Dåligt att ge färskfoder + torrfoder
Har hört att det inte är så bra att kombinera färskfoder och torrfoder om torrfodret inte är uppblött.
Min hund käkar både färskfoder och torrfoder, oftast får han bara färskfodret i skålen som måltid, och torrfoder använder jag lite under hela dan och belönar med, tar med ut på promenader och sånt.
Men det händer att jag även strör över några kulor över färskfodret, dom är då inte uppblötta. Bör jag sluta med det??
Förstår inte riktigt varför det skulle vara dåligt, någon som vet? Min hund verkar inte må dåligt av det men jag blev lite fundersam när jag hörde om det här
★
Vad jag läst så smälts de olika foderna på olika sätt, vilket inte är konstigt. Men jag har inte sett varför man inte skulle blanda.
Jag förstår inte heller varför man inte kan blanda? Och det ända du ändrar om du blöter upp torrfoder eller inte är konsistensen. Näringsvärden bör inte ändras på något vis alls.
Kanske är det att dem inte har lika stort vätskebehov på färskfoder och att man behöver se till att dem kommer ihåg att dricka ordentligt om dem äter torrisar?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Det är en seglivad myt utan någon fakta bakom.
Han/honom
#1 Det låter ju rimligt. Kanske blir det knasigt om hunden har en väldigt känslig mage? Om icke uppblött torrfoder smälts långsammare eller så.
#2 Ja precis. Det jag tänkte på är just konsistensen, att dom menar att det typ är bättre om allt är i samma konsistens fast det känns ju inte rimligt ö h t
#3 Skönt att höra
★
#4: och om magen reagerar så märker man det ju :)
Mina får både färskfoder och torrfoder. Jag blöter inte upp torrfodret.
Det beror på vad du har för typ av torrfoder - Grainfree är ju samma saker i som i färsk foder fast i torr-form (inte lika bra som färskt, men mycket bättre för dom flesta hundar än "vanligt gammalt" torrfoder)
Sen om du ger torrfoder torrt el uppblött har INGEN betydelse! Annat än att det i så fall är Tvärtom att ge dom torra är bättre på flera sätt..
Det är bra att göra som du gör -det gör jag med vissa perioder tillsammans med BARF eller färkfoder med ben i.
Jag ger dom då Orijen -ett Spanmålsfritt torrfoder Dom ÄLSKAR dessa torrfoder med MYCKET kött i och jag känner att det luktar godare o kladdar inte av olja 👍
Dom är billigare i längden även om dom är dyrare…Tex våra hundar behöver ca 3-4 dl dag och med tex "vanliga" torrfoder som vi gett någon gång så behöver dom nästan dubbelt så mycket…För grain free torrfoder har så högt o bra innehåll som hunden tar upp allt av - vilket gör att dom äter midre.
Dom måste väl mena ?? på att om man ger hunden färskfoder så skapar det en MYCKET surare miljö redan i munnen och ner tilli magsäcken som t.om smälter ben som vargars föda gör av färskt kött, osv..dom kan smälta allt möjligt pga att magmiljön är så sur som "syra"
Torrfoder som inte är grain free eller inte har tillräckligt mycket kött i sig som dom vanliga torrfodrerna är inte så bra att blanda..det är också beroende på mängd och framför allt individ!
Dessa "vanliga" torrfoder som bara fanns förut innan grain free torrfder fanns gör att hundens mage får en mycket mindre sur miljö och mer basisk - vilket i förlängningen gör att många hundars magar blir dåliga eller så kan dom få andra problem som eksem, osv..+ att dom har svårare att bryta ner ben, brosk, kyckling vingar o liknande som magen enkelt bryter ner när mag miljön är sur.
För dom flesta hundar märks det ingenting på om dom får "vanligt" torrfoder bara eller en mix av dom båda, men det KAN också dyka upp senare.. Som problem med saker som hudproblem eller liknande och även artros-som kan undvikas med rätt mat+ev kts- men alla förknippar inte det med torrfodret..
Att man är vad man äter gäller ju både människa som hund.
MEN varför det inte är bra att blanda specifikt --är att hundens mage blir sur efter färkfoder -vilket är bra för hundar och speciellt "vanligt" Torrfodret gör magen basisk…vilket betyder att den har svårare att smälta ev annat, men efter färskfodret så blir magen sur igen.
Det bir som en berg o dal bana för magen varje dag sur---basisk--sur--basisk och magen får jobba mer pga dessa byten som blir det normala..
Nr ! är ju att titta på indviden i alla situationer även deta:::
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2022-08-15 15:54 av Heddiz
Mycket kan man flänga omkring sig och plötsligt har 100 personer hört det och det blir en "sanning". Ibland kommer tillochmed företag som håller på med kosttillskott och sprider ren och skär bullshit utan någon som helst evidens bakom (med fina, svåra ord och meningar som den gemene hundägaren kanske inte törs ifrågasätta eller förstår).
Skit i skrämselpropaganda och hittepå.
Han/honom