Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: beteendeavel-och-genetik01-vall-boskaps-och-herdehundar
Läst 220 ggr
Jozelyn
0

Para hane, bra eller dåligt?

Hej!

Vi har en okastrerad hane på 3,5 år (bc/aussie) som älskar löptikar, plöjer fram med nosen i backen, glömmer att äta och vill ut och sniffa mera.
En vän vill para sin tik med honom nästa år.

Det jag undrar är.. om vi säger ja till det, kommer det förändra hans beteende gentemot löptikar?
Kommer han bli ännu jobbigare? Eller kommer han lugna sig? Eller ingen skillnad?
Vad tror ni?

Karmatarerskanise
16

Det lär bli värre ja. Har aldrig hört talas om att det blivit bättre.

Varför alls avla på honom? Han stressas tydligt av löptikar i området och det är inget man vill avla på om det inte verkligen är gener som är väldigt viktiga i aveln för att föra en ras framåt eller för att genbasen är väldigt liten.

Jillyana
0

#0: Jag undrar väll också varför han är okastrerad. Det skulle väll igentligen fixats för länge sedan då han inte verkar tänkt för avel. Jag menar, tänk dig själv att du aldrig skulle få ha det … mysigt … med din käresta men alltid får känna lukten, se hen, höra hen mm. Det är ju bara taskigt.

Karmatarerskanise
6

#2: fast hundar tänker inte så som du beskrev det. Dom vill inte para sig för att dom är kära i en annan hund och känner inte frustration av att aldrig få till det.
Klockrent exempel på förmänsklingande av djur.

Dom drivs av instinkt och hormoner och vet inte varför. Dom känner inte njutning när dom parar sig utan det är programmerat för artens överlevnad. Dom väljer partner efter löp och möjlighet, inte individ.

Så att kastrera en hanhund utan medicinskt problem eller väldigt stor stress vid löp var många löptikar finns är ett onödigt ingrepp med risker. Inkontinens, osäkerhet, sämre pälskvalitet mm är risker vid kastrering.

Jillyana
0

#3: jag vet att de inte tänker på samma sätt som oss, var mer ett sätt att föra fram frustrationen han kan känna.

Karmatarerskanise
3

#4: fast sådan frustration känner han ju inte 😆

Jillyana
0

#5: jag kan tänka mig att häan är frustrerad pg.a att han är så pass pådriven av sina hormoner och det var vad jag menade på. Jag skrev mest om det i ett syfte att göra det mer lättsmält för den stora publiken. Hanen i fråga verkar ju tydligen frustrerad/Irriterad av att inte få(ursäkta ordvalet) hoppa på och göra vad han vill med tikarna. Jag skrev om det för att det skulle kunna tas upp lättare. Som jag sade, jag vet att djur inte tänker som människor. Men ibland så är det viktigare att ett budskap når fram, än ignoreras. och när man pratar hormoner och instinker tenderar många att ignorera det, känslor däremot är svårare för de flesta att ignorera.

Karmatarerskanise
4

#6:Det är viktigt att visa att djur inte tänker och känner som vi gör. Att dom därför kräver annat bemötande, reagerar annorlunda än oss och därför kräver att ägare har kunskap för att djuren ska må bra och farliga situationer kan undvikas, och att dom har helt andra behov än oss.

Att beskriva som du gjort hjälper varken djuren eller någon ägare. Tvärt om är det just sådana beskrivningar som gör att ägare parar sina djur i tron om att dom kommer må bra efter dom har fått pippa, och gör att mer känslor läggs in och man tror att djuren längtar efter att få bli föräldrar och lider om man hindrar dom från det. Och man tycker kastrering tar bort manligheten hos hanhundar och att dom skäms utan kulor.

Du beskriver det som en frustrerad/irriterad hund och att han blir det för att han inte får hoppa på och göra vad han vill med tikarna.

Jag beskriver det som stress som har inget med vad hunden vill att göra och helt beror på kroppens överreaktion på hormoner och instinkt, instinkt som ofta inte ens talar om hur hundarna ska göra om dom väl hittar en partner som luktar rätt. Stress som inte avhjälps om hunden parar sig för instinkten är samma när det är nästa löp och hormoner vaknar och driften är igång igen.

Ska vi jämföra med människor så är det som om alla män som är i könsmognad eller har blivit det sprang runt med stånd så fort en kvinna var på väg att få mens eller mitt i mensen. Dom hade inte förstått varför dom ville jucka mot kvinnorna, men juckade åt den kroppsdel dom kom åt för att kroppen ville det. Om dom juckade rätt så orsakade dom stor smärta för kvinnan som hans penis fastnade i så hon kom inte undan från smärtan och han drogs efter kvinnan som försökte komma undan. Att dras runt i penis gör ont. När mannen väl kommit loss är han trött och har varit med om något obegripligt rent obehagligt men det är samma sak när nästa blödande kvinna står och sprider doft som får män att börja springa och leta efter det som ropar på dom och stressar männen som inte kan fungera alls när insting och drift tagit över helt.

Så beskriver man det bättre om man vill att budskapet är att kastrering är bra och humant om hunden/mannen stressar runt utan något trevligare än eventuell parning man är fast i till kroppen är klar, som inte ger njutning eller avslut.

Draken
5

#0: Parar du, så blir han förmodligen etter värre.

#2 Jag vill gärna kontra den frågan …Varför skall hunden kastreras alls om det inte finns medicinska skäl att göra detta ?
Jag har, just nu, sex hanar i samma hus ( tre är mina egna), alla sex är okastrerade. Jag har inga större problem med detta.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Jillyana
0

#7: okej.

#8 det är bara vad jag har varit med om. Jag är i grun och botten en hästtjej. Och jag har aldrig hört talas om att någon skulle vara hingst om de inte ska vara i aveli framtiden utan alla icke avlande blir vallacker. Så för mig är det bara naturligt att detta sker.

Karmatarerskanise
2

#9: olika djurarter påverkas olika av att gå fertila, och påverkar hur dom fungerar i sin miljö.

Att kastrering av katter är normen och mest humant säger inget om vad som är bäst för hundar, hästar eller lamm.

Jillyana
0

#10: okej.

Heddiz
0

#0: Det kommer inte göra någon som helst skillnad på honom enligt min erfarenhet som har haft en hane som parats med en tik..

Men det var INTE för att han var tokig i tikar för det var han inte..Dom hanar jag hade bodde med mina andra tikar när dom löpte utan problem…
Utan för att tikägaren som födde upp i detta fallet Lakke tyckte det var en bra kombination med hennes Lakke tik..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

ipopuma2
7

Varför ska just han föra vidare sina gener? Vad har han att tillföra som är så superbra med tanke enligt inlägget, han har en så pass hög sexuell drift att han mår dåligt (glömmer äta tex). Varför ska just den tiken ha valpar?

Glöm inte att han kommer att föra vidare sina gener och det finns hundar man bör avla på och hundar man inte bör avla på. Jag menar inte att din hund är en "dålig hund" utan men MÅSTE ransaka sig själv när det kommer till avel. Till exempel så älskade jag vår förra riesenschnauzer och tyckte hon var såååå fin, men skulle man avla på henne, nej då hon hade vissa egenskaper som inte bör föras vidare