Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: raserskaffa-hund
Läst 135 ggr
[Shindeagan]
1

Korthårig collie vs. Australian Kelpie?

Eller annan ras?

Hjälp! Jag har funderat på att skaffa hund länge och har fastnat för diverse raser titt som tätt, men kan verkligen inte bestämma mig för vilken som är ”perfektast”.
Det senaste året eller så har jag funderat på Korthårig collie som jag tycker passar mig. Samtidigt funderar jag på om de har tillräckligt mycket go i sig och jävlar anamma.

Mitt dilemma är som följer; Jag har ett stort intresse av hundträning och kommer syssla mycket med det. Tävling är intressant, men inget jag hållit på med tidigare och vet om jag vill satsa på. Det hade oavsett varit kul att prova och se vad och om det är kul. Det som får mig att tveka med korthårig collie är att de inte verkar synas så mycket på tävling. Jag tar måhända ut saker på förhand, men jag vill inte ha en hund som bromsar mig om det visar sig att jag vill satsa. Samtidigt inser jag att det är dumt tänkt, för jag kanske inte ens vill tävla…

Tanken har hur som haver satt sig, vilket har gjort att jag funderat på andra mer stabila raser för ändamålet att komma någonstans på tävling (eller rent allmänt stabilare i psyket), och där kommer kelpie in.

Jag är medveten om att Kelpie är en Ferrari i jämförelse med Collie, snabbare huvud, snabbare kropp. Finns det måhända folk härinne som har (mer) erfarenhet av raserna som kan berätta mer?

Hur ser det vardagliga livet ut?
Hur är det att träna med en Collie/Kelpie?
Vad ska man tänka på inför hundköp för respektive ras? Jag vet t.ex. att Collie kan ha en del rädslor, bl.a. sociala, golv osv. Vad är Kelpiens mentala status?
Någon sa någon gång till mig att Kelpie är rätt självständiga (i träningssammanhang tror jag?), någon som håller med om detta och kan vidareutveckla?
Andra skillnader mellan de två?

För att ge lite mer info om mig och vad jag söker har jag som sagt ett stort intresse för hundsport och träning. Jag söker en aktiv kompis till mitt liv helt enkelt, en hund som tackar ja till träning och inte ger en fingret för att den hellre hittar på annat. Jag vill ha lite mental uthållighet hos hunden, så att jag bl.a. kan pilla med detaljer. Jag är framförallt intresserad av lydnad, rallylydnad, nosework och barmarksdrag, men det finns även andra aktiviteter som tilltalar (däribland bruks). Vi kommer träna aktivt flera gånger i veckan. I övrigt är jag uppvuxen med hund, men detta blir min första egna. Jag bor i lägenhet och har katt.

Jag gillar verkligen vallhundsmentaliteten, men har även kikat på retrievers och någon enstaka spaniel. Det lär väl dröja ytterligare år innan jag skaffar hund, så jag har tid att planera (och ändra mig sjuttioelva gånger).

Draken
0

Rent bortsett från vad de olika raserna kan eller inte kan göra, vilken ras känner du att du gillar mest, vilken ras kan du se dig själv tillsammans med de närmaste 10-12 (om inte längre) åren ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Shindeagan]
0

#1: Vilken svår fråga. Jag kan egentligen tänka mig båda två, men jag har funderat på Collie längre och har känt att den passat. Har även tänkt det är bättre att skaffa sig en light brukshund som första, innan något mer krävande. Största anledningen att jag börjat kika på fler raser är för att KH Collie är numerärt liten och det dräller inte av intressanta linjer direkt.

Jag vet inte hur Kelpieaveln ser ut dock, men de känns vanligare. Sedan har jag träffat fler Kelpies och samtliga har tagit mig med storm. Jag tror överlag det är en roligare ras om man är intresserad av hundsport. Men jag är väldigt osäker på hur krävande de är.

Jag får väl göra en lista med plus/minus :D

Draken
0

Låter som det är en Collie du skall ha 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis