Hundar iFokus

Hundar

Läst 280 ggr
Samantha_
1

"Vegitariska/Veganska" hundar

folk som har Veganska hundar stör mig så mycke hundar är kött ätare dem kan inte leva utom kött!! jag har sett flera videos på youtube om folks vegitariska hundar om du vill ha ett vegitarist djur köp en kanin eller en häst

[Elina07]
3

Håller med att hundar inte ska äta enbart vegansk/vegetariskt, men det finns hundar som inte kan äta kött.

Karmatarerskanise
2

#0: det finns tyvärr de som inte kan äta kött, då har man inte mycket till val.

Samantha_
0

#1: um som vilka jag tror inte det finns ett köttätande djur som inte kan äta kött

[Tismon]
2

#3: Hundar med allergi för köttprotein

Det förekommer men väldigt sällsynt. Oftast kan man bara byta köttprotein men vissa få hundar är allergiska mot allt.

Samantha_
0

#4: Om din hund är allergisk mot allt kött då lider dem, dem är obligate carnivores vilket betyder att dem behöver äta kött din hund, katt eller iller kan inte leva på vegitarisk kost om din vetrinär säger att din hund ska äta vegitasisk kost hitta en ny

Karmatarerskanise
5

Sedan är hundar inte strikta carnivorer, så som katter.
De kan äta lite mer varierad kost.

[Tismon]
9

#5: Vad pratar du om?

Om man ger hunden en vegetarisk kost för att den inte tål köttprotein så är det för hundens skull man gör det. Eller ska hunden lida, få örinfektioner, tappa päls och klia sönder sig?!

Ja hundar är köttätare det har jag aldrig sagt emot.

• Redigerat 2022-08-01 20:24 av [Tismon]
Samantha_
0

#7: Då skulle jag gå till flera vetrinärer och fråga vad som skulle vara bäst för hunden

Karmatarerskanise
4

#5: Det är fullt lagligt att ge endast vegetarisk kost till hund i Sverige.
Inte till katt.

De är olika. Och en hund som inte tål animaliskt protein lider endast om den får det. Får den vegetarisk kost lider den inte.

[Tismon]
7

#8: Om hunden bokstavligen inte tål kött så kommer alla veterinärer säga likadant. Det spelar ingen roll hur mycket man önskar något, allergi är ingenting någon kan bestämma över. Allergi är inget hittepå.

[Elina07]
0

#8: Läs detta
Härliga Hunds veterinärbloggare Sandra Göransson skriver i sin blogg vad hon anser om saken

AniCuras chefsveterinär Sandra Göransson svarar på frågor om hundfoder i Härliga Hunds veterinärblogg.
  • Redigerat 2022-08-01 20:28 av [Elina07]
Samantha_
0

okej tack för alla kommentarer

[Tismon]
4

#12: Jag håller annars helt med dig.

Det är fel att tvinga sitt köttätande djur att vara vegetarian bara för ens egna värderingar utan en medicinsk anledning.

Draken
1

#0: Visst, hundar är delvis carnivorer. Men det finns, som påpekat här ovan, hundar som inte tål köttprotein, då måste man hitta ett foder som inte innehåller köttprotein.

Även hundar kan drabbas av allergier. Min ena tål t.ex inte någon form av kyckling eller kycklingproteiner.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Acan
0

#0: Jag kör med foder med insektsprotein. Det är hypoallergent och har ett bra proteininnehåll. Funkar bra till min pudels känsliga mage.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något
https://www.kullenshundochhalsa.se

Draken
1

#15: Inte alla foder med insektsprotein är hypoallergent. Det beror på vilka insekter som har använts.

Men ja, insektsprotein är bättre överlag om hunden inte tål köttproteiner.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis