Borzoi
Någon här på HIF som har en Borzoi? Ni kanske kan visa en liten bild också och skriva lite om den/dom :)
Har nämligen blivit lite förälskad i den rasen :D
- Mvh Emma

Det har jag oxå, förälskat mig alltså! Ska ha en, men först ska det in en massa andra hundar. Huskyna kan få öka i antal bäst de vill, men av MINA hundar, så blir det en valp efter Raksha, och då en golden igen, för sådan kan man inte vara utan. När hon är lagom gammal för att jag ska orka med en valp, blir det en borzoi dock!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 Vad kul :) Flera jag känner tycker jag är konstig när jag visade bild på dom och sa EN SÅN SKA JAG HA. De tyckte den va ful :( Jag tycker att de är skitsöta och verkar vara en typ av hund jag skulle passa med :)
Ingen med Borzoi här?
- Mvh Emma
d finns en tjej här inne som har Borzoi, Missy heter hon.. (här inne).. Borzoien är en väldigt vacker hund… =)
Det var en söt borzoi hon hade :)
Ja de är jätte fina :D
- Mvh Emma
Vintisen har väl två stycken också? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ja just ja d har hon nog… =)
Japp Vintisen har två, hon har bilder i sitt fotoalbum :)
En kompis har haft fyra stycken (tror de var fyra..). Speciellt, men vackert utseende. Väldigt trevliga hundar :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
våran ecko har en kompis som är borzoi:) hon är super härlig.. men rätt så rädd av sig iof. och hon är vääldigt mammig till ecko:D
kan någon vara rädd för lilla ecko grisen? =)
Åh en tråd med mina favvohundar. Ja jag har två stycken Borzoikillar. 9,5 och 10.3 år nu. Har haft en tik också, hon gick bort av ålder för 1,5 år sedan.
Jag är "känd" för att gärna ta såkallade "avdankade" Borzoi´s dvs sådana som inte kan vara med på utställningar av en eller annan anledning. Jag har dem ju inte i det syftet utan för att rasen är så underbar och speciell. De är roliga, clowniga och keliga som katter.
En del säger att man inte kan lära en Borzoi något speciellt, att det är en ras som "bara" är vacker. Men där håller jag inte med. Mina har lärt sig både det ena och det andra. Min tik gick i ziczac mellan buskar som växte naturligt, så att de bildade en "bana". Hon kunde sitta och stanna kvar, med ett kommando enbart med "teckenspråk" De älskar att söka godis, som jag gömmer högt som lågt och under kaffekoppar.
I början tog "Åldermannen" med sig koppen men lämnade kvar godiset. Han såg rätt förvånad ut när han skulle ha godiset och det inte var kvar i koppen som han höll i munnen.
Men sen lärde han sig att vända på den med tassen och få godiset istället.

Kan bara hålla med, det är helt underbara hundar. Både då man ser till det yttre och inre. Känns som jag skulle kunna skriva en hel uppsats om borzoier:) Jätteroligt att du är intresserad av rasen och även roligt att se att det börjar komma hit fler med borzoier. Jag läste i något inlägg högre upp om en borzoi som var rädd av sig och detta anser jag inte vara något typiskt för borzoien utan istället upplever jag dom som lugna orädda hundar som väl finner sig till ro vart man än tar med sig dom. Jag flyger mycket med Missy och var första gången orolig för hur hon skulle hantera det hela, men när allt kom omkring så var hon definitivt den lugnaste av oss två. Hon la sig ner brevid bagaget och låg där medans jag sprang runt som en skållad höna och försökte hitta vart man skulle checka in. Humorn känner jag gott igen. Dom är väldigt envisa och lojala hundar. Har oxå hört folk påstå att dom skulle vara omöjliga att lära något och även sett dessa tappa hakan då dom sett Missy i action. Saken är den att borzien inte alls är obildbar, man måste bara träna den på ett annat sätt än vad man är van vid ifall man tränat brukshundar, vilket givetvis även finns varierande metoder för. Det man en gång lärt dom glömmer dom aldrig! En annan sak jag gillar med borzoien är att den är en tystlåten hund, även om dom har sina speciella små speciella läten emellanåt så skäller dom sällan. En annan sak som jag aldrig hellre märkt på mina som det har disskuterats om är att dom skulle bita direkt utan att morra som varning först då dom är arga. Ögontjänare och kleptomaner är dom definitivt! Dom kan även vara svåra att lämna ensamma som valpar efersom dom är ganska stora redan från början och når upp och kan förståra mer än hundvalpar i mindre storlek. Vet att vissa är reserverade mot främlingar och vissa inte, brukar även säjas att dom inte går att smickra men jag upplever det snarae som att dom är helt oberoende av smicker från främlingar men älskar när matte och husse berömmer. Till det yttre så finns det en hel del olika typer så innan man bestämmer sig från vilken uppfödare man vill köpa från så bör man komma under full med vilken typ man är ute efter.
Missy, Jag var inne och kikade på din tjej. Åh, vad hon är vacker. Min ena hane har ju bara litet mer färg än vad hon har, han är också nästan helvit. Spelar ingen roll vilken Borzoi jag ser, alla ger mig hjärtklappning. Så underbara. Kunde jag, så skulle jag vilja ha ett tiotal av dem.

Tack! Var inne och kikade på dina oxå, jättefina pojkar du har. Jo jag håller med även jag blir alldeles lyrisk när jag ser en borzoi, men jag har nog lite förkärlek till de ljusa färgerna.

# 12 Får ju lov att säga att min borzoi inte passar in på vissa av dom "typiska" borzoi dragen.
Han skäller och han skäller mycket!
Hemma är det mest när han vill leka, ute skäller han på andra hundar så att de flesta på området tror att han är livsfarlig.
Han älskar alla människor, säger du hej så är han din bästa vän.
Behövs inget smicker där inte…
Min hugger dessvärre utan att morra.
Men det har bara hänt ett fåtal gånger, dessvärre är det barn som kommit för nära. Han tycker inte om barn. 
välkommern hit.. =)

# 18 Tack så mycket! 
Ja, välkommen. Hoppas du ska trivas. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
OzzyochJag: Välkommen säger jag också! Du har en jättesnygg kille där.
Du är hjärtligt välkommen…jättekul att du hittade hit =)
Skoj att du hittade hit.
Hoppas du kommer att trivas bland tantisarna o snorisarna!

# 20 #21 #22 #23
Tack tack! Jag ska säkert trivas här.
Vi har haft "fredagsmys" här, mina killar och jag. Först fick de veckans godis, varsitt tuggben. Sedan tog jag fram "djurvårdsvanten" En handske med en räfflad och en slät sida. Den räfflade sidan ökar blodgenomströmningen i musklerna och jag ser att vovvsingarna verkligen njuuter när jag använder den på dem. Just nu ligger alla avslappnade utspridda i lägenheten, efter massagen.
Vad mysigt,,,jag skulle behöva en sån nu…då har ju killen kunnat sett till att man fått igång blodcikulationen =)
Lotta: Haha. Å andra sidan går det lika bra med ett glas "rött" på människor.

Jag har i alla fall en borzoivalp som hälsar på på jobbet rätt ofta. De bor nära oss och kommer in efter grisöron nästan varje vecka. Hon är så bedårande och söt, och lugn samtidigt, att det känns länge att vänta massor av år till ene egen!
Får trösta mig med att vi prel.bokat en liten sibbetik till sommaren.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vad kul med fler borzoier!
#17 Givetvis kan man inte hårddra någon ram för hur alla borzoier är. De jag har haft har oxå avvikit från varandra och inte varit exakta kopier av varandra. Först och främst är ju alla olika individer. Jättefin kille du har förresten. Blir lite nyfiken har du varit med om det karrakteristiska blåsandet vid upprördhet? De har alla mina gjort.
Lägger in lite nya bilder på min 10 åring.

Hon är så söt :)
- Mvh Emma

# 29 Nej, jag var lite ironisk där… men har aldrig träffat en borzoi med så mycket olater som min.
Jodå, han har blåsandet…visste faktiskt inte att det var ett karaktärsdrag hos borzoi. Lite kul eftersom han kommer från ett arabstuteri och araberna också så. :)
Jätte vacker borzoi du har.
Vad är det för uppfödare på din?
Måste få berätta: Var ute med min ena kille, han är litet yngre och orkar gå litet längre promenader, så han fick gå en egen runda. Min ena granne vet att jag förr har vänt och gått åt ett annat håll när jag sett henne. Men nu gick vi bara förbi. Först såg hon ut som om h o n tänkte springa och gömma sig och sin hund, men hon lugnade ner sig, och log uppskattande när min kille följde mig som ett lamm.
Senare under promenaden såg vi en svart hund med ägare. Hunden satte igång att studsa i kopplet som en tätting. Medans jag släppte efter på kopplet och min kille stod helt stilla. Jag såg hur hon daskade till sin hund och hörde henne "läxa upp" den som ett olydigt barn. Medans jag inte sa ett enda ord.
Min granne hade en, han älskade mig över allt annat…så när vi träffades så la han upp sitt huvud på min axel, jag är väldigt kort och med honom kände man sig ennu kortare. När vi åkte och hämtade honom så åkte vi i en liten ford, hans huvud var i framrutan på bilen..jag skrattade hela vägen hem =)

Zalos "enorma" jaktinstinkt.
Jag och Zalo var och promenerade i den lilla skogen där vi bor som vanligt hade jag honom lös.
Efter bara ett par minuter far det iväg 6-7 rådjur framför oss.
Zalo spänner sig och spetsar öronen och tittar på dom, sedan sätter han nosen i backen igen och struntar i att rådjuren gör en halvcirkel runt oss på ca 15 meters avstånd.
Detta är anledningen till att jag faktiskt vågar ha min borzoi lös.
Han ha näst intill noll intresse för jakt.
Han jagade upp ett par kanadagäss på en åker, men brydde sig inte om alla hararna som sprang omkring där.
Han har rusat efter kanin och hare ett par gånger, men det är bara 20 meter för att se dom springa, sedan kommer han tillbaka nöjd.
Men visst, det är en borzoi och jag kan ju inte lita på honom till 100 %, han har ju faktiskt släpat hem ett rådjurskadaver till min kompis när hon var hundvakt. 
Har scannat in gamla foton idag. Min kompis Jenny med familj har haft tre Borzoier. Här är en bild på henne och mig påväg ut på promenad tillsammans med en av deras hundar som valp och deras kompis valp :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar