Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2765 ggr
Xiox
0

Hanhundar, kissar dom mycket?

jag undrar om hanhundar kissar mycket, våran hund kissar typ varannan meter , nåt som är väldigt dryygt & jobbigt!

va ska man göra för att han inte behöver nosa överallt.?

nobsan
0

Jag har tikar som är precis likadana. Till och med lyfter på benet.

Xiox
0

Jag tycker det är jobbigt, det tar så lång tid att gå en promenad, tycker du det är jobbigt! ?:)

[Blandiz]
0

Albin kissar inte så ofta men han stannar gärna och luktar varje meter. Men det är inte jobbigt tycker jag utan han får ta tid på sig. Däremot är det jobbigt om jag ska iväg på något möte då vill jag att det ska gå fort.

Tessan är lik Albin väldigt mycket i sättet så som sagt precis som ovan för henne också.

nobsan
0

Eftersom jag har jakt hundar och 11 tikar som ska pinka på varandras pölar så tar det en sabla tid. Och ju mer bråttom jag har, ju långsammare går dom. Att dom går långsammare är för att dom känner att jag är stressad och försöker få mej att gå ner i varv. Jag går med 2 eller 3 varje sväng, så det tar ett tag.

Xiox
0

ojdå, många hundar..va jobbigt egentligen!

nobsan
0

Man får i alla fall frisk luft.

Xiox
0

Ja, det är klart! =D

paivi
0

Min äldsta tik markerar faktiskt mer än hanen gör…

jonasjo
0

Har också en tik som lyfter på benet och markerar hela tiden :)

Karmatarerskanise
0

Min hund markerar då jag tillåter det. Vill jag inte att han ska göra det går jag och låter honom inte stanna.

SaraC
0

Ja, Eros är väl ungefär likadan. Men han är värre på att vilja nosa. Vissa promisar får han nosa, markera och greja bäst han vill och andra gånger bestämmer jag takten och då blir det inte stopp och kissa/nosa varannan meter :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Vargnatt-]
0

Aramis har inte börjat med sitt kissande ännu men det kommer säkert snart. Nosa däremot gör han, ibland får han ta sin lilla tid, speciellt när han är lös. Men ibland fortsätter jag gå så han inte hinner stanna överallt

Liss
0

Ecko är kastrerad han.. han kissar en väldigt lång stund när vi kommer ut precis. Efter de kan han lyfta på benet mot någon mer buske på vägen.. sen är de inte mer med de..
muhahha!;)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Kristina-
0

Hanhundar kissar inte allt på en gång , för dom vill markera revir där dom går . Det blir många stopp och skvättande på promenaden.  Hundarna måste ju få kissa av sig, men när man ser att det inte kommer mer kiss så behöver man ju inte låta hunden stanna och nosa överallt.

Karmatarerskanise
0

#14 Dom MÅSTE inte alls markera. Visar jag att han inte får så gör han det inte heller. Då blir det en eller två "vanliga" kiss.
Läste förresten här inne tror jag att dom inte ens behöver markera idag, det är bara ngt som sitter kvar i dom.

Att låta hunden kissa var 5:e meter är inte att låta hunden få kissa av sig.

Sara87
0

Tjatte luktar mkt, typ varannan meter å kissar nästan varje gång känns det som. Men jag drar med honom ibland :)
Min brors GD-tik luktar väldigt mkt hela tiden, kissar dock endast 1-2 ggr under en 30 min-prom.

AlltidDu
0

Innan vi kastrerade våran hane så skulle han oxå markera överallt. Men det fick han INTE, han fick kissa 2-3 gånger under en promenad. Det lärde han sej fort och efter ett tag så kissade han bara när han gick ut och innan han gick in. Nej jag tror inte ett dugg på att dom måste markera överallt.

Xiox
0

Men hur lär man hunden att bara kissa 2-3-4 gånger på en promenad?

SparklingTindra
0

En ranghög hund markerar oftare än en som är lägre i rang.

Kristina-
0

Visst kan man göra så att man bara tillåter att hunden kissar en eller två gånger på promenaden, men då har han garanterat inte tömt hela blåsan.  När jag rastar mina hundar så vill iallafall jag att dom får göra det.

SaraC
0

Jag har då alltid fått lära mig att det är skillnad på att kissa och markera.

Karmatarerskanise
0

Ja Eros, det är skillnad.

#20 Dina kanske inte tömmer blåsan, men min hund har lärt sig att tömma den, eftersom han aldrig vet vilken runda han kommer att få markera på och vilken han inte kommer få göra det på.

De markerar INTE för att de är kissnödiga!

SparklingTindra
0

Men jag förstår inte vad det gör om dom markerar? (förutom om det är på ett direkt olämpligt ställe som t.ex. en brevlåda eller på någons gård o.s.v.)

Det är juh deras natur och dessutom så är väl promenaden till för hundens skull? Har man nu inte väldigt bråttom nånstans så gör det väl ingenting? Jag går då ut med hunden för hennes skull och därför får hon nosa mycket (vilket hon också gör väldigt mycket och extra mycket om hon löper) och hon får markera när hon vill. Nu brukar det juh inte gå att jämföra tikar och hanar i markering, men vi har haft hanar också så jag vet hur det är med hundar som markerar mycket.

Jag resonerar som så helt enkelt att promenaden är hundens stund och då tycker jag att den ska få markera.

AlltidDu
0

Håller med 22. Dom markerar inte för att dom är kissnödiga.

När jag säger "hopp o lek" till min hund får han göra vad han vill, leka eller springa runt och markera..Men han får inte springa runt och markera hur som helst.. Jag har en hund som kissar ur sej odentligt även om han inte får spring runt och markera.

