Hundar iFokus

Hundar

Läst 181 ggr
Golfbollar12345
2

Bully xxl morrar åt okända. Oro!

Vi har en relativt nyinflyttad bully xxl i området som precis gjorde utfall mot mig när jag gick förbi. Den är jättestor och ägaren bara fnissade och sa oj, ursäkta.
Nej, helt ärligt. Det är skillnad om en hund med stora käftar gör ett riktigt utfall jämfört med en liten Chihuahua. Fattar inte folk varför man är mer rädd för en sån stor hund? Det betyder inte att det är en farlig ras eller hund per automatik.

Men att säga att det är ok att hunden morrar för att den bara varnar, att det t.o.m. är bra att den gör det, nästa gång kanske den biter direkt. Vem vet om den bitit mig om han inte håller fast den? det är inget normalt beteende.

Har själv en mellanstor hund och denna ägare verkar inte veta vad hen har i kopplet.

Anser ni att det är fel av mig att bli extra rädd pga rasen, eller ni tycker kanske att jag överdriver?

Nephi
1

Tycker det är obehagligt oavsett ras. Möter ofta vavvor i området som skäller och gör utfall (speciellt mot annan hund) men ägaren kortar inte ens upp dem utan fortsätter gå och messa eller prata i telefon.

Har själv en hund (större Aussie) som kan få för sig att skälla ut främmande. Men jag brukar gå åt sidan och sätta honom vid möten, om han ändå skulle skälla så ursäktar jag och säger att han tycker främmande människor är lite läskigt.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Golfbollar12345
1

#1: okej där är vi olika. Tycker det är bra mkt mer obehagligt att en bjässe med stora käftar hoppar mkt mkt än en liten Chihuahua. Skadorna går liksom inte att jämföra. Samma gäller min hund.

Golfbollar12345
0

Min hund kan skälla om nån hoppar fram och råkat skrämmas. Men aldrig oprovocerat med tandköttet framme.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker givetvis det är värre när det är stora hundar som faktiskt kan döda både mina hundar och mig

Vi blev påhopppade av en xxl bully i förrgår kvinnan som rastade den klarade inte hålla honom när han drog mot oss så hon föll mitt på vägen och släppte kopplet. Kan säga att jag såg döden när mina hundar skrek och jag inte kunde få bort bullyn. En man kom springande och fick bort hunden efter jag låg på knä och försökte få bort honom. Min ena hund kom ur selen och sprang bort en bit var han som tur är väntade.

Hundens huvud är groteskt och jag hade jäkla tur att mina hundar är extremt undergivna.

Solkeps
0

#4: Fy farao. Hoppas ni är okej nu.

Och jag kan bara instämma i att det självklart är värre med en hund med sådan kapacitet, särskilt i kombination med att ägaren/den som håller i kopplet ger intryck av att inte kunna hålla den vid en sån händelse.

Draken
0

#0: Jag blir osäker oavsett vilken hund som gör utfall mot mig eller mina hundar. Men jag skall erkänna att jag blir nog betydligt mer skrämd av en XXL Bully än en Chihuahua.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
2

"han vill ju bara hälsa"
"han är snäll"
"han pratar bara"

Nej hundägare som säger dessa saker OAVSETT ras är inte hundägare jag litar på, sen vet jag med mig att jag gärna drar in mina hundar om jag skulle passera en bulle eller annan kamphund med mina som visar nått intresse som helst emot mina hundar.
Nej jag är int rädd för bullhundar, jag hatar dom inte, jag snarare gillar dom väldigt mycket, MEN det är en rasgrupp jag INTE litar på med andra djur, människor, absolut inga problem, dom är oftast världens mest underbara hundar emot människor (även om undantag finns), men alldeles för ofta har jag träffat en bulle/kamphund som varit hur fin som helst emot andra hundar, sen har det bara slagit slint och dom är helt omvända.

Så jag tycker absolut inte att du överreagerar el liknande

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus