Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 399 ggr
swapp
0

Kvinna med utfalls-hund håller ej avstånd

När jag är ute med min hund så möter jag ibland en viss kvinna med hund som gör utfall och skäller otroligt mycket. Den här kvinnan hjälper inte sin hund eller jobbar med den i hundmöten över huvud taget, hon går bara rakt mot oss även fast både hon och jag vet att hennes hund kommer göra utfall på min hund. Varför gör människan så?
Mitt problem är att det här har lett till att jag känner en stress när jag går ut, en stress att behöva hålla koll överallt efter dom, så att jag kan undvika dom. Men jag blir så arg för det är väl ändå inte MITT ansvar, det är väl ändå HON som ska vända, ta en annan väg, hålla ut avståndet när hon ska passera mig o min hund. Nu är det tvärtom jag som typ får anpassa mig. Blir så arg på kvinnan för hon sätter sin hund i skiten och utsätter mig och min hund för en jobbig situation. (Hunden skäller JÄTTEhögt så jag får ont i öronen och typ hjärtklappning). Sen bara säger hon "nej" till hunden när den redan börjat skälla, som att det skulle hjälpa.

Någon som har tips på vad jag kan göra? Eller håller ni ens med mig? Känner att jag behövde skriva av mig lite och få lite stöd haha

★

Maria
3

Prata med henne kanske.
Säga att hon får hålla längre avstånd.

/Maria

swapp
0

Jo jag kanske får göra det… Jag har bara sån social fobi och är lite konflikträdd så det känns jobbigt..

★

swapp
0

Men visst är det väl konstigt beteende av henne? Om en person har en hund som gör utfall är det väl den personen som anpassar sig efter andra, och inte andra hundägare som ska flytta på sig?

★

Maria
2

Hon kanske är van vid att hunden alltid gjort så.
Är det en stor hund hon har svårt att kontrollera med kopplet?

/Maria

Mitchika
6

Jag håller inte med dig. Hunden är kopplad och hunden kan inte komma åt dig och din hund, det är allt du egentligen kan begära. Det vore naturligtvis snällt och trevligt av hundägaren att kliva åt sidan och ge er mer utrymme för att ni ska kunna passera, men det är inget man kan kräva av någon.

Jag försöker föreställa mig själv hur det skulle vara att ha en utfallshund och att det skulle begäras av mig att gå undan, vända, ta en annan väg och ta ut jätteavstånd vid varenda hundmöte. Jag skulle inte kunna gå ut med min hund i såna fall, för det bor så mycket hundar och hundägare häromkring att det inte skulle fungera. Det är inte rimligt.

Det du kan göra är att försöka prata med hundägaren när du eller hon inte har hund med sig och förklara situationen. Berätta att du och din hund mår dåligt av dessa möten och fråga om ni kan komma fram till en slags gemensam lösning där ni två försöker undvika varandra.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Solkeps
2

Hålla avstånd tycker jag man ska göra. Alla, och i alla lägen. Min hund kan göra utfall, och ibland är jag bara för trött för att träna eller göra nånting, ibland kanske jag ser att det är "bara" den hunden, då kommer min hund över det snabbt, bättre att bara passera. Jag vänder gärna, men ibland passar det eller går det bara inte.

Men jag håller min hund strikt på min sida och förväntar mig (i alla lägen) att den mötande håller sin hund på sin sida. Är det en stor hund som du är rädd att hon ska tappa? I så fall skulle jag själv vara den som vänder när jag såg dem komma. Det går inte hävda något rätt eller fel förfarande så som du beskriver det.

swapp
0

Nej det är inte en speciellt stor hund, så jag är inte rädd för den på det sättet.

Jag förstår att det inte är rimligt att den här personen vänder så fort hon ser en annan hund, men det finns så mycket hon hade kunnat göra för att underlätta för ALLA. Hon går som sagt RAKT mot oss. På vägarna här finns mycket ytor att ta ut avstånd på vid behov, men trots det ska hon passera nära oss.

Jag har en äldre hund som går långsamt, jag kan inte bara dra honom med mig och vända när kvinnan älgar på emot oss för vi hinner inte bort helt enkelt. Jag vill låta min hund nosa klart i lugn och ro och inte behöva stressa ihjäl för att jag ser att hon kommer mot oss.

Det här ska inte behöva vara mitt problem, det är inte MIN hund som har problem så därför ska inte jag behöva anpassa mig, så tycker jag iallafall. Men som sagt jag anpassar mig redan väldigt mycket, hade bara varit skönt om hon hade anpassat sig lite tillbaks

Vet inte var jag vill komma. Vill mest skriva av mig kanske.

★

Solkeps
2

Förstår din frustration. Min gissning är att det kommer inte hjälpa att prata med den här hundägaren, det kan vara en sån person som hävdar SIN rätt att gå hur de vill. Eller så lyckas du nå fram. Om du tar kontakt, se till att vara lugn och inte anklagande, ge henne gärna perspektiv på hur deras promenader kan vara mer friktionsfria genom att undvika hundmöten.

Namiko
9

"Det här ska inte behöva vara mitt problem, det är inte MIN hund som har problem så därför ska inte jag behöva anpassa mig"

Det är du som har problem. Det är du som får ångest av den andra hunden som hålls på ett säkert avstånd från dig och din hund. Det är du som inte vill stressa din hund så ni kan hålla avstånd till den här hundägaren.

Det är inte roligt att ha en hund som gör utfall, men så länge hunden inte når fram till andra hundar så tar man sitt ansvar som hundägare. Du kan inte ställa krav på att hon ska kasta sig ut i skogen eller ett dike så fort det kommer en annan hund eller vända och gå nån annan väg. Det är inte alltid rimligt att göra det och ibland orkar man bara inte. Då är den bästa lösningen att skynda sig förbi så utfallen sker under en så kort tid som möjligt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

swapp
0

#8 tack för att iallafall någon förstår

#9 Okej. Men med den logiken kan man ju bete sig hur som helst och om nån annan mår dåligt av det så är det dens problem?

"Det är du som får ångest av den andra hunden som hålls på ett säkert avstånd från dig och din hund. " Säkert och säkert, dom går väldigt nära som sagt. Dom går mitt i vägen medan jag och min hund pressar oss längst ut.

Dom allra flesta hundar + hundägare jag möter visar mycket hänsyn, man håller mycket avstånd osv osv. Så att någon gör såhär är något jag reagerar på men det kanske är vardag för er och inget konstigt.
Så klart det måste va jobbigt att vara den som har en utfallshund men det är också jobbigt att var den som måste möta en utfallshund.

★

Zadeira
6

Inget kommer förändras fören du pratat med henne. Hon kanske inte alls är medveten om hur jobbig situationen är för dig? Hon kanske inte förstår att det är så jobbigt för andra att möta henne och hennes hund? Du upplever det som jobbigt och då är det upp till dig att i påvisa att något besvärar dig, hon är ju inte tankeläsare.

Med det sagt så tycker jag du ska prata med henne även om du är konflikträdd. Du ska inte anklaga och vara arg eller peka finger, utan berätta som du gjort här att du tycker det är en väldigt jobbig situation för dig och du undrar om ni kan hjälpas åt att göra det lättare med era möten. Berätta att det skulle underlätta för dig och din hund och ge förslag på hur ni skulle kunna göra båda två, inte bara hon utan du med.

Ja man kan tycka att hon borde "förstå" att hon borde hålla avstånd osv, men alla människor gör inte det innan någon talar om för dem.

[Tismon]
6

Jag tror att det är svårt för henne att veta, de flesta människor är ganska ockuperade med sina egna tankar att de inte alltid tänker på hur de påverkar andra, särskilt främlingar.

swapp
0

Tack för era svar

★

[Tismon]
1

#13: Hoppas det löser sig för dig 🌸

swapp
1

#14 Tack det var snällt sagt :)

★

Draken
1

Förstår att du blir frustrerad, men om du inte har pratat med kvinnan, så kanske du skall bita ihop om din socialfobi och göra det.

Jag tycker väl att hon skall backa och antigen gå åt sidan eller ta en annan väg om hennes hund är reaktiv.
Min ena chi är reaktiv i hundmöten, så jag brukar alltid gå åt sidan en bit in i skogen och hålla in min hund eller, om möjligt, välja en annan väg.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

swapp
2

#16 Ja precis jag tycker också hon borde visa mer hänsyn. Så som du gör vid möten låter toppen!

Jag har konstigt nog inte mött kvinnan en enda gång sen jag skrev tråden. Vet inte var hon har tagit vägen. Sen har jag också börjat gå lite andra vägar och själv hålla mig undan mer samt att jag går ut på tider då inte så många andra rastar sina hundar, så det hjälper säkert.

Men mår iallafall inte lika dåligt över det här nu så det är ju bra. Jag har lyckats släppa det lite :)

★

Draken
1

#17: Jag anser att det är min skyldighet om jag har en reaktiv hund och jag vet att han troligtvis kommer göra utfall. Det är jag som har "problemhunden" och jag skall respektera att andra tycker det är jobbigt och osäkert med en hund som är reaktiv och gör utfall.

Vad skönt att du mår bättre nu. Men jag tycker ändå det är fel att du skall behöva lägga om dina promenader och välja andra vägar när det inte är din hund som är problemet. Men det är jag det 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-01-04 13:25 av Draken