Hundar iFokus

Hundar

Läst 115 ggr
sol63
1

mag- tarminflammation på sibirisk husky

Hej, har en husky tik på 6 år som har kronisk mag- tarminflammation, och är jätte kinkig med mat, hon äter veterinären mat, och mat som jag lagar , men ibland så vill hon inte äta alls. någon som har råd eller har varit med om det ????

Draken
0

När våra har matvägrat, så har jag blandat upp maten med färskfoder (klass eller VOM) Jag har blandat ner i torrfodret och rört om. Då har de ätit.

Vet inte om just detta fungerar på din tjej, men det kanske är värt ett försök. Klass eller vom kanske inte är lämpligt för just din hund, men vetten har också blötmat.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sommar2021
0

#0: magproblem beror med största sannolikhet på fel mat. Torrfoder är skräp och förstör hundars tarmar och ger näringsbrister.

En hund vill såklart inte äta skräp som dem mår dåligt av.

Ge riktig mat i form av rått kött, råa inälvor och råa ben. Det är lätt för dem att smälta och ger all näring dem behöver.
Men vänj hunden långsamt.

Draken
3

#2: Stopp där. På vilket sätt är torrfoder "skräp" ? Det beror väl i huvudsak på fodret och vad det innehåller ?

Jag har gett mina torrfoder i alla år, men jag har varit väldigt noga med innehållet i fodret.
Jag har haft egna hundar sedan slutet på -80'talet. Vi har alltid haft hundar i familjen.
Av de hundar jag har haft, och det har blivit några genom åren, så har jag haft 2 som har varit känsliga med maten och har måsta fått specialfoder.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-09-23 12:23 av Draken
Sommar2021
0

#3: torrfoder är extremt processat och innehåller ofta mycket tillsatser som varken hund eller människa ska äta.
Jag vet knappt vad jag ska börja. Men innehållsförteckningen på royal canin talar lite för sig själv.

(Låt dig inte luras av dem olika "proteinerna", det är inte torkat kött som man kan tro.)

Torkat nöt- och fläskprotein, animaliskt fett, majs, torkat fågelprotein, vetemjöl, vete, betmassa, ris, majsmjöl, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabiliskt proteinisolat, mineraler, majsgluten, fiskolja, sojaolja, jäst, frukto-oligosackarider (FOS), jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider (MOS)), tagetesextrakt (innehåller lutein).

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina hundar äter Royal Canin, och de mår alldeles utmärkt på det. Pälsen är bra, de har bra hull och avföringen är helt normal.

BFU!!

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-10-03 11:26 av Draken