Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: hundklådakönsmognadvetrinär
Läst 280 ggr
Maxine
0

Hund: Klåda vid ljumskar och penis

Hej!

Jag har en Schnauser på snart 7 månader som har haft problem med klåda runt snopp och ljumskar den senaste månaden. Det kliar så mycket att han biter sig så att det blöder, så därför har han spenderat sin sista månad mestadels i tratt.

Det började med att han fick en böld precis intill snopen 2x0.5 cm stor, den försvann efter en vecka men det slutade aldrig att klia. Han har även haft en liknande böld någon månad innan men den satt på ljumsken, var också där ca en vecka och försvann sedan, denna böld irriterade honom inte lika mycket.

Så trots att bölden är borta, såret efter kliingen har läkt så fortsätter det att klia. Möjligtvis att det är lite hudförändringar (mörkare hud) just där knölen var. Men klådan är inte endast koncentrerad till där knölen var utan till ett mycket större område.

Under tiden i tratt har han ju även påbörjat sin könsmognad, om detta kan vara relaterat till hans bekymmer vet jag inte?

Förutom klådan är han glad och energifull, har då och då problem med lös mage, men ja han är duktig att hitta saker som han inte ska äta när vi är ute och går.

Jag har nu varit hos vetrinären 4 gånger och vi har provat olika medel (lugnande salva, kortisonsprej, sköljning av förhuden) men det slutar inte klia på honom. Jag har nu fått en remiss men de kan inte ta emot mig förren 22 November, och det känns lång tid för stackarn att forsätta ha sina besvär tillsdess

Så jag behöver tips er hjälp…

Bra vetrinär med kunskap om hud/klåda i Trestads eller Göteborgs området?

Eller om någon har förslag på vad det kan vara?

Tips om något som kan hjälpa mot klåda?

[Tismon]
1

Utred honom för allergi

Emo
0

Kolla analkörtlarna. Har du (och han) tur, så blir det en enkel lösning.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maxine
0

#1: Enligt vetrinär är han för liten för det men det är nog det steget som vi har fått remis för

Maxine
0

#2: Analkörtlarna tittade personen som trimmar honom på hon gjorde något men besväret fortgår

[Tismon]
2

#3: Det låter som allergi, min egna hund hade atopi sen jag fick hem honom.

Du kan pröva köpa hem ett hypoallergent foder + godis och se om besvären blir bättre mem då får du hålla strikt koll så att han inte får i sig något annat. Är han typen son gluffsar i sig saker får du börja ha munkorg så att du kan utesluta foderallergi.

Draken
0

Jag skulle nog ta kontakt med veterinär. Det låter inte så bra det där.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Kalli
1

Vetaderm i Kungsbacka är bra på hud.

Sommar2021
0

#0: det kan ha med kosten att göra. Torrfoder innehåller mycket skräp som både förstör hundars magar och är näringsfattigt (tillsatta syntetiska vitaminer och mineraler innebär inte att det "innehåller allt dem behöver ") precis som för oss människor innebär dålig kost att vi utvecklar hudproblem, allergier, problem med organ etc etc. Foderföretagen (och andra aktörer som tjänar stora pengar på det) vill få oss att tro att vi inte kan utfodra våra husdjur med riktig naturlig mat. Både människans och djurs kroppar har en fantastisk förmåga att läka sig själva. Men man måste ta bort det som skadar oss från första början.

[Tismon]
5

#8: Sprid inte misinformation

• Redigerat 2022-11-07 20:57 av [Tismon]
[EM_L]
6

#8 Vore vettigt att lägga in källor för att det ska bli trovärdigt och för att det ska finnas en grund man kan källgranska.

Draken
2

#8: Det finns endel torrfoder som är "skräp" men det finns betydligt fler som faktiskt är bra. Jag kör torrfoder på mina, och de mår alldeles utmärkt.

#9 Håller med till 100% 👍

#10 Länkar till pålitliga källor är jättebra. 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-11-08 10:46 av Draken
Sommar2021
1

#9: läs innehållsförteckningen på torrfoder och fråga dig om det är naturligt för en hund att äta det. Jag skulle själv aldrig stoppa i mig så mycket tillsatser eller så hårt processad mat, så därför vill jag inte ge det till min hund heller. Jag vill äta naturlig mat som inte har gått igenom en fabrik. Vanligt sunt förnuft.

[Tismon]
3

#12: Ska vi vara helt naturligt ska du inte äta bröd, det är bakat! Vet du hur mycket gluten vetemjöl innehåller, gluten förekommer inte naturligt i sådana mängder hos vanliga sädesslag. Tomater, vet du hur hårt avlade tomater är?! Alla bananer är på genetisk nivå en klon eftersom de inte kan föröka sig med frön - vi har avlat bort fröna. Har du sett hur vilda avokados ser ut, hur vilda jordgubbar ser ut… Vet du hur mycket av vår mat som faktiskt är naturlig?

Uranium är ett grundämne som förekommer naturligt i naturen men det är totalt giftigt för oss. Man kan inte äta saker baserade på hur naturliga saker är, cyanid förekommer naturligt i kärnorna till många frukter. Men cyanid är giftigt.

• Redigerat 2022-11-09 23:22 av [Tismon]
Sommar2021
1

#10: jag kan leta fram källor, tycker dock det är lite som att leta fram källor på att man ska ge sig själv och sina barn naturlig icke processad mat som man lagar av råvaror utan en lång ingredienslista.
Något som klarar sig flera år på hyllan låter dessutom inte så bra i mina öron.

Dem har tyvärr inte längre kvar dokumentären på svt som visade att tillsatta vitaminer och mineraler faktiskt gör mer skada än nytta. Om man måste tillsätta det i produkter så indikerar det på att grundvaran är näringsfattig. Då kan det knappast vara naturlig mat för en hund (eller människa). Riktig art-egen föda innehåller naturligt det som varje levande varelse behöver.

Sommar2021
1

#13: precis, därför äter jag inte bröd =)
Magen och hjärnan mår mycket bättre utan det. Ett tips =)

Gluten är ett ämne som man har sett förstör insidan på tarmen och därmed påverkar näringsupptaget. Mycket i kroppen hänger ihop med i vilket skick ens tarmar är i. Vetemjöl och gluten finns i många torrfoder.

Mycket frukter och grönsaker har avlats fram av oss människor, det stämmer bra =) våra förfäder var i huvudsak köttätare.

Självklart finns det saker i naturen som är giftiga för oss och för hundar. Jag menar inte att bara för att det finns i naturen så är det fritt fram att äta det. Tvärtom, varje djur har sin art-egna föda som dem är anpassade för att äta. Torrfoder kom på 70-talet, inget som hundarna är anpassade för att äta helt enkelt. Dem överlever, men vill man ge sig hund den bästa förutsättningen att må bra även när den är gammal så gör man bäst i att skippa torrfodret.

Maxine
0

#6: Jag har varit hos vetrinären 5 gånger nu men de vet inte vad det är och jag får nya råd varje gång testat 2 stycken olika vetrinärer.

Maxine
0

#5: Har nu varit i kontakt med två olika vetrinärer båda har kommenterat att det knappast är allergi för då hade det kliat på fler ställen än runt könsorganet och ljumskarna.

Draken
0

#12: Om du anser att allt torrfoder är "skräpmat" vad får din/dina hundar för foder ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sommar2021
1

#18: min hund får i huvudsak rått kött, råa inälvor och råa ben som han tuggar i sig. (Jag kan erbjuda honom lite fisk, ägg, grönsaker, bär, frukt, men sällan han vill ha det)

Problemet med torrfoder är inte bara alla konstiga tillsatser och billig utfyllnad som vetemjöl etc. Problemet är också proteinkällan. Det är sällan riktigt kött i, det är bara så kallat "proteinpulver." (Man ser på innehållsförteckningen tex fågelprotein, protein-isolat, hydrolyserat protein-isolat och liknande. Man missar mycket näringsämnen när hundar bara får koncentrerade proteiner (aminosyror) och inte allt annat som faktiskt finns i kött. Dem är ju ändå i huvudsak köttätare även om dem kan överleva på annat. Dessutom kan koncentrationen av proteinet vara mycket högre i torrfoder än det faktiskt är naturligt i kött.

Visst finns det bättre och sämre torrfoder. Jag tror dock inte att folk är tillräckligt kritiska och ifrågasättande, eller ens läser innehållsförteckningen.
Det gör väldigt ont i mitt hjärta varje gång jag läser om en stackars hund som har problem med klåda, trötthet, depression, allergier, problem med organ eller mår dåligt på olika sätt. Jag är helt säker på att precis som för människan, så beror till stor del vår hälsa och välmående på det som vi faktiskt stoppar i vår kropp. Kroppen är fantastisk på att läka sig själv egentligen.

Draken
1

#19: Jag kör med et köttbaserat torrfoder till mina. Jag har kört torrfoder i alla år jag har haft hund ( sedan slutet på -80 talet) Och jag har aldrig haft problem med att hundarna inte mår bra. De har inte haft några problem med vare sig hud eller päls, muskler eller leder.

Vissa raser är kända för att de har problem med hud och päls pga allergier, och dessa kanske man får tänka sig för vad man skal ge för mat. Men det finns även torrfoder som är framtaget för just känsliga hundar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kalli
2

Jag kör med färskfoder till mina. Tiken är ändå allergisk, hon är nämligen atopiker. Hon har även fått barf men hanen vägrade äta så nu får de samma foder. Under en period hon inte kunde äta färskfoder åt hon magnussons ångkokta. Många vars hundar mår toppen på det, hon var konstant lös i magen. Olika hundar mår helt enkelt olika bra på olika foder och det är ingen mirakelmedicin som botar alla sjukdomar.

Draken
1

#21: Har man en hund som är allergisk, då måste man självklart gå på vad som blir bäst för hunden. Och många hundar som har allergier kan inte äta torrfoder, så är det bara.

Vad jag reagerade på var att Sommar2021 sa att allt torrfoder var skräpmat, vilket jag tycker är helt fel, då jag har kört torrfoder som bas på mina hundar i alla år, utan problem. Flera av mina vänner och bekanta kör också torrfoder som bas på sina hundar utan problem.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kalli
3

#22: Jag höll med dig. Min tik kan äta vad som, torrfoder, färskfoder eller barf så är hon fortfarande allergisk och har klåda. Så att tro att TS hund blir bra bara hen inte ger torrfoder är en grov förenkling om det inte är något i just torrfodret TS hund inte tål.