Agility & uthållighet
Nästa vecka ska vi tävla i agility så vi tränar stenhårt nu. Men han har ingen uthållighet, han blir trött, slarvar och sen flåsar i säkert en kvart efter en bana på fem hinder. Fri tillgång till vatten och skugga mellan banorna. Har försökt träna upp hans uthållighet genom att cykla 10-16 km per dag men det ger inga resultat i agilityträningen. Han äter en blandning av ett 25/14 torrfoder med 36/18 torrfoder och Mush.
Några tips på hur vi kan få upp uthålligheten i agilityn, eller är det bara fel hund i fel sport? I brukslydnaden presterar han mycket bättre och längre och att cykla 16 km är inga problem alls

Vad för ras?
Stolt ägare till tre La permer
#1: 50% Vit herde, resterande Schäfer, Labbe, Rottis. Men en liten en på bara 28 kg.
Låter ju inte som kondisen om han klarar så långt i motion som du skriver. Är det inte snarare ointresse och därav mer mentalt krävande och därför mer uttröttande?
Låter mer som ett dåligt intresse snarare än konditionen.
Det är väl heller inte riktigt snällt mot hunden med hårdträning i värmen, trots fri tillgång till vatten och skugga, kan ju jag tycka.
- Redigerat 2022-08-12 21:43 av Draken
#0: Intervall träning!
Som innehåller flera olika sätt för att få bättre uthållighet..
Det är bra för att få upp konditionen på sådant som inte "bara" är rena konditions pass som exvis springa..
Det finns ju olika intervall träningar tex är drag, balansbolls träning, gå i skog med mycket blandad terräng/upp, ner/hopp, kryp, osv bra..
En annan sak är att öka uthållighet för värmen stegvis
+att han kan vara lite stel och då tycker jag stretching (o massage) är bra och det passar tiill alla sporter egentligen.
Cykel - drag är ju bra, med något mer som kan behövas beroende på hund..
Är det under hela banan han behöver mer go?
Som dom andra sagt - tycker han det är kul?
Om inte så kanske det är belöningen som behöver bli bättre!?
Att han går bra i Lydnad KAN ju bero på att belöningen är roligare då-vilket hundar är mästare på att visa genom lite "ointresse" !?
Man få dom att tycka det är roligt (om inte hunden har ont el är sjuk)och obs- beroende på ras.Det har alltid fungerat för mig, för- vallhunds/bruksraser o blandraser m dom --är gjorda för att jobba så och i alla väder.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"