Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigt08-stötande-och-apporterande-hundar-vattenhundar
Läst 415 ggr
[Tismon]
0

Importera hund

Jag leker med tanken på någon vacker dag importera en stamboksförd hund eftersom jag verkligen inte gillar hur aveln ser ut på utställningslabbar i sverige.

Bara av ren nyfikenhet - hur går det till att importera hundar med stamtavla?

Hur hittar man sunda och bra individer? Vilka länder skulle man i sådanafall kolla i? Hur kollar man hälsa osv? Hur går hela processen till?

Någon här som importerat hundar?

Nephi
2

#0: Vet att mycket Aussie folk importerar från USA och södra Europa så det är helt klart genomförbart, däremot har jag ingen aning om hur det går till 😅

Men vet att det gäller att ställa en miljon frågor om hur föräldrarna är i olika situationer då MH och liknande saknas i de flesta länder för att få ett hum om mentalitet

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Tismon]
1

#1: Det låter klurigt om de inte har MH tester!

Jag hoppas på att få utbilda mig till psykolog och drömmen vore en terapihund som kan hjälpa mig i mitt arbete, gillar inte hur tjocka, breda och osunda labbar vi har i sverige liksom. Väldigt svårt att hitta smäckrare varianter

• Redigerat 2022-08-16 14:45 av [Tismon]
Nephi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Kanske kolla i England efter en hund som inte fixat ledarhunds testen? 😁
Tyckte det var rätt trevlig modell på dem jag sett

Bifogar bild på Wendy, ledarhund för killens syrras mans mamma 🤪

[Tismon]
0

#3: Hon såg ju väldigt bra ut! Sålänge de uppfyller kraven för terapihund 🙂

Min egna grabb är verkligen den typen av labbe jag vill ha, vacker och slank. Men han hade inte hållt någon standard för terapihund, han får panik när jag är ledsen 😂

Nephi
1

#4: Tänker att dem borde klara terapi hund även om dem inte lyckas uppnå ledarhund ☺️
Dem är ju fortfarande avlade för att vara lyhörda, lugna och uppmärksamma

[Tismon]
0

#5: sant! 🙂 Då är frågan hur processen går till 🤔

Majken!
1

Olika regler beroende på vilka länder man importerar ifrån. Jag importerade min hund från Norge, det var väldigt enkelt eftersom det inte krävs rabiesvaccinering.

Efterforskningen var det heller ingen skillnad på mot för när jag köper en svensk valp.

oh-la
1

Det beror lite på vilket land valpen kommer från och hur valpen transporteras till Sverige. Det är exempelvis skillnad på en valp som reser med dig hem, eller en som transporteras med firma. Kommer valpen från ett icke Eu-land måste valpen anmälas till tullverket när den kommer och du behöver betala avgifter. Detta förutom jordbruksverket regler om eventuella vaccinationer, märkning, pass och avmaskning samt veterinörkontroll. Det bästa är att kontakta inblandade myndigheter när man på allvar börjar fundera. Jordbruksverket ringer man för att få koll på papper, sprutor och avmaskning samt vid vilken ålder valpen får importeras. Tullverket kan svara på frågor om anmälan och avgifter.

oh-la
1

Och för tydligheten skull. Även valpar från andra eu-länder ska anmälas, men på ett lite annat sätt än valpar som kommer från icke eu-länder. Ibland räcker det exempelvis med en webbanmälan.

Heddiz
0

Bara en kanske dum fråga, men
Det finns väl jakt labrador som är åt det smidigare hållet eller måste dom arbeta just med jakt kanske?

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
1

#10: De lär ha ganska mycket mer jaktdrift vilket jag inte riktigt är ute efter 🙂 Hört att de inte heller är lika framåt och sociala som sällskapslabbarna samt att de är benägna till att ha rädslor

• Redigerat 2022-08-16 19:29 av [Tismon]
Heddiz
0

#11: Ok jag förstår vad du menar…men fanns det inte en - nu kommer jag ju inte på namnet, men som din hund är som ser hälsosam o fin ut och inte ser ut som en öltunna 😅

-typ "mellan labbe"

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#7:, #8 & #9: aha, jo det låter ju inte så konstigt att det är olika regler beroende på vilket land. Jag är väl mest nyfiken på om och när jag väl skulle importera hund - var finner man aktuell information och var vänder man sig?

