Tinga valp
Någon här som har erfarenhet av att tinga en valp utan att hälsa på innan man hämtar den?
Vi har hittat en jättefin valp från en kennel som är med i skk och allting verkar jättebra, men vi har en bit att åka så vi har inte möjlighet att hälsa på innan vi hämtar valpen. Vi har pratat på telefon med uppfödaren och hon är okej med det och känner sig trygg med att vi köper valpen utan att träffa den först. Men är det dumt?
Det är inget jag skulle gjort alltid träffa valpar och mamma innan tingning.
Eftersom de flesta av mina valpar går utomlands och även inom Sverige är det inte ovanligt att dom bor 100 mil bort.
Så folk kommer inte hit och tittar på valpar först.
Jag låter ingen tinga, lägga handpenning eller dylikt. Vi diskuterar lämplig valp och om jag tror valpköparen är en lämplig person och dom är intresserade av valpen jag tror passar dom, då håller jag valpen tills dom varit här.
När den tilltänkta köparen kommer hit för att hämta sin valp är det alltid på samma premisser, vilket jag gjort klart för dom.
Båda köparen och jag är fria att säga nej om det visar sig att någon av oss inte känner sig helt bekväm med det hela.
Det ska alltid finnas en chans att backa ur i sista stund, från båda parter.
Det finns alltså inget absolut löfte om att få köpa valpen. Det slutar ju nästan alltid med att folk faktiskt köper valpen och som regel har mina spider senses redan känt av långt innan en eventuellt träff om jag inte känner för det hela.
Men då har jag naturligtvis varit i kontakt med valpköparen innan, ibland i flera år. Referenser finns. Då jag har höga krav på raskännedom för att komma ifråga för en valp är aldrig personer som "hittade rasen igår" aktuella. I och med att dom deltagit i rascommunityn på ett eller annat sätt under ett tag så finns det alltid någon som känner någon o s v…
#0: Jag skulle inte köpa en valp osedd. Jag vill träffa valpen och mamman innan jag bestämmer mig hur jag vill göra.
När jag har sett valpen och om det känns rätt, då tingar jag och betalat handpenning.
Jag skulle varken köpa en valp jag inte träffat innan, och inte helelr sälja en valp där eventuell köpare inte sett och träffat innan.
Luktar skunk långa vägar, sorry
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Hur långt är "en bit att åka"?
Innebär tingandet att ni betalar något? I så fall skulle jag dra öronen åt mig, det finns ingen vettig uppfödare som gör så. Betalar ni handpenning så får uppfödaren inte ångra sig utan måste sälja till er. (Ni kan däremot ändra er men inte kräva hela handpenningen tillbaks.)
Och att sälja till en okänd valpköpare man bara har haft kontakt med ett kort tag - det gör inte en vettig uppfödare.
(Jag syftar inte på Starcastle här ovanför, hon har koll!)
Beroende på hur ni har fått kontakt med uppfödaren så kan det dessutom vara lurendrejeri på hög nivå, vet ni till exempel att kenneln verkligen är en SKK-kennel?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag skulle inte betala något i förskott, och jag skulle vilja att vi var överens om att båda skulle få backa när vi väl kom dit.
Har alla redan glömt covid? Då var det så här vi köpte hundar utan att bli grundlurade.
Jag ser inga som helst problem med detta, jag har gjort på samma sätt flera gånger. Hundar köper jag baserat på linjer, inte på individ, så att träffa en 6-veckorsvalp i 2 h gör absolut ingen skillnad för mig.
Känns allt bra så köper du valpen, känns det dåligt så åk hem utan valp.
#7 fast nu handlade det ju om att TINGA innan man träffat den. Dvs betala tinavgift osv med, och tingavgift betalas väldigt sällan tillbaka av Uppfödare, hade det inte varit tingning först utan att åka dit på levdatumet bara och köpa en valp så hade det varit annorlunda.
Det luktat skunk att betala för en valp (oavsett om det "bara" är tingavgift) innan man har träffat den.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#8: Jag har tingat många valpar men aldrig någonsin betalat en krona i förväg, så det behöver inte alls vara synonymt.
#7: jag gjorde precis som onnan pandemin. Letade efter uppfödare och lärde känna lite via mejl. Sedan besök när valparna var ca 6 veckor för att se vilken man drogs till och ägarna kunde känna av mig som köpare. Då lades tingningsavgift med tillhörande avtal. Vid 10 veckor åkte jag och hämtade valpen och gick igenom alla papper innan betalning.
Jag skulle aldrig köpa en valp jag inte träffat först som liten, tillsammans med alla syskon och mamman för att se hur dom agerar i flocken. Och sedan samma sak innan köp när dom blivit några veckor äldre.
Jag köper individ när det blir en familjemedlem som spenderar nästan 24/h dygnet året om med mig.
Även om man ute efter linjer så är många noga med att få kunna känna efter vilken i kullen som känns rätt. Man vill inte få hem den som man inte alls kommentar med, bara för linjerna är rätt.
Det vanligast gällande tingning är att man vid besöket då man känner av varandra och ser valparna med son mor och uppfödaren, och kan se små varningstecken redan där.
Man kan på riktigt prata öga mot öga om vad man har för mål med aveln, vilka krav uppfören har på exempelvis röntgen, att bli informerad om dennes sålda valpar blir sjuka, så det kan utredas ordentligt. Köparen får veta hur uppfödaren vill ha det, och denne erbjuder sina valpköpare nör dom flyttat. Vilka tester hela kullen ska gå igenom vid en viss ålder och vilka krav uppfödaren har på köparens engagemang för rasen.
Köparen får visa hur insatt och påläst den är och berättar vilka planerna är och hur livet hos dom kommer se ut.
Utan sådana personliga viktiga möten nör hundarna är runt om en, känns det inte som att djuret är det viktiga, bara dess linjer. Individenr den viktiga. Linjerna har både lysande exempel och de som inte är det. Därför är individ så viktigt.
Även hur hundarna agerar mot ägarna. Trygga och leksamma eller undergiven och saknar kontaktsökande. Hur växer dom upp är också viktigt att se.
2 timmar gör massor för mig r jag ska hitta livspartner.
#5: En bit att åka kan vara allt från några få mil och till tvärs genom Sverige typ 😉
Jag har / har haft hundar som kommer väldigt långt ifrån 😉 Jag bor själv i Sundsvall, beardisen jag har nu, hämtade jag i Kristianstad. Tre är hämtade i Norge 😉
Jag vill gärna se och möta valpen , med mamman och syskonen, innan jag tingar den och lämnar handpenning. jag tycker det är helt ok att uppfödaren vill ha en handpenning eller tingningsavgift. Men jag vill också ha ett kontrakt, underskrivet av uppfödaren, att jag har lämnat tingningsavgift/ handpenning. Så uppfödaren inte kan ångra sig. Är det en seriös uppfödare, så brukar det inte vara några problem.
Jag har alltid kollat kennlar och hur det ser ut med undersökningar och kontroller på SKK innan jag har tagit kontakt med uppfödaren som jag vill ta en hund från.