Överviktig hund?
Hej, jag har en blandras hane, kastrerad är han. 50% labbe 25% golden och 25% curly coated. Han har tidigare varit tjock och vi har jobbat på detta men har svårt att veta om han fortfarande är för tjock. Man känner revbenen tydligt när man tar på honom. Han väger nu 39 kg. Ni som är bra på att bedöma vad tycker ni? Vi har dratt ner på foderintaget och ökat motionen men är rädd att han inte ska få i sig tillräckligt av alla ämnen osv när man drar ner för mycket på foder. Han äter färskfoder vom och mush:( tack<3
En bild uppifrån brukar vara bra ☺️
Men brukar säga att hunden ska ha lite midja och vara smalare innan höfterna sett uppifrån
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Personligen så tycker jag inte han ska ner i vikt mer, jag vet inte om det är pälsen eller bilden men på första bilden ser det ut som man ser konturer av revbenen och det är väl lite väl mycket för den rasen. Men som sagt jag kanske ser fel.
Bäst är att kolla med vet. Svårt att avgöra på bild.
Tycker inte han ser ett dugg tjock ut.
På första bilden ser han nästan ut att vara åt det smala hållet, men det kan vara vinkeln som gör det. Han ser inte för tjock ut i alla fall.
- Redigerat 2022-09-02 12:33 av Zadeira
#0: Det är svårt att bedöma på bild, men jag tycker inte att han ser tjock ut. Men som skrivet här ovan, så en bild uppifrån är lättare att bedöma.
Det beror på ras/raser hur dom ska se ut och hade det varit en belgare så hade jag sagt att magen går upp och smalnar av mot bakbenen som dom skall och han ser slank ut.--på 1a bilden
Sen ska man se en miidja på dom uppifrån - antar att det är så för dom flesta raser -så ta en bild på ryggen uppifrån .
Men han är av fågelhunds raser och dom ska kanske inte ha en djupare bröstkorg med en mage som smalnar och går upp mot benen? Eller?
Kanske någon som äger sådana hundar vet?
Men vad det än är för ras så ska inte revbenen synas! Har dom päls så är det svårare att se om man inte vet.
Sen ska revbenen kännas utan att ni ska behöva trycka hårt om ni känner med handen..
Och som andra skrivit ska hunden ha en midja
Här är en bild på en normal viktig labbe 
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"