Finns det något som är bra att veta? Vad för kontroller osv är relevanta? 🙂

• Redigerat 2022-08-16 19:39 av [Tismon]
[Tismon]
0

#12: Aa, dual purpose labben eller mellan labben, precis 🙂 Jag har bara inte sett så många som föder upp den sorten i sverige. Har nog kanske hittat en enda uppfödare men finns det fler så är jag givetvis intresserad om jag kan få tag i en svensk hälsosam labbe med bra MH

Heddiz
0

#13: Dels är det ju JBV och även SSK som man ska vända sig till. Sen vet dom ju mer om saker som är bra att veta osv…Det kan ev finnas andra ställen men dom här är ju viktigast.

på SSK-står det- Om du tänker importera en hund är det viktigt att du får med dig rätt handlingar från landets kennelklubb för att kunna registrera om hunden i Svenska kennelklubben…

Ja just det dual purpose var det 😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#15: Aha! Det verkar vara lite bökigt men får man en underbar hund så tycker jag allt krångel är värt det 🙂

Jojaton
2

Jag har importerat en hund från Norge (i princip ingen skillnad mot att köpa valp från sverige, NKK har också en databas lik avelsdata där man kan titta på meriter, röntgen, ögonlysning etc, släkt mm. Det enda som behövs göras är att valpen ska ha ett EU-pass och sen ska man skicka in stamtavlan till SKK så att de kan registrera hunden. Valpar från Norge får du hämta vid 8v.

Min andra hund är importerad från Luxemburg, men min hund registrerades via ISDS och inte Luxemburgs kennelklubb. ISDS är den internationella (brittiska) klubben för vallavlade border collies. De har ingen databas för meriter eller hälsotester på deras registrerade hundar - men jag fick en del information direkt från uppfödaren, och min hunds morfar och farfar har en hel del avkommor här i Sverige så jag kunde ändå göra viss research. Henne fick jag inte hämta förens vid 15v pga rabiesvaccinering, men när hon väl kom till Sverige var det inte så stor skillnad mot svensk/norsk valp. Veterinärbesiktning för att kunna försäkra henne, skicka in stamtavlan till SKK så fort jag fick den från ISDS och sen var det klart. Om du köper från europeiska kennelklubbar så måste du be den kennelklubben om en exportstamtavla och det kan ta tid (speciellt i de södra delarna av Europa, har vänner som väntat över ett år på exportstamtavla från Spanien och Portugal) innan du kan svenskregga hunden.

Johanna - Instagram

Jillyana
1
Reglerna för att ta in hundar till Sverige, både vid resor och handel.
oh-la
0

#17, det finns en stor skillnad mot att köpa hund i Sverige mot att köpa den i Norge och det är att hunden måste anmälas till Tullverket, impordeklareras och importavgifter måste betalas. Det gäller för alla länder utanför EU.

Ciren
0

Screenshot_20220821-093812_Chrome.jpg

Taget från Jordbruksverkets hemsida.

• Redigerat 2022-08-21 09:41 av Ciren
oh-la
0

#20 om det var riktat till mig stämmer inte informationen helt. Om hunden köps i Norge och ska bli svensk ska den anmälas till Tullverket oavsett om den transporteras med ombud eller ej.

Finns att läsa om på Tullverkets hemsida under checklistan, rubriken "Norge" om om man betalar avgifter

https://www.tullverket.se/privat/paresan/resa/resameddjur/resamedhundellerkatt.4.7df61c5915510cfe9e7107ce.html

Resa med hund eller katt
Ciren
0

#21: Ser ut som att du har helt rätt. :)
Måste ändå tycka att det är otydligt formulerat på Jordbruksverkets hemsida, för att inte säga direkt missledande.

• Redigerat 2022-08-21 11:16 av Ciren
oh-la
2

#22, jag håller med och skulle säga att det som minst är missledande! Det lämnar inte mycket för tolkning heller utan står skrivet som att hundar från Norge fritt får tas över gränsen. Drt kan ju bli jättetokigt eftersom en hund köpt i Norge, som är ett icke eu-land, räknas som vilken vara som helst och köper man en vara i ett land utanför EU ska man betala avgifter och impordeklarera den, annars räknas det som en olovlig införsel, vilket kan vara straffbart. Undantaget är om man själv transporterar sin valp och den har ett värde av mindre än 3300 kr (om den kommer i exempelvis bil eller med tåg) eller 4700 kr om man reser med flyg eller färja i kommersiell trafik, men vilken valp är idag värd mindre än 3300 kr?