Hundar iFokus

Hundar

Etiketterskaffa-hundhundfrågor
Läst 387 ggr
Mangobanan
0

Jobb och hund

Jag undrar lite hur folk får ihop det här med jobb och hund. Jag och sambon har drömt om att skaffa hund i flera år men har av hänsyn till vår gamla katt inte velat göra det under hennes livstid. Jag har tidigare jobbat hemifrån i många år så då var det ju inget problem att skaffa hund den dagen katten var borta. Nu håller jag dock på att byta yrke och kommer jobba skift, ibland långa, ibland natt, vilket även sambon gör - han är dock ledig varannan vecka så där är det inga problem. Ingen av oss kan ha med hunden till jobbet. Hur sjutton får man ihop det? Går det ens? Hunddagis går ju inte heller när det är oregelbundna tider - jag kan tänka mig veckor där det inte alls kommer vara ett problem för att vi "går om varandra" så att säga, men även veckor där det kommer bli svårt. Lägg till att det finns risk för ibland långa förseningar. Vad tror ni, är det bara att ge upp drömmen om hund? 😟

[Tismon]
2

Daghusse/matte?

Mangobanan
0

#1: Men tror du det går att hitta någon som är såpass flexibel? 🤔 Det vore självklart drömmen men tänker det är svårt för folk att ställa upp på. Vi kommer iofs veta minst två veckor i förväg vilka dagar som det kan tänkas bli problem på men ändå…

[Tismon]
3

#2: Om ni annonserar och förklarar situationen?

Det kanske finns en pensionär eller hemmagående person som av ekonomiska skäl, sjukdomar, eller annat, inte kan ha hund. Då kanske de gärna hade ställt upp? 🙂

Draken
2

Min äldsta dotter är dagmatte. Hon har väldigt oregelbundna tider på de hundar som hon passar. Ägarna förklarade situationen direkt de tog kontakt med henne. Det enda krav hon har, är att hundarna skall gå ihop med de andra och våra egna. Inga löpande tikar då vi själv har hanar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Garm
3

Jag var dagmatte åt en hund vars matte hade oregelbundna arbetstider. Hon förklarade från början hur det låg till med hennes arbetstider och jag var helt ok med det. Annonsera med öppna kort om era arbetstider så tror jag nog ni kan hitta någon som tar jobbet.
Det går att lösa. Drömmen behöver inte dö pga oregelbundna eller udda arbetstider :)

Majken!
0

Jag har under många års tid åkt hem varje lunch för att rasta hundarna, det har såklart varit stressigt men fungerat väldigt bra för hundarna. Dagpassning eller hunddagis har aldrig varit aktuellt för mig.

Mangobanan
0

#6: Hur länge är de ensamma då? Jag tänker att det blir en bra stund både på morgonen och eftermiddagen?

Det leder till en ny fråga, förutsatt att hunden är okej med att vara ensam hemma, är det rimligt att ha den ensam i säg 4-6 timmar och den sen får en bra promenad varpå den är ensam igen i 4-6 timmar? Alltså inte varje dag då såklart men någon gång ibland?

Majken!
0

#7: Ensamma mellan 8-11.30 och 12.30-16.30. Det har funkat bra för oss, men då ska man också ha med sig att mina hundar tränar men än vad en vanlig hundägares hundar gör under resterande tid.

Sedan covid jobbar jag hemifrån och det har inte påverkat mina hundars liv alls. Jag är hemma men de ligger på sina vanliga sovplatser och sover, de interagerar inte med mig under dagarna trots att de har möjlighet till det.

hemul
0

#2: Det tror jag säkert. I varje fall om ni också är flexibla. Jag var dagmatte i ett par år åt en gammal och sjuk liten hund. Det jobbigaste var att passa mattes tider, som var mycket tidigare än mina… Dessutom kom hon nästan alltid rejält försent så jag pinade mig upp i onödan.

Sen gjorde vi så att hunden sov över här ett par gånger i veckan. Det blev färre hämtningar och lämningar och matte fick lite tid att gå på gym eller puben eller vad hon nu ville göra på kvällen. Hunden skällde och störde grannarna om hon var ensam hemma nämligen.

För mig var alltså inte det jobbiga att hunden var här utan att behöva anpassa mig efter tider som inte passade mig. Jag skulle jättegärna vara nattmatte - bara de inte kommer och hämtar hunden för tidigt på morgonen! 😄

Tänk på att de som kan vara dagmatte inte jobbar. Då kan de där "vanliga" tiderna vara riktigt pestigt. Jag skulle säkert uppskatta dina tider mera. Skift är bättre än att alltid behöva kliva upp för tidigt!

