Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: beteendelydnad
Läst 97 ggr
Sagasvan
0

Skälig och aggressiv hund

Hej!
Min bror har en hund som vi (jag, min pappa och syster) kanske Ska få ta över pga att han jobbar väldigt mycket. Fin och gullig hund, blandras. Lydig inomhus, kan vänta på mat och sitt ligg och allt. Ligger i sängen och sover med oss och är som vilken annan hund som helst.
Men, han funkar inte med katterna, och inte heller att ha ute på promenad. Vi bor på landet så det finns mycket att skälla på. Han skäller på får, hundar, katter och vissa bilar. Min bror tog över honom från att han hoppat runt bland en massa olika människor. Och från att han var valp fram tills 1 år ungefär blev han misshandlat på olika vis. Han har ingen bra uppfostran från början. Nu är han typ 3 år. Vi undrar om det är värt att försöka få det att funka och lära om honom eller hur man ska göra. Vi kan ta en hund, men inte en sådan aggressiv hund som ger sig efter våra katter. Är det bara att acceptera att han är sådan eller hur gör man? Han är inte kastrerad om det gör någon skillnad.

// familjen Svanström/Hjälm

Sagasvan
0

ska tilläggas att han är rätt stor så han skulle kunna skada en annan hund eller ett annat djur ganska rejält. Han går inte ens att ha i trädgården då han skäller spå mycket.

[Tismon]
1

Jag rekommenderar klickerträning för att avdramatisera det som triggar skällandet och utfallen. Har skrivit om det här:

https://hundar.ifokus.se/discussion/1544659/valpen-jagar-vara-katter-(shithzulhasaapso)

Det här är sajten för alla oss som älskar hundar!Tanken med sajten är att försöka skapa en trevlig mötesplats för oss som har ett intresse för hundar. Här kan vi lära av varandra, dela med oss av våra erfarenheter, få råd och tips, visa vackra bilder och roliga filmer och diskutera allt som har med hundar att göra. Nybliven hundägare, lång erfarenhet inom hund eller bara intresserad av hundar. Liten hund eller stor hund. Renras eller blandras. Här är alla varmt välkomna!
Emo
1

Jag rekommenderar:

https://www.svtplay.se/hundskolan

Mycket intressant och lärorikt. Trots att jag kan det de visar där, så är det så inspirerande att se hur de löser svåra problem. Jag ser fram emot nästa avsnitt, för de är nyttiga för mig och min Nelly också.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sex hundar som beter sig som busar. Sex hundägare som älskar sina odågor, men som med förtvivlan ser att de inte får vardagen med hund att fungera. Kan hundtränaren Maren hjälpa dem att gå från noll koll till full kontroll?
Draken
1

#0: Inte så konstigt att han är skällig och "aggressiv", om han har hopat runt till olika ägare under hela valpstadiet.

Han beteende kan bero på stress och osäkerhet, om ni har möjlighet, tid och ork, så skulle jag ge honom en chans, Det kommer förmodligen ta tid och det kommer bli jobbigt till och från, men han är fortfarande rätt ung, så det kan gå att ändra hans beteende med massor av kärlek och tid.

Du säger att han är stor, vad är det för ras-/er ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis