Jobba hemifrån med unghund
Hej!
Vi har en 9 månaders mellanstor blandras som är världens bästa vovve på många sätt. Ett problem som uppstår i vardagen är när jag jobbar hemifrån
Han har under valptiden sovit mer och har oftast kunna sova igenom största delen av arbetsdagen, annars hrn han kunnat få en tuggben eller liknande o gnagt på tills han tröttnar o lagt sig igen.
Nu på senaste tid är han mindre intresserad av tuggben och sover mindre och försöker mer få min uppmärksamhet. De blir väldigt svårt att koncentrera mig på jobb. Han kan komma fram o sätta sig bredvid o stirra på mig, ignorerar jag honom börjar han skälla på mig. Ignorerar jag även de så kan han börja hoppa på mig (om jag står upp) annars försöka hoppa upp i mitt knä. Eller börjar han knaga på stolen t.ex. Gissningsvis för då vet han att jag "måste" uppmärksamma honom.
Har testat lite olika metoder. Han ger sig inte snabbt, är en väldigt aktiv kille. Så att bara ge honom uppmärksamhet eller gå en kort promenad med honom när han blir för mycket räcker inte länge.
Vi går alltid en långrunda följt av bus/aktivering i trädgården på morgonen för o trötta ut honom så jag ska kunna arbeta. Sen en lite längre runda på lunchen för att förhoppningsvis kunna få lite ro på eftermiddagen. De blir oftast mer än såhär. Men undrar ända kanske om han behöver aktiveras/tröttas ut mer. Svårt o hinna de på arbetstid bara…
Ber om alla tips.
Har funderat på att sätta kompostgaller vi dörren till mitt kontor så får han va i resten av huset och ha massa leksaker/tuggben osv där. Sen kommer jag ut vartannan timme o aktiverar/kelar/rastar honom kanske 15 min. Undantag för lunchen då de blir längre.
Problemet är att de känns otroligt taskiskt o stänga ute mig från honom. Har gjort de under korta perioder nån gång när jag haft möte eller liknande. Då brukar han ligga där o se väldigt ledsen ut, skälla osv. MEN han brukar ge sig hyfsat snabbt ändå och lägga sig.
Funderar på om han borde vänja sig/lära sig att när jag är inne i kontoret o jobbar så är de som att han är själv hemma (ish) bara att jag är nära ändå och kommer ut hyfsat ofta.
Eller är de "sämre" mentalt för honom än om jag skulle vara iväg på riktigt? Trivs annars med o jobba hemifrån o vill gärna inte lämna han själv o bara åka hem på luncherna som jag vet bekanta som gör. Men måste kunna fokusera hemma med.
Ursäkta långt inlägg.
Har han någon egen liggplats på ditt kontor? Så han ändå kan vara nära och inte känna sig utstängd. Och då behöver man ju lära honom att ska du vara här inne så får du vara på din plats, leka gör man utanför kontoret.
Han kommer bara fortsätta be om uppmärksamhet sålänge han får den eller inte vet vad han ska göra istället.
Vet inte vad för ras du har, men är det en ras som nöjer sig med promenad och bus?
#0: Passitivitetsträning har jag kört , och det har fungerat jättebra på mina.
#2: Bra tips!
Ska kika på de :)
#1: Han är en golden Pudel blandning. Ja han har en plats på kontoret. Den flyttas lite ibland så kanske borde se till o ha den fast. Han ligger dock helst på golvet för de mesta.
Jag tror eventuellt han behöver aktiveras mer. Han får frukost var dag utspridd i gräsmattan eller gömd i trädgården. (inne om de är kasst väder) ibland lindas de in mat/godis i handdukar osv. godis i petflaskor m.m.
Tips på aktivering tas gärna emot. Tänkte så småning gå någon aktiveringskurs som t.ex. nosework
Kvällar o helger är han i stort fokus. Problemet är just mellan 07.30-16.30… då behöver jag kunna arbete hyfsat ostört för att kunna sköta jobbet med alla digitala möten osv de funkar inte jätte bra just nu.. därav fundera jag på o stänga inne mig :/
Jag har också en hund, som kräver en hel del uppmärksamhet. En sak, som kan sysselsätta henne länge är kongen, när jag stoppar i sådant, som tar tid att komma åt. Skalkarna på bröden går att böja och stoppa ner så att de inte plockas ut så fort. Vissa tuggisar går att böja och placera så att jag inte själv förstår hur hon klarar av att få ut dem. Eftersom hon äter allt, kan jag fylla i lite av varje och toppa med leverpastej.
Ibland fyller jag i sådant, som gör sig bäst fruset och då får hon också problem att tina upp och få i sig allt gott kongen innehåller.
En populär sysselsättning är sökrunda. Hon får sätta sig där hon inte ser vad jag gör. Sedan går jag runt i rum och hall och placerar smågodis på olika gömställen. Ofta blir hon så trött av uppletandet att hon lägger sig för att vila efteråt.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#5: Tack för bra tips!
Jag tycker det låter som att hunden får lagom med aktivering. Det är absolut bra att aktivera sin hund men minst lika viktigt att hunden lär sig att ta det lugnt också och att det inte behöver hända saker hela tiden.
Tycker det låter bra att han har en egen liggplats hos dig på kontoret. Men du kan ju sätta upp kompostgaller för rummet och helt enkelt lyfta ut honom om han börjar gnaga på stolen eller är på dig för mycket. Du måste ju få jobba ostört och det är dessutom bra början på ensamhetsträning att hunden kan ligga i tex rummet bredvid och slappna av och inte behöver vara matte i hasorna jämt.
Men som sagt, superbra att du vill aktivera din hund! Men du behöver nog inte ha dåligt samvete om hunden har lite "tråkigt" mellan varven också. Hoppas du förstår lite hur jag menar! :)
★
Man får hitta vägar som passar en bäst, jag har tre hundar på kontoret varav en 11-veckorsvalp och det fungerar bra. Det jag är noga med är att hunden aldrig någonsin får skälla, det leder alltid till tillsägelse. Den får inte heller röra sig fritt på hela arbetsplatsen, jag begränsar med kompostgaller och är det en väldigt aktiv hund även med koppel hos mig.
Jag aktiverar hundarna minimalt under arbetsdagen, de blir rastade på morgonen och går 30 minuters promenad på lunchen, i övrigt händer ingenting annat. Det gör att hundarna snabbt lär sig våra rutiner och att de inte tjänar på att skälla, springa runt eller hitta på annat. Tuggben, vatten, sovplatser för alla individer finns, men vi aktiverar oss efter arbetstid.
När hundarna lärt sig rutinerna blir friheten större, kompostgallret försvinner och de kan välja i lite större omfattning vart de vill vara under dagen, men ökar de sin aktivitet får de vara nära mig igen. Det har hittills funkat bra på alla mina hundar och jag behöver inte längre lägga semestern på att ha valp utan den får vara med från första dag.
#0: det här kanske inte alls funkar på din hund men jag berättar vad min hund på 1,5 år roar sig med då jag jobbar hemifrån :) ( bor i lägenhet). Han roar sig med att sitta på balkongen och titta ut eller på sin plats i fönstret. Där kan han sitta mycket och kolla på människor och hundar som passerar :) han sitter tyst och lugn och bara tittar. Tar sig en tupplur på balkongen eller i fönstret ibland också.