Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 254 ggr
Karmatarerskanise
1

När barnet får i sig svamp!

I olika svampgrupper dyker det då och då upp inlägg var hundägare och föräldrar ber om hjälp med bad det för svamp som djuret eller barnet fått i sig.

De hundägare jag sett lägger in bild på svampen som kommit upp när veterinär framkallat kräkningar för stt få ut svampen. Dom har alltså åkt in omedelbart. Vilket är super. Vi har dödliga svampar. Och dom måste ut fort. I grupperna brukar dom sedan kunna säga om svampen är en av dom som kräver motgift eller ej.

Till min förvåning har föräldrar alla gånger skickat in bild på svampen barnet ätit AB för att få veta om den är giftig eller ej, dom har varken ringt giftcentraken eller åkt in akut utan väntar!

Trodde verkligen att föräldrar skulle åka in på momangen!

• Redigerat 2022-10-14 00:21 av Karmatarerskanise
oh-la
10

Först och främst reagerar jag på "barnägare". Man äger sitt barn lika lite som min man äger mig. Det finns inget ägande och det låter helt fruktansvärt med "barnägare" . En människa kan aldrig äga en annan människa. Jag ska prata om hur jag tänker med mina barn, men jag vägrar förknippas med ordet "barnägare". Jag är mamma till mina barn och den enda som skulle kunna äga mina barn är barnen själva.

Skulle jag ha möjlighet att fota svampen barnen ätit av skulle jag absolut göra det och sedan åka in. Att kunna visa svampen fort kan ju vara viktig information för läkaren. I sin oro är det säkert så att man också lägger upp en bild i en grupp för att samtidigt få veta om svampen är giftig. Jag vet också med min egen hund att enda chansen att möjligtvis få en bild på det hon glufsat i sig är att fota det när hon kräkts. Innan dess är det borta, svalt och försvunnet. Barn slickar eller smakar ofta lite vilket gör att man får chansen att fota det de smakat på. Jag hade absolut fotat! Hade jag med hunden också om jag på ett mirakulöst sätt fått fatt i det hon försökt inhalera.

Karmatarerskanise
0

#1: det var givetvis felskrivning.

Heddiz
2

#0: Hundägare tar inga onödiga risker om det kan vara akut farligt eller om hunden lider pga en olycka och att stanna till för att ta kort just då gör man inte…

Det vet jag själv att ta kort när en olycka skett gör man inte utan då tar man hunden och åker till vet.

Vi skulle agera likadant om hunden ätit något ev gftigt som hunden inte skulle överleva…
Dom tål väl mindre än barn kanske så därför fotar barn sig eller svampen 😏

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Karmatarerskanise
2

Jag hade tagit med mig av det som eventuellt fanns kvar av svampen eller ett annat exemplar av arten om det fanns.

Fridaaaa
2

Många föräldrar åker in till akuten dock

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

#5: ja det förstår jag :)

hemul
1

Det är bättre att ta med svampen än att fota den. Fota kan man ju göra för att få ytterligare hjälp på nätet sedan, men till akuten tar man med svampen och försök få med en hel svamp om möjligt, hela foten o.s.v.

Det ska ibland mycket till för att artbestämma en svamp. Och en (ofta) dålig mobilbild visar inte allt man behöver se.