Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigtbeteende
Läst 510 ggr
Karmatarerskanise
0

Kvinna ihjälbiten

Attackerade två personer på söndagskvällen • Hundcoachen: ”Väldigt ovanligt”
  • Redigerat 2022-10-24 09:00 av Karmatarerskanise
Sabah
0

Det är fortfarande under utredning men någon i byn har sagt att de hade problem med hundarna, se bildtext i artikeln och hör reportern berätta: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/en-person-avliden-efter-hundattack-i-robertsfors

💖🧡💛💚💙💜

En kvinna har avlidit efter att ha blivit biten av en hund på en adress i Robertsfors kommun under söndagskvällen. Ytterligare en person som attackerades av hunden vårdas på Norrlands universitetssjukhus med måttliga skador.
  • Redigerat 2022-10-24 09:55 av Sabah
Lona
1

Fruktansvärt tragiskt. Man ska väl tänka sig för hur man kommenterar detta på sociala medier, spekulationerna och folks "tyckanden" tenderar att spåra ur. Menar inte just här på iFokus utan rent allmänt.
Men det är klart att man undrar vad som har hänt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
2

Det är tragiskt 😔

Jag brukar inte spekulera alls i liknande händelser. Man kan, som utomstående, omöjligt säga eller påstå vad som har hänt eller inte hänt.

I detta fallet så är det ju, tyvärr, en väldigt omdiskuterad ras med dåligt rykte som har orsakat både dödsfallet och skadorna på den andra personen. Så jag kan tänka mig vad som rör sig bakanför pannbenet på väldigt många 😔

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sabah
1

Jo, det är sant, det kan fort skena iväg. "Andra vet ju alltid bäst hur saker och ting ligger till" Folk i allmänhet bildar sig ofta allt för snabbt uppfattningar om sina medmänniskor och deras liv.

Mannen ska förhöras, så vi får se om det kommer någon ny information.

Fruktansvärt, hur det än är!

💖🧡💛💚💙💜

Draken
1

#4: Jo så är det.

Man får vänta at se vad som kommer fram när mannen förhörs.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Alexxiis
0

Undrar hur den stackars hunden blivit behandlad när det gått så långt att den bitit sin egen ägare…

Kan förstås vara så att hunden led av psykiska problem, svårt att uttala sig i situationer som denna när man inte vet vad som försigår.

Oavsett så är det väldigt tragiskt att kvinnan avled, må hon vila i frid.

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

American staffordshire terrier aka Amstaff var rasen i vart fall. Tragiskt! Mycket tragiskt!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

UlrikaD
1

TV4 Play: LIVE: Hundägaren har haft problem med en amstaff tidigare http://www.tv4play.se/program/nyheterna/13797643

hemul
0

Kan ju vara rage. Hunden måste ju ha varit tämligen rabiat när polisen sköt den på platsen.

Karmatarerskanise
2

Löste i någon tidning att detta inte var en ensam händelse. Den hade bitit människor och sin ägare tidigare och varit anmälda till ls. Ägarens barnbarn fick åka ambulans in en gång efter hunden hade bitit det illa.

Här har alltså ls fallerat och inte agerat. Ägaren borde ha avlivat hunden.

Draken
3

#10: Eftersom det tydligen har varit problem med hunden tidigare, där den har visat upp ett aggressivt beteende, så är det helt fel att ägaren inte har gjort något åt detta tidigare. Vore det min hund, så hade den avlivats efter första incidenten. (Har gjort det själv med en av mina)

En hund som "attackerar" en människa, oavsett om det är ägaren, ett barn eller någon annan skall avlivas, beroende på situation, ganska snabbt. För allas säkerhet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
1

#11: precis.

Sabah
1

Mer info:
Intervju med länsveterinär Annelie Grip Hansson.

"Kvinnan uppgav att hunden skickats utomlands – länsstyrelsen: ”Bedömdes som trovärdigt”

Angående attacken på kvinnans barnbarn 2020:

"Hundattacken på barnet bedömdes inte ha den dignitet att ett hundförbud skulle utföras. Om kvinnan överlevt den här attacken, när det hände igen, hade det troligen blivit så, säger Annelie Grip Hansson."

Artikeln:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/annnelie-grip-hansson-om-hundattacken-i-robertsfors

💖🧡💛💚💙💜

Hunden som bet ihjäl sin matte i en by i Robertsfors hade tidigare bitit kvinnans barnbarn. Efter den incidenten uppgav kvinnan för Länsstyrelsen i Västerbotten att hunden hade omplacerats och skickats till ett annat land – något som visade sig vara felaktigt. – Om vi misstrott de uppgifterna hade vi gått vidare, säger Annelie Grip Hansson, länsveterinär i Västerbotten.
  • Redigerat 2022-10-26 05:13 av Sabah
Sabah
0

Aftonbladet har varit i kontakt med den avlidna kvinnans dotter, vars dotter blev attackerad av samma hund 2020. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/766rO3/selma-62-fran-robertsfors-blev-ihjalbiten-av-sin-egen-hund

💖🧡💛💚💙💜

Selma hade gäster hemma i Robertsfors när hennes hund gick till attack. Hon blev svårt biten och dog av sina skador. – D
  • Redigerat 2022-10-26 06:48 av Sabah
Draken
0

#14: Det är fruktansvärt att det skall behöva gå så långt.

Min ena hund bet min son i halsen, hunden hade aldrig visat av aggressivt eller konstigt beteende. Sonen blev illa biten och vi fick uppsöka sjukvården. Detta hände på kvällen, så hunden hamnade i bur under resten av kvällen och natten, jag åkte med honom till veterinären direkt när de öppnade dagen efter, och hunden blev avlivad.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hemul
0

#15: Vet ni varför han bet din son eller fick han bara spel? Läskigt i så fall.

Sabah
0

#15: Förstår att det var tufft, för att inte säga traumatiskt! 🥺 I dubbel bemärkelse, få sitt barn attackerat, och det av sin egen hund! Det kanske är länge sedan nu men det är en erfarenhet man inte vill göra!

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
0

Angående artikeln kanske den nu avlidna kvinnan trodde hon skulle kunna hantera det. Jag hittar inte artikeln nu men jag har läst att dottern har sagt att hunden brukade ha munkorg och att den även hölls frånskild från dem när de var där på besök sedan den gången barnet blivit biten. Hundägaren kanske trodde att det var specifikt med barn som hunden inte var säker och löste det då på det sättet.
Jag försvarar henne inte, funderar bara lite över situationen.

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-10-27 03:03 av Sabah
politisk realist
1

Tragiskt. Bara ett bevis för att hundar kan liksom människor bli psykiskt störda. Sedan hörde jag en veterinär uttala sig på radion samma dag som olyckan blev känd. Han kritiserade hundägare som kallar sina hundar för familjemedlemmar då han mycket noga poängterade att "en människa är en människa och ett hund är ett djur". Ett djur som tänker helt annorlunda än vad en människa gör om det blir rädd, trängd, hotad eller om bara någon tar hundens mat eller leksak.

Kolla gärna in min egna hemsida: Politisk Realist senaste uppdatering 8 november 2022

Lona
9

#19: Alltså, min hund är en hund och en familjemedlem. Han är inte min "bebis" eller att jag förmänskligar honom, han är en hund med allt vad det innebär.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Karmatarerskanise
7

#19: att hundarna är familjemedlemmar är inte samma sak som att man inte vet att det är hundar.

Jag vet att mina familjemedlemmar är djur, och jag vet precis hur dom agerar vid hot, smärta, rädsla och kring matsituationer.

Friska hundar attackerar varesig barn eller vuxna. Speciellt inte sin egen ägare.

Heddiz
2

#11: Jag håller med en hund som "attackerar" en människa skall ev avlivas, beroende på situation, men också beroende på hundens ålder - en unghund som biter och/eller värre attackerar ägaren är väl inte samma sak som om det är en vuxen hund?

För om man har att göra med speciellt bruksraser så kan man missa många undebara hundar om man tog bort dom som fick nåt utbrott under slyngel åldern mot ägararen menar jag då..

