Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 214 ggr
Acan
0

Hundmassage

Ni som är aktiva med era hundar - hur ser ni på massage och stretching för era hundar som en del av uppvärmning och återhämtning?

Ingen kan göra allt men alla kan göra något
https://www.kullenshundochhalsa.se

Heddiz
2

Jag ser det som en del av mitt hundägande t.o.m och en viktig del av mitt hundtränande!

Jag har masserat hundar i 20 år och vet att dom mår bra av det och att det t.om kan hjälpa till att tex lugna en stressad hund, en reaktiv hund, osv.

Jag har ett holistiskt synsätt vad gäller hund överlag och
massage är som en av hörnstenarna som jag använder mig av för att bla få den bästa relationen till hunden från den är valp!
En massage och stretching som jag sen använder mig mer av speciellt när jag tränat eller mellan träningar.

Massage och stretching är väldigt effektivt ensamt och tillsammans med en bra plan på fys träning och balans/muskel-träning på balansboll/kudde (vilket tränar dom små omkringliggande musklerna i bla benen osv) + annan träning beroende på vad man tränar för 😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

panini
1

Jag tränar och tävlar mina hundar och tror att all typ av massage och stretchning är lika bra för hundarna som det är för oss, men det är aldrig något jag gjort själv. Har fått lära mig att om du vet du inte vad du gör så bör du inte göra det själv.

Heddiz
0

#2: Det behöver inte vara så svårt att massera en hund!

Och det är inte så farligt som vissa verkar säga för om någon inte vet så är det bara ta det lugnt och naturligt följa deras päls till att börja med.

Du måste inte typ knåda hårt..utan du skulle kunna lägga hunden ner och liksom klappa eller stryk längs med hundens päls och kanske lite hårdare än en strykning och vid vissa ställen som på rumpan innan benen så kan du låta handen trycka ännu lite hårdare (där hundarna är mjuka) och samtidigt cirkla med handen.. Detsamma med deras nackar med bara muskler så kan man som gripa tag där och massera från huvudet neråt mot ryggen - ett bra tag för där brukar dom vara spända och sen följer man musklerna på ryggen man känner rakt tills svansen och repeterar osv..
Man ska följa musklerna mot hjärtat- när det är möjligt..

Sen blir det mer och mer naturligt och hundarna skulle säkert upskatta det…😊😉

Sen finns det ju olika massager now days och är man intresserad av att lära sig så finns det ju kurser-on/off line och böcker eller kanske Y-Tube filmer..
Ska kolla runt lite, men lätt massage kan alla ge =som att stryka hunden över hela kroppen för det ger också avkoppling för hundar.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

Min hund är för hyper för att uppskatta massage han blir nog mest förvirrad tror jag

Heddiz
0

#4: Har du provat att bara testa att massera honom lätt med LUGNA strykningar när han kanske bara ligger ner i /nedanför soffan, sängen tex eller om han har en filt där du kan prova detta?

Eller att bara massera huvudet med öronen och allt..Just öronen ska vara lugnande..

Eller jag tror det finns en video på en enkel lugna ner sig "massage" som kallas "gripklon" om jag inte minns fel..Ska se om jag kan hitta någonting iaf!

Det skulle kunna lugna ner honom och ja just det han gillar dofter då kanske han skulle gilla och chilla ännu mer med såna här doft feromer som ska lugna valpar/hundar tillsammans med massage som utlöser..🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#5: öronen brukar han tycka om när man kliar dem. Var hittar man sådan doft? 🙂