• Redigerat 2022-07-28 16:45 av hemul
hemul
0

Med att ni ska vara flexibla menar jag att ni t.ex. inte ska hålla så hårt på att alltid hämta hunden direkt efter jobbet. Jag hade cykelkorg och tog med den gamla damen på utfärder på landet. Inte alltid det var kul att stressa hem till tiden matte skulle komma. När vi kände varandra mer och tordes ta upp saker och ting gjorde vi så att om jag ville vara ute längre så ringde jag och sen cyklade jag förbi matte och lämnade hunden på hemvägen. Eller om matte ändå skulle ut på nåt hämtade hon efteråt. Det flöt på rätt så bra faktiskt.

• Redigerat 2022-07-28 16:50 av hemul
Karmatarerskanise
2

Själv tycker jag inte det är snällt att lämna en hund hela arbetsdagar med en rastning mitt i. Jag hade aldrig skaffat hund om det var vad jag hade att erbjuda. Jag lämnar aldrig mina ensamma mer än 2 timmar. Dom mår bäst med sällskap och för mig är det självklart det dom ska ha.

Är personligen övertygad om att ingen hund föredrar många timmar ensamma framför dagmatte.

Att dom klarar det är en sak. De är dock flockdjur och borde inte behöva vara ensamma för att vi ska kunna ha vårt hundbegär tillfredställt.

Även vid varierande jobbtider kan det gå att lösa. Många jobbar skift och har hund. Vissa hunddagis är flexibla och kan erbjuda roterande plats för er hund.

Heddiz
0

#11: Jag håller med dig!

Det är inte snällt mot hundar att lämna dom fr morgon till efter middag med 1 kort promenad emellan!

Jag lät bli att skaffa hund en kortare period FÖR att jag jobbade heltid o bodde själv o då fanns det inga "hundrastare" som man kunde hitta online för vi hade inget internet-ok det var på stenåldern 😄--Sen sa jag upp mig för att skaffa hund o plugga.🙃

Om man inte kan vara hemma så finns det ju massor med alternativ nu för tiden jämfört med för bara ngr år sen..

Det finns dagis, hem"dagis", dagmatte, hundrastare, hundpassare, osv så det är säkert någon som passar dig TS - så kolla upp olika tex Hundrastare - vissa ör flera saker och kan passa hunden i ngr dgr, rasta eller vad som passar…
Lycka till 🐕

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

MonicaLagerquist
1

Vad är det gör ras ni är intresserade av?

Stolt ägare till tre La permer

aumandan
1

Min erfarenhet med min hund är att när vardagen väl är här så brukar man kunna lösa det på något sätt om man offrar något annat, men det skönaste för alla är såklart att få till en stabil rutin.

Du säger att ni får jobbscheman 2 veckor i förväg. Finns det någon möjlighet att kunna påverka hur schemat läggs så att tex en av er alltid är hemma si och den andra alltid är hemma så?

Jag arbetar flexibelt med 2 dagar hemma i veckan, jag sökte en annan hundägare som jobbar liknande så nu löser vi det så att när jag är hemma så har jag båda hundarna och när hon är hemma så har hon dom.
De dagar det inte passar så åker jag hem på lunchen och rastar och då kan det bli en lång dag ensam men för hans del så är det ändå samma timmar han ligger och vilar som när jag arbetar hemifrån, och de sker sällan.

Vi har haft dagis också men det blev han överstimulerad av.

Där jag bor i stan så finns det mobila hundrastare som åker hem och går ut med hunden under dagen.

Så ja, finns lite olika lösningar men man får vara kreativ och offra sin bekvämlighet helt enkelt!

Mangobanan
0

#13: Finsk lapphund tror vi att det blir!

Mangobanan
3

Tack för alla svar! Känner att jag måste förtydliga att det aldrig skulle komma på frågan att regelbundet lämna hunden hemma hela dagen med en lunchpromenad i mitten - jag ställde frågan enbart utifrån om det skulle kunna gå om det skulle bli så någon gång ibland :-) Min tanke är att vi som det första kommer se till att hitta en (eller möjligen två för att ha en backup) hundvakt/dagmatte/daghusse som är införstådd med hur våra scheman kommer se ut. När det är på plats kan vi börja leta hund! Men jag känner mig mycket mer hoppfull att det går att lösa i alla fall, så tack för det :-)

Zadeira
2

#16 Det är jättebra att du tänker på det och planerar redan innan ni köper hund. Det är många som tänker att "det löser sig när vi köpt hunden" och sen hamnar i ohållbara situationer där de inte reder ut olika saker de inte planerat för. Så hellre tänka ett varv extra innan man fattar några beslut!