Kan min tik vara dräktig?
Hej mina två hundar lyckades smita in till varandra och para sig (med hängning) vid två tillfällen vid ”senaste löp”. Kan vara för knappt 2 månader sedan, vet ej exakt. Men nu beter tiken sig konstigt, hon slickar sig mycket, har tappat mycket päls på magen och gått upp i vikt, tycker även hennes spenar blivit större, samt att hon börjat snarka högt . Någon med erfarenhet? Skickar med bild.
Ja hon är med största sannolikhet dräktig. Varfdör gav du henne inte en abortspruta om de fick till en parning med hängning?
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
"Kan min tik vara dräktig"
Jag tror faktiskt du vet svaret själv. Eller jag hoppas det eftersom du riskerar tikens liv när du inte gav abortspruta. Hoppas verkligen du har ekonomin till akut kejsarsnitt och komplikationer som kan uppstå.
Och att du är medveten om att valpar du säljer är du betalningsansvarig för i 3 år om dolda fel dyker upp. Enligt lag.
Ni måste göra något åt problemet. Ni kan uppenbarligen inte ha hundarna i samma hem vid löp, när det skett 2 gånger.
Vet inte varför ni pratar om detta som ett ” problem” och abort osv.
Jag skrev inget om att tiken ej är kapabel eller skulle vara olämplig mm?
Tanken var bara att dem ej skulle paras vid detta löp.
Mina hundar är mitt allt och skulle aldrig utsätta dem för något.
#3:
Anledningen till att jag ser ett problem här är att du planerat att avla på dom, men inte nu, när dom "smitit"! in till varandra och parat sig med hängning TVÅ gånger….(oops)
Du frågar sedan om lyckade parningarna, tikens stora mage, svullna bröstvårtor och slickande , kan betyda att hon är dräktig. Hon beter sig "konstigt".
Ingenting av det är seriöst.
Ingen har påstått eller antytt att tiken är olämplig.
Inte? Varför är hon då utsatt för livsfara, menar du? Snett kan det väl gå oavsett om graviditeten var planerad eller inte.
Jag hoppas du förstår hur oerhört oseriös och okunnig du låter i din trådstart. Du kan ju inte NU börja gissa om hunden är dräktig, när du sett parning med hängning för två månader sedan - eller just ja, du vet ju inte exakt.
En dräktig tik måste bli omhändertagen. Jag hoppas verkligen att det inte är så illa som det låter. Vid det här laget kanske valparna har kommit.
#5: alla dräktiga tikar kan råka ut för allvarliga komplikationer. Och en som föder upp och behöver ställa de frågorna som i 0, är uppenbarligen inte kunnig kring dräktighet, och då säkerligen inte övrigt heller. Därför är riskerna större.