Kristina-
0

#22 Att hanhundarna markerar  för att dom är kissnödiga har inte jag skrivit ! Dom fortsätter ju att lyfta på benet även när blåsan är tom. Men jag undrar när era hanhundar inte kissmarkerar, står dom på alla fyra och kissar då eller ? Om inte , vad är då skillnaden ?

Karmatarerskanise
0

Kissar den gör den det längre än när den markerar. en markering brukar vara några skvättar.

De luktar också längre för att hitta en plats att markera än när de kissar för att de är nödiga.

Bra är att lära sin hund att kissa när man kommer ut och precis innan man ska in, då vet man att det mellan är markeringar. (oftast)

AlltidDu
0

Min hund brukar både lyfta benet och ställa sej på alla fyra när han kissar. Han får kissa/markera (kalla det vad du vill) 2-4 ggr per promenad och då är det inte några svättar..

Karmatarerskanise
0

Det är upp till var och en, och alla känner sin egen hund bäst :)
Jag vet när hunden är färdig kissad och när han skvätter.

Skulle det vara så att han inte kissat helt klart, så får han ju den chansen innan vi ska gå in.

Jag orkar inte med att ha en hund som ska stanna var meter för att lukta och markera. När vi går så går vi :) Är vi i skogen får han göra som han vill :)

Kristina-
0

Jaja ! Man får väl kalla det vad man vill som sagt. Jag går mest i skogen med mina hundar och då får dom springa lösa och nosa och kissa/markera bäst dom vill. Är vi ute på koppelpromenad så får dom naturligtvis inte lyfta på benet var som helst, då är det jag som bestämmer när dom får stanna.Glad

Juliette-
0

Dra med dig honom.. låt han inte stanna en gång varje meter till slut lär han sig kissa mera åt gången.. en hane kissar inte mer utan den svätter runt.. min hane kissar med många ggr men inte alls varje meter och skulle han de skulle jag dra med honom kan ju inte stå där och häcka.. dom lär sig

Xiox
0

Har aldrig lärt mig skillnaden, hur ser man det?

SparklingTindra
0

Ingen som har något svar på min fråga? (#23)

AlltidDu
0

Jag kan svara utifrån vad jag tycker.

Jag vill inte ha en hund som ska markera överallt. Promenaden är både min och hundens och inte enbart för hunden. Han får markera när jag säger hopp o lek, men det händer väldigt sällan att han gör det..

Vad jag har hört att om en hund markerar mkt så är den osäker i sej själv.. En hund som vet sin plats och som känner sej trygg behöver inte springa runt och markera överallt..

Xiox
0

#33, tror att han är lite osäkeer i sig själv, fast jag är inte riktigt säker.

nobsan
0

Mina är inte osäkra. Dom pinkar revir förstås. Svårare än så är det inte.

SaraC
0

#23 Mitt svar är som jag skrev tidigare, det varierar. I början av alla promenader får han alltid "härja" lite som han vill, dvs. kissa, bajsa o nosa "av sig". Ibland går vi sen helt som han vill och andra gånger går vi som jag vill.

Om det är jag som bestämmer betyder det att han inte får stanna och nosa och markera överallt utan bara lite då och då. Orsaken till det är för att ibland vill jag att promenaderna ska vara riktiga promenader, dvs. att vi går i ett bra tempo så vi båda får röra oss ordentligt.

Sen finns det ju också alltid ställen där jag inte vill att han markerar, pga av respekt för andra. Och ibland har man helt enkelt bråttom nånstans och då kan man inte heller stanna varannan meter.

Xiox
0

Hur kan man se skillnad på markerning och bara vanlig kissning?

nobsan
0

#37 En markering skvätter dom några droppar bara. Så att andra ska märka att dom varit där. Som en signatur ungefär.När dom kissar tömmer dom blåsan ordentligt.

Xiox
0

Aha, okej! :) fast det går aldrig att se på våran hund?

Karmatarerskanise
0

#39 vad menar du? Du ser väl när han pinkar? :P

Xiox
0

Hahaha, jo, det är klart jag gör, fast jag kan inte se om han markerar eller kissar ;P

Karmatarerskanise
0

OKey ;)

Xiox
0

Såklart att man ser när hunden kissar, annars måste man vara blind ju! :P

Karmatarerskanise
0

Men ser du inte att han ofta bara skvätter några droppar och ibland kissar mkt?

Xiox
0

Han skvätter aldrig några droppar bara. . så då betyder det attt han aldrig markerar eller?

[Linsenhejhej]
0

#45 Det gör han ju visst! Han törs inte markera när du är i närheten XD

Xiox
0

*suck* du är ibland lite knäpp, mini-snoris :P

[Linsenhejhej]
0

#47 JAg är ingen snoris, jag är en tantis!

[Linsenhejhej]
0

:P

Xiox
0

när blev du smart? :P

[Linsenhejhej]
0

Hmm.. Det var länge sen. Men jag ska nog bevisa att jag är den smartaste av alla här på Hif, fråga mig en fråga bara! :)

Xiox
0

Okej…………Hur mycket är klockan när jag skriver det här?

[Linsenhejhej]
0

#52 Varför undrar du, det ser du väl själv :P 11 minuter över 11.. :D Den 23 december

Xiox
0

Suck…hmm…den här då! : va är världens längsta ord?

[Linsenhejhej]
0

Världens längsta ord har 428 bokstäver. Mera vet jag inte :/

Xiox
0

Din pluggis xD

[Linsenhejhej]
0

#56 När pluggar jag? Haha, jag sökte på "världens längsta ord" på Google, och hittade svar, det gör jag hela tiden när du frågar mig frågor XD

Xiox
0

Din lilla snorunge ;P du är ju värre än mig ;P Fråga tantisarna bara, om du inte tror mig (A)