Spanska jakthundar och deras verklighet!
En artikel om galgos i Spanien som används till jakt och behandlas hemskt!
Varning för obehagliga bilder!
https://www.expressen.se/nyheter/obehagliga-sanningen-om-de-50-000-doda-hundarna/
Bilden är på min rescue galgo som flyttade hit ca 3 månader sedan.
- Redigerat 2023-03-31 20:40 av Karmatarerskanise
Fy vad fruktansvärt 🥺😥

🤬😡
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag orkar inte läsa!😭
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Så mycket lidande för hundar överallt. Creds till alla som jobbar med att hjälpa den lilla del dom lyckas rädda av alla. Otacksamt jobb var dom ser lidandet i verkligheten och står maktlösa :(
Jag fattar inte hur folk är skapade, hur kan de se på tortyr och se det som "normalt"?
Var är deras kärlek, medvarsekänsla, medlidande….🤢😱😭😿
- Redigerat 2022-08-03 23:37 av Tarotstollan
#5: problemet är att hundar inte har något värde och inte ses som liv på det sättet som vi ser dom här. Dom är redskap att använda som är utbytbara. Då rör deras lidande inte dom som behandlar dom illa utan pengarna dom sparar när dom inte ger mer mat är det viktiga. Och misshandel är något hundarna förtjänar när dom inte presterat.
Det finns fortfarande jägare i Spanien som på riktigt tror att ju längre en hund plågas innan den dör, ju mer lyckad jaktsäsong blir kommande säsong. Favoriten är då att hänga hundarna i snöre runt halsen och spänna upp znöret så att hundarna precis når marken med bakbenen. På det viset kan det ta flera dagar innan hundarna slutligen dör.
De hundar som skadas i jakten eller av andra hundar dödas eller kastas ut utan vård. De som ska användas svälts för att vara utsvultna och jaga bättre.
Så lite som möjligt ska hundarna kosta när dom bor hos jägarna. Så vissa slänger ut dom efter säsong för det kostar att ha dom utanför säsong, även om dom jagat bra. Så tas nya in till nästa säsong.
Som tur är är inte alla jägare på det viset. Men allt för många. Därför är det många tusen hundar efter var säsong som lider och dör. Frivillighjälpen kan inte hjälpa alla stackars hundar, dom är för många.
Min hund hade tur och hamnade i ett hägn när han inte dög. Bara 1,5 år ung och redan utdömd. Ärr lite överallt på kroppen, av vad får jag aldrig veta. Slag, bett från övriga jakthundar eller skador från jakten. Kanske allt. Behandlade blev dom inte med tanke på hur ärren ser ut.
Trots att han levt på betonggolv utan mänsklig kontakt annat än slit och släng behandling, så älskar han verkligen människor och vill vara nära alla. Alltid glad och alltid så mjuk och vänlig. Vilket hundar ofta är trots att de upplevt hemskheter orsakade av människor. Godhjärtade varelser som utnyttjas och behandlas som skit bara för att man kan. Lätta att kuva och göra vad man vill med.
Det gör så ont I hjärtat att tänka på alla dom man inte kan rädda. Hur oskyldiga dom är och ändå får lida så oerhört och aldrig förstår varför. Önskar jag kunde rädda alla från lidandet. Och att jägarna fick smaka på sitt eget plågeri istället.
Detta måste upplysas mer om, så folk får upp ögonen och börjar protestera mera öppet. Har hört att det är lika dant på Irland och kanske i England också med deras kapplöpningshundar.
Det kanske är så överallt i världen…🤬😭
#7: ja kapplöpningshundar i länder var det går att tjäna pengar på tävlingshundar och är mycket spelare som lägger pengar på tävlingarna är det tyvärr massa slit och slängsyn på hundarna. Hundar misshandlas när dom tränas, cör att prestera ännu bättre av rädsla för stryk, föds upp i kennlar med enda syfte att tävla, dumpas om dom inte springer in pengar och tappar värdet vid skador. Tyvärr sker hemska olyckor på banorna eftersom dom springer i sådana hastigheter som dom gör.
De som får hjälp av räddningsorganisationerna är många kan man tro när man ser hur många som väntar på ett hem, men det stora antalet som kasseras hela tiden är enormt och de som räddas har tur.
Sen sitter folk utan insikt i vad som händer hundarna och hur det fungerar och beskyller hem som tar emot räddade hundar för att bidra till hela grejen. Säger att om hundarna inte fick hjälp hade dom inte kastats ut när dom inte dög. Att dom kastas ut för att dom vet att dom räddas.
Det hade man kunnat påstå möjligtvis om alla kasserade hundar fick hjälp. Så är det dessvärre inte. Få som behöver det får hjälp och dör istället. De som får hjälp av organisationer bor många i hägnmiljö, vilket inte är en bra miljö även om den är trygg för stunden. Att hitta hem till dom är svårt eftersom i egna länderna ses dom antingen inte som husdjur eller så är dom för många i hemmen redan pga aveln och hem med plats och lust är väldigt få. Så räddade hundar lever ibland hela liv i hägnmiljö trots att dom oftast är perfekta familjehundar som kräver lite och visar sån kärlek och hade passat i de flesta hem i andra länder.
Folk som är anti införsel av rescues från länder som Spanien och Irland för att dom är ett hot mot svenska hundar eftersom dom kan ha med zig sjukdomar som inte finns här och tycker att man hjälper bedragare som själv föder upp massa hundar och tjänar pengar på att kalla dom rescues och skicka till andra länder bidrar till att många inte vågar ta rescues. Trots att sjukdomar kan komma via hundar som reser pga utställningar, avel, semester osv. Hundar korsar Sveriges gränser dagligen, och alla kan ta hit saker eftersom alla hundar som kommer hit lagligt har fått samma vaccineringar och kontroller, oavsett anledning till resan. Rescues brukar dessutom ha fått upprepade parasitbehandlingar och har gjort diverse blodprover innan avresa som inte krävs om du reser med din egen hund.
Största risken är smuggelhundar som ofta inte fått någon behandling alls och således kan föra in vad som helst.
Och organisationer, de seriösa, de tjänar ingenting på hunden som adopteras. Det man betalar för hunden man adopterar går till hundens veterinärbesök och behandlingar, resedokument och pass samt själva resan till Sverige. Inte en krona går till organisationen och de som transporterar hit hundarna gör det obetalt. Organisationerna är helt beroende av bidrag och sponsorer för att kunna hjälpa hundarna.
När folk sprider lögner och felaktigheter kring rescuehundar och organisationerna är det hundarna som får lida. Att "hjälpa på plats" (som är ett vanligt argument på hur det är bättre att hjälpa) får inte hundarna ut från hägnen och in i hemmen dom förtjänar att få uppleva. Det är hem som räddade hundar behöver.
De som är emot rescues tycker ofta att vi ska hjälpa hundarna i Sverige att få hem. Precis som att vi skulle ha ett stort problem med hemlösa hundar som far illa och organisationer åker runt för att rädda. De har ingen aning om hur illa det är i andra länder och att vi i Sverige aldrig har haft eller kommer få det lidandet hos hundar. De förstår inte skillnaden och storleken på lidandet och vad deras olika argument mot rescues orsakar för hundarna.
Den dag dom besöker ett rescuehägn med flera hundra hundar och är med vid räddningsuppdrag och ser vad dom utsätts för som standard, då lovar jag att dom inte kommer med sina felaktigheter om rescues fler gånger.
Men de som låter mest hörs mest och det är just nu anti rescuers. Hur vettig information kring det ska nå ut till fler vet jag inte. Men det behövs!
Jag var själv en som tyckte man skulle hjälpa utlandshundar på plats och adoptera svenska behövande hundar, innan jag faktiskt varit på plats och fått något verkligt att basera mina åsikter på. Innan jag förstod hur mycket ägda hundar som reser dagligen och utgör samma risk men för nöjes skull. Och att smuggelhundarna är det vi ska vara oroliga över.
Inte stolt över att ha varit en som spridit sådan ignorans.