Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 153 ggr
minezza
0

riesenschnauzer till mej?

Hejsan!

Var i lördags på brukshundsklubbens fest och pratade ju förstås hundar och olika raser. Mitt i allt märkte jag att jag nästan blev övertygad om att en riesen kanske skulle vara något för mej. Nu skulle jag vilja höra lite tankar av er som har (haft) både vallhundar och riesen, hur ni upplever skillnader/likheter. Främst tänker jag på inlärning och lydnad.

Jag har haft en mycket svår bordercollie (självsäker, egensinnig osv). Två lätta schäfertikar, första ren utställningslinje, motorn mycket liten och den andra med massor med fart, motor, skärpa och dådkraft, men lärde sej mycket långsamt nya saker. Nu har jag en KH holländsk herdehund av brukslinje, som jag ju gillar, lär sej lätt, bra motor. Som nästa hade jag hittills tänkt en ny holländare (tyvärr svårt att hitta en bra hund pga rasen är så få till antalet) eller en belgisk vallhund av bland/brukslinje, någon av de långhåriga, även australianshepherd av mera brukslinje, har jag funderat på riktigt seriöst. Men nu funderar jag om jag skulle testa något nytt.

Det första jag är lite rädd för, är om de är hemskt "svåra" att skola, om de är hemskt envisa och har för lite vilja att sammarbeta, nu när jag ju har blivit bortskämd med hundar som nästan slår knut på sej själv i sin iver att jobba med mej (förutom bordercollien!). För tillfället håller jag inte på med grenar där hunden får göra så mycket självständiga beslut. Agility, lydnad och rally, men också drag, är mina största intressen, spår bara sporadiskt.

En päls som ska trimmas, skulle vara ett stort plus. Det jag sedan kan tycka skulle vara ett pluss med en riesen jämfört med en vallhund är kanske större möjlighet att få en hund, som är något mera "trög" i sina reaktioner, allting är inte stort och våldsamt direkt. Nu har ju iofs mina senaste hundar vairt livliga till temperamentet, så jag kan ju råka på en vallhund också som skulle vara mera återhållsam i sina reaktioner. Sen tänker jag ju om jag tar en ny vallhund kan jag råka på ett exemplar som är skygg eller nervös av sej (det har jag, som tur är, ingen erfarenhet av ännu) och där kanske risken är något mindre med en riesen?

Draken
0

Har ingen egen erfarenhet av just Riesen, men vad jag har hört från andra, så är det en mycket egensinnig ras, med mycket motor och attityd.

Som jag har förstått det, så kan det vara en väldigt trevlig hund OM den får vad den behöver av mental och fysisk stimulans. Dock ingen "barn-/familjehund" då det är en enmanshund.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

ipopuma2
1

Har både riesenschnauzer och malle. Så bara ställ frågor. Har dock av den riktiga arbetsvarianten. Jättesvårt att hitta bra riesenschnauzer av den typ tycket jag. I nuläget kan jag tänka mig generellt en kennel i Sverige, en i Finland och vissa längre nere i Europa.

Det är mycket hund. Min ville alltid göra rätt, seriös i arbetet och väldigt förig. Aldrig föravek men förig. Seriös i arbetet och en riktig pansarvagn i skyddet och ja i allt. Aldrig sett henne rädd och hon visste att ingen kunde ta henne. Underbar i spåret.

Denna tik är mycket mer hund än vad jag har sett tidigare ärligt talat. Mycket mer lättlärd. Lärde sig tex ett kommando på 2 rep. Är så ledsen att idag är min sista dag med henne. Hon är min bästa vän och det är mycket mer vi-känsla än min belgare. Folk får existera men flocken är det enda viktiga. Hade alla andra försvunnit hade det var skitsamma liksom. Den här hunden är på många sätt nog den bästa hunden jag någonsin kommer ha. En riktigt wow-hund! Men är svårt att hitta, ev en kull i Finland är intressant som ska paras under våren. Men annars är det svårt.

Men som sagt detta är en riesenschnauzer som är framavlad så de ska vara enligt mig. Finns mildare och clownigare också.

Men belgare och riesenschnauzer är två skilda hundar och tycker de komplettera varandra så fint. Men ha turen att både ha en riktigt bra malle och få ha mitt bästa skägg ❤️

ipopuma2
0

#1: nja skulle inte hålla med dig. De tyr sig väldigt mycket till sin familj och bryr sig inte om omvärlden (som tex vallhundarna gör mer). Min tik och jag är bundisar. Hon har aldrig lämnat min sida men är inte obrydd av resten av familjen. Pappas riesenschnauzer älskar hela familjen lika mycket.

Draken
0

#3: Jag har som sagt ingen egen erfarenhet. Jag skrev bara det som jag har fått höra av andra som har/har haft Riesen 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

minezza
0

#2: vilken kennel tänker du på i Finland?

ipopuma2
0

Kan ta det via pm.