Hundar iFokus

Hundar

Läst 148 ggr
GibsonGirl
0

Vilken ras passar mig?

Jag är mycket sugen på hund men oerhört mån om att det blir rätt och att hunden ska trivas och passa in i mitt liv. Jag har inte ägt hund tidigare, men min sambo har haft hund (Newfoundland/leonberger).

Förutsättningar:

Jag (48 år) lever ett lugnt, regelbundet liv med sambo och utan barn. Ibland hälsar guddottern (6 år) på och våra närmsta grannar har småbarn så att hunden är bra med barn (behöver inte älska men tolerera barn) är ett måste.

Vi bor i parhus i 2 vån (120 kvm) med inhängnad egen altan (50 kvm) där hunden går fritt. Någon är oftast hemma dagtid, men vi jobbar båda 100% så hunden måste vara trygg i sig själv på exempelvis annan våning eller i annat rum periodvis under dagen, alternativt ligga lugnt i hundsäng i samma rum.

Daglig aktivitet kan vara promenader, vardagslydnad och kasta boll eller liknande. Vi har en gemensam (200-250 kvm) stor (delvis) inhängnad gräsmatta som vi delar med tre grannhushåll där hunden kan springa fritt och aktiveras i stort sett varje dag. På helgen tar jag längre promenader, joggar lugnt i naturreservatet där hund måste vara kopplad, men nära till stor inhängnad hundrastgård där den kan springa fritt.

Önskemål/summering:

1) Inte utpräglad bruks-brukshund som kräver 2 tim aktivitet dagligen för att må bra.
2) Måste kunna lita på hunden i situationer med barn.
3) Måste kunna vara okopplad på gräsmattan (under uppsikt naturligtvis) som bara delvis är inhängnad. Ingen stark jaktinstinkt alltså.
4) Fäller helst inte så mycket. Pälsvård 1 ggn/v ok.
5) Bör inte vara ängslig med lätt till skall.

Jag är intresserad av en tillgiven mellanstor ras (men är öppen för förslag ang stlk) som gärna gosar i soffan, har stabil mentalitet, är orädd och relativt lättlärd. Bör ha låg hundaggresivitet då det finns andra hundar i umgänget. Kan tänka mig både renrasiga hundar och blandraser.

Tacksam för tips och förslag!

• Redigerat 2022-10-17 09:09 av GibsonGirl
[Tismon]
3

Jag tänker spontant en vinthund men man kan inte garantera jaktinstinkten där men annars verkar de passa in på resten.

Du kan kika på Grupp 9 sällskapshundar som alla inte har behovet av 2h aktivitet varje dag för att må bra men ändå kräver, som alla hundar, att få jobba ibland. De tenderar att inte ha för hög jaktinstinkt.

Här hittar du alla hundraser som finns i Sverige och är registrerade i Svenska Kennelklubben. Läs mer om hundrasernas utseende, karaktärsdrag m.m.
GibsonGirl
1

#1: Tack för svar och länk! Ja, jag har hittills också tänkt vinthund och kollat mycket på t.ex. whippet. En nästan perfekt matchning vore det inte för att vi inte får/kan inhägna gräsmattan helt och jag vill verkligen kunna leka med hunden utan koppel där. Detta för att ge optimera aktiviteter och låta den springa av sig under kortare stunder på dagen såsom lunchrast, kvällar etc. Jag skulle naturligtvis arbeta hårt på inkallning men med vinthund är jag orolig att det inte skulle räcka och att risken finns att en olycka skulle ske. Vi bor granne med en väg… Nu ska det förvisso till en del för att en hund ska rymma dit då gräsmattan omgärdas nästan helt av tujor och staket. Öppningarna från gräsmattan leder först till föreningens parkering, sedan ut på infartsvägen med minimal trafik (vändplats på ena änden) men smiter hunden och tar höger tre gånger är det ”plötsligt” en 40 km/väg som trafikeras av linjebussar och en del lastbilar, och en vinthund är som bekant snabb. Vore det inte för jaktinstinkten skulle jag definitivt säga vinthund. Funderar på om en blandras (sk lurcher) kunde få ner jaktlusten (och rymningsbenägenheten) något.

• Redigerat 2022-10-17 12:42 av GibsonGirl
[Tismon]
3

#2: Jaktinstinkt kan dyka upp från långt bak i ledet, finns risk att blandraser har lika mycket jaktdrift.

Det finns inga hundrastgårdar i närheten? 🙂 Du kan också använda en spårlina vilket, för min del, är bara en liten olägenhet.

GibsonGirl
1

Det finns inhängnad hundrastgård inom 10-15 min med bil, men perfekt om jag i första hand kan nyttja vår stora gräsmatta, i alla fall på veckodagar. Får undersöka detta med spårlina…

Chilenita
1

löplina då?
Tänker att med en löplina kan hunden (oavsett ras) springa fritt som den vill i den hastighet och håll den vill. men att skulle den få för sig att springa ut så sitter den fast.
Säkert för alla inblandade :)

Är det en stor öppen gräsmatta så finns det ju inte något linan kan fastna på heller

"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"

GibsonGirl
0

#5: Tack för tips!. ”Dessvärre” finns både studsmatta, gungor och rutschkana. Tar upp en mindre del av gräsmattan som helhet är mest öppen men som dock en lina kan fasta i. Vinthundar verkar ju ljuvliga till temperamentet, och vi har massor med fri yta för zoomies precis utanför dörren men bäst vore om hunden kunde springa lös på gården och komma på inkallning, vilket vinthunden inte verkar realistiskt kunna göra. Vilka andra goa raser kan passa måntro?

GibsonGirl
0

#5: Kollade upp löplina nu och inser att man kan ju fästa den i vår altan och ber man snällt kanske all lekparksutrustning kan samlas i nödfall ändan av gräsmattan… Inte säkert alla går med på det men det vore väldigt tryggt som sagt, oavsett ras, att veta att hunden inte kan smita. Tack för värdefull input!