Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: hälsabeteenderaservalparskaffa-hundavel-och-genetikuppfödning-och-valpning
Läst 189 ggr
Regnbågsmoln
0

Maltipoo vs Bichon havanais

Jag är väldigt nyfiken på rasen Bichon havanais
och blandrasen Maltipoo.

Ni får jättegärna berätta om era hundar ni som har någon av dessa två raser ❤️ Gärna bilder också!
Vi är inte ute efter utställning så vi kommer hålla de rätt kortklippta båda två, den det nu blir ❤️

Är dom skälliga? Jag vet att man kan träna sådant men vissa raser är mer skälliga än andra, så är det bara :)

Sen verkar det som tyvärr att det är mer vanligt än ovanligt att de malteser och dvärgpudlar / toypudlar uppfödarna avlar på (Maltipoo) inte är HD röntgade eller ögonlysta. Stämmer det?

Är era maltipoos föräldrar hälsokontrollerade? Alltså Patella & ögonlysta?

Havanais hittar jag lätt uppfödare till men Maltipoo hittar jag bara några enstaka där 2/3 inte är hälsokontrollerade..
hur hittar man uppfödare till dom?

Tack på förhand 🥰

Nephi
9

Nu kan jag inget om just dem två raserna, men med tanke på hur dyra designerkorsningarna brukar kunna vara så skulle jag satsat på den renrasiga med stamtavla. Där du kan följa släktleden bakåt och se både mentalitet och hälsoproblem på ett lätt sätt.

Designerkorsningarna är från vad jag sett oftast inte hälsotestade eller mentalt utvärderande och är fortfarande dyrare än renrasiga hundar som kommer med hälsotester, mentalbeskrivningar, stamtavla och ofta meriter i släkten.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Draken
5

#0: Håller med ovanstående.Vill du vara helt på den säkra sidan att valparna är kontrollerade enligt SKK's regler, så skall du köra på renrasigt med stamtavla.

Jag känner inte till maltesern, om den är skällig eller inte, men Toy och Dvärgpudel är fruktansvärt skälliga. Det kanske går att träna bort, men det har i så fall inte lyckats på de tre som finns här på gatan 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Regnbågsmoln
0

Tack för era svar 🥰
Jag är lite inne på samma spår som er. Den renrasiga har hälsokontroll på föräldrarna och troligen fler led bakåt i tiden.

Det var därför jag var lite nyfiken på om det finns även sånt hos Maltipoo eller om de föds och säljs lika snabbt utan kontroller. I så fall är det inget för oss. Men det hade varit intressant att veta ❤️ jag vet några som har just den rasen men deras har inte hälsokollade föräldrar.

Aha, om de pudlelraserna är rätt skälliga av sig så borde det ligga även hos Maltipoo då kan man ju tycka.

Havanais har jag aldrig träffat på riktigt. Det jag har läst om den så verkar den kunna passa oss.
Vi vill inte ha någon vaktig hund, eller en som skäller på allt och alla.
Vet någon hur Havanais är när det gäller sådant?
Vi har tyvärr inga uppfödare i närheten så vi kan inte bara åka och hälsa på.

Nephi
4

Pudelkorsningar är designer blandraser, och är inte godkända inom SKK. Därför finns inget krav på hälsotester och mentalbeskrivningar och dessutom kan man inte få någon stamtavla. Dessutom ger uppfödarna ofta stora löften dem inte kan hålla då man aldrig kan styra hur generna slår igenom.

Det är rätt och slätt en dyr ”bakgårdskorsning” 🤷🏼‍♀️

Regnbågsmoln
0

#4: Ja jag har börjat förstå det nu efter man läser runt lite. Tycker ändå det är konstigt. Avlar man fram så dyra hundar så borde man väl ändå ta sig råd/tid att hälsokälla sina avelsdjur. Dom vet väl att dom får dom sålda ändå men måste ända kännas i samvetet om man skulle råka avla fram sjuka hundar. Prislappen verkar ändå ligga tun30-50.000 för dom 🙈

Nephi
0

#5: Det som kostar är löftena dem ger men inte kan hålla. Du betalar 50.000 för en hund som förhoppningsvis ska vara allergivänlig, inte fälla och kräva minimal pälsvård.

Sommar2021
1

#0: jag har en bichon havanais =) det är min första hund och jag läste på väldigt mycket om olika raser och gjorde tester mm. Den rasen kändes självklar för mig, 100% =) jag har världens snällaste lilla hund!

Han är supersnäll, superglad i allt och alla (han älskar andra hundar, andra människor, katter, barn mm) han är pigg och har mycket energi, men han kan samtidigt vara väldigt lugn och passiv. Han skäller nästan aldrig. Han är väldigt lättlärd och vill vara till lags. Vill vara nära och mysa. Jag kan lätt släppa honom lös, han vill absolut inte komma för långt ifrån mig. Han följer mig utan att jag ens behövt lära honom det.( sen har han ju världens snällaste matte så såklart är han rädd att tappa bort henne. ;) )
Dem har ju inte lika mycket jakt- och vaktinstinkt som många andra hundar har och det är ju perfekt om man "bara" vill ha en underbar sällskapshund.

Det är lite pälsvård, men samtidigt fäller han inget och det är faktiskt riktigt skönt! =)
Jag klipper min med sax så han är lite lagom lurvig.

Vad är det med just Maltipoon som lockar? =)