Min första belgare fick ett sånt utbrott under slyngelåldern där han bara attackerade mig och bet hårt, men jag fattade att han bara testade mig, men han bet ju så hårt så för att få bort honom var jag tvungen att sparka på honom rätt ordentligt, MEN jag såg till att sänka tårna så jag inte skulle göra illa honom på riktigt och då slutade han direkt och stod still och sen gick vi vår promenad.

Innan det hade vi haft en bra relation, men han kom till oss som 5 mån valp och "attacken" var runt 8 mån och dom är starkare än dom ser ut och en belgare biter hårt - även valpar=)
Efter denna händelse så har han aldrig mer bitit mig eller någon annan
Som 1 år gjorde han MH-godkänt = han var inte koko …🥰
Han var den hunden alla barn lekte med på barnkalasen..
Jag tränade och tävlade med honom med utmärkta resultat i viltspår, lydnad och Agility
Han gillade människor, barn och andra hundar och ngr av hans bästisar var 2 vavvor.
Han var den lugnaste hunden bland hundarna och den som alla såg upp till när vi hade 5 hundar…Det var den bästa hund vi haft iaf…

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
2

#16: Vi vet inte vad som hände. Hunden flög, ordagrant, i strupen på sonen. Sonen gjorde ingenting mot hunden innan, han gick förbi honom. Vi tror att det måste ha slagit slint i skallen på honom.

#17 Det är nu 4 år sedan, men det kommer alltid sitta som en tagg i bakhuvudet på mig. Vad var det egentligen som hände. Ena hörntanden hade gått in 9 mm ca 3 cm från halspulsådern, den andra hörntanden hade skrapat käkbenet, så det blev en spricka. Det kunde ha gått riktigt illa 😔

#19 Mina hundar är hundar men också ,precis som Lona skriver, familjemedlemmar.

#21 Jag godtar att hundarna "vaktar" sin matskål mot de andra hundarna. men de får inte vakta mot mig eller någon av de andra i familjen. Det har heller aldrig varit något problem här hemma, inte heller tidigare med hunden som bet sonen.
Barnen är uppvuxen med hundar, och de har fått veta redan från start att hundarna ger man f*n i om de inte själv kommer fram och vill gosa eller leka. Det har alla mina barn godtagit . Det samma gäller för andra hundar, vare sig de är främmande eller om det är hundar som barnen känner.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#23: Ush vad hemsk upplevelse. 😲 en sån hund kan man ju inte lita på igen så jag förstår ditt beslut om avlivning..men det måste varit jäkligt jobbigt 😕

Och tycker det är precis så man ska uppfostra sina barn o hundar som du gör - så blev jag uppfostrad att låta bli hunden när han åt, men jag fick klappa eller ta kontakt först har jag för mig.. Jag satt ju och kramade våran hund jämt som litet barn

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#10: Nej dom har inte tid att kolla upp något när någon blev attackerad på riktigt men dom har tid att lägga resurser på någon som solklart snackar skit…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

politisk realist
0

#19:
#20:
#23:
Nu var det ju iof sig inte min åsikt och min uppfattning huruvida hundar ska betraktas som familjemedlemmar eller inte. Utan en veterinärs åsikt som samma dag som olyckan pumpades ut i media sändes i i Sveriges Riksradio P4.

Jag har själv tre hundar. Två rottweiler (vakthundar) och en blandras (goshund).

Kolla gärna in min egna hemsida: Politisk Realist senaste uppdatering 8 november 2022

EquusCaty
0

Så hemskt!

Tjena^^

Karmatarerskanise
1

#19: psykiskt sjuka kallar inte jag det. Kass avel som lett till kass mentalitet och fel uppfostran.

#27 Hennes eget fel. Hemskt att hon inte tog bort hunden när den hade angripit barnbarnet och istället ljög för ls att hunden flyttat utomlands. Dumma beslut leder ofta till förödande konsekvenser.

Draken
0

#28: Jag håller nog med dig här. Hunden skulle ha tagits bort redan första gången den bet någon.

En hund föds inte elak, oavsett ras. Vad som först
ör hundarna och deras mentalitet är huvudlös avel utan tanke på varken mentalitet eller ras. Tyvärr så kommer ofta "fel" hundar till fel ägare.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis