Hund kan inte slappna av
Hej!! Min hund på 14 månader kan verkligen inte slappna av när jag får gäster! Jag känner verkligen stor hopplöshet. Han är så lugn och fin när det bara är vi men när det kommer gäster hem så blir han som förbytt.
Han börjar tugga på kuddar, jagar svansen, skäller osv. När jag provat ”stänga ute” han från rummet med ett Kompostgaller så står han bara där och gråter och skäller mer. Tidigare gick han ändå och la sig efter en stund men nu ger han sig aldrig!! Det kan ju knappast vara bra för honom och jag blir så frustrerad. Tar jag bort Kompostgallret springer han in i rummet och börjar tugga på soffa/kuddar igen…. Vet verkligen inte hur jag ska hantera situationen.
Har provat sitta och stryka på honom tills han blir lugn, både jag och besöket och försöker att inte bli arg åt honom för förstår ju att det kan vara stress?? Som gör att han blir såhär.
Har provat typ exakt allt. Men alla tips mottages tacksamt!
Det visar sig först som typ att han blir super super glad men går sedan över till att han gör olater. Vet inte om det är uppmärksamheten han vill ha och faktiskt tyvärr oxå får när han beter sig såhär. Har ju grannar (bor i lägenhet)…
Har du provat att ge honom något att sysselsätta sig med?
#1: ja! Fryst kong, ben och grisöron. Bollar. Ja allt! Det funkar under tiden men så fort det är ”slut” börjar det igen. Har på riktigt testat allt o det är därför jag skrev inlägget nu
#2: Funkar det inte om ni och gästen går ut på en promenad innan gästen kommer in?
Jag har sett att du skrivit i ett annat inlägg att hunden har bitit dig innan, har du varit hos hundpsykolog?
#3: nej det fungerar inte! O det gör vi alltid så han ska få känna in gästen
#4: ang bettet var det resursförsvar som vi har jobbat bort så det har ingenting med detta att göra
Kommentarer som inte har med detta att göra ombedes tacksamt
Prova med passitivitets träning. Det fungerade jättebra på en av mina hundar.
Jag personligen hade lagt honom i en hundsäng. Sagt åt honom "du ligger där och där är din plats". Säga åt honom om han lämnar platsen och helt enkelt ta tillbaka honom. Lagd hund ligger. Hade inte tillåtit honom gå upp i varv. Går han och börjar tugga på en kudde hade jag personligen blivit arg, eller kanske är olika regler men i mitt hem gör vi helt enkelt inte sådant. Vi beter oss. Absolut att säga till hunden är ju en stress men det jag vill är att lära hur de ska rikta om sina beteende. Okej nu kommer det gäster och hunden börjar jaga svansen blir hunden mer uppspelt och stressad. Om jag istället säger "ligg här och tugga ut stressen" kan den lösa problemet och komma ned i varv. Vill hunden lösa problemet som innan (förstöra inredning och jaga svans) hade jag sagt till att det kan du fetglömma och lagt hunden med benet igen. Jag personligen vill inte ha den sinnesstämningen i mitt hem och då säger jag att den inte är ok. Men sen är vi alla olika och har olika regler. Min malle vill alltid kela med gästerna och de får hon göra och de får själva säga "gå väck" och då får hon lyssna på det (oftast gå till gäst nummer 2 och sen går man laget runt). Nu är hon inte stressad i sitt beteende och ser inget problem med det medan någon annan vill kanske att hundarna inte ska göra så. Vi alla har olika regler och sätt.
På platsen kan jag tipsa om att köpa något hunden kan tugga länge på. Tex rauh eller horn.
Sen när hunden har varvat ned kan han få vara fri. Men stressar han upp sig, ja då får han ligga på sin plats.
Sen är det ju alltid svårt att ge tips när man inte har träffat hunden och veta vilken typ av individ det är och hur ni brukar göra inför besök. Du kanske blir nervös? Men detta är mitt tänk i den här typen av situation, kanske ger det någon tips eller idé , lycka till du löser detta!