Hundar iFokus

Hundar

Etiketterbeteendeaggressivrottweilervakt
Läst 318 ggr
Rotbhart
0

Hjälp! Min hund gör utfall.

Hej, jag behöver hjälp nu!

Jag har en rottweiler hona på 2.5 år. Hon började göra utfall mot människor på allvar i mars ungefär.
Vi flyttade i mars ifrån en villa på 144 kvd till en lägenhet i stan på 112 kvd.
Jag har hela tiden social tränat henne mycket och vi gick på brukshundsklubben, där vi hade en hundtränare på en grupp människor och hundar (ibland upp emot 30 personer och vissa hade fler hundar). Jag började kursen när hon var 12 veckor och slutade för 1 år sen ungefär men har efter de gått ibland. Hon har alltid fått följa med överallt exempel stan, stranden, vänner mm. Hon leker -lekte mycket med andra hundar.
Jag litade verkligen på henne 100% till för ca 7-8 månader sen.
Vi hade även en liten blandras tik på 11 år tidigare, en väldigt dominant donna vill jag säg.
Hon tog rottweilerns tuggben gick o la sig i rottisens säng med hennes grejer och sen när Asta -rottweilern går förbi morrar donnan så Asta hugger henne över nacken.
Sambon bröt det snabbt genom o ta tag i Asta som då släpper.
Efter den händelsen kunde inte jag lita på henne fullt ut men försökte ändå. Donnan och Asta kunde inte träffas igen vilket ledde till att donnan nu bor hos sambons mamma.
Trotts händelsen går allt bra med hundarna, ”allt är som vanligt” förutom donnan.
Asta träffar fortfarande människor och andra hundar.

Men nu sen i mars så gör hon utfall mot människor som vi möter ute på promenad, det spelar ingen roll vilken människa förrutom barn (som hon älskar).

Snälla hjälp mig innan det händer något riktigt dåligt..

Hon är helt underbar mot oss i familjen o de vi känner, vänner mm. Hon älskar all form av beröring o slänger sig på rygg om man närmar sig. Hon vaktar aldrig förutom om de ringer på dörren.

• Redigerat 2022-07-21 22:14 av Rotbhart
@NN@
0

Hur aktiveras hunden?

Heddiz
1

#0: Har det inte redan hänt något dåligt?

Jag menar redan när hon bet tag i den äldre lilla hunden så känns det tillsammans med att hon nu gör utfall mot människor som något inte riktigt står rätt till!?

Alltså jag vet ju inte hur allvarligt hon bet hunden (var det bara lite gnabb eller mer på "riktigt") eftersom dom inte går ihop efter det ens så måste det ju varit rätt allvarligt?..
Enligt min erfarenhet som haft flera brukshundar i många år så skulle ingen utav dom som unghundar dessutom ha bitit en äldre hund i familjen eller inte någon liten hund…Mina gamla Belgare hade vavvor som bästisar och man såg hur försiktiga dom var mot dom under lek..

Det är svårt att veta vad som är grundproblemet..

Först skulle jag iaf gjort en utvärdering av hennes vardag..

Kollat med veterinären -hon kanske har ont eller något annat?
Kan det ha någonting med hennes löp o göra (vissa tikar löper 1a g runt 2 år)?
Eller något med flytten att göra typ förändrad livs situation på något vis?..
Får hon tillräckligt med motion?
Är hon ensam om dagarna - och hur länge (hon kanske om hon nu är ensam lite längre) så kanske ni skulle fundera på någon som rastar henne?
vad tränar ni? lydnad, tävlings lydnad är jätte bra att träna även om du inte ska tävla..
Speciellt om du bor i stan att ha en hund som kan gå förbi folk i fot eller sitta ner, osv.
Jag har tränat bort utfall mot allt med klickerträning och skvallerträning - det funkade…
Sen är det perfekt om hunden får någon nos aktivering som nosework, spår eller liknande som hundar brukar älska..
Hitta på lite rolig träning typ tricks eller rallylydnad, agility eller vadsom som ni gillar..
Hon kanske skulle må bra av lite styrke/balansträning eller att springa och dra er cykel - det är kul om man gillar fart.
Träning för själva utfallen tycker jag funkar med att först öka avståndet och börja träna med klicker (el röst + godis) när hon tittar på folk utan att skälla..
Går det bra så minska sakta avståndet till folk….
Det var vad jag kom på nu - lycka till 😊
Kolla gärna efter "skvallerträning" av Eva Bodfält online …Jag ska se om jag hittar den..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

UlrikaD
1

Jag vill inte ens försöka ge råd på nätet. Det jag reagerade på är att du skrev att det började i mars Och då flyttade ni också till lägenhet. Flytt i sig kan vara jobbigt men gick hon t.ex från att få vara lös och busa i en trädgård till mer stillasittande inomhus? Även ifall jag ser att grundproblemet började tidigare. Hon kanske protesterar mot att ni inte längre går regelbundet till brukshundsklubben.
Jag hade försökt hitta en bra tränare på just utfallsproblematik. (Vet inte vad såna heter nuförtiden) Dom brukar vara bra på att leka "detektiver" och följa hundens tidslinje bakåt och hitta en anledning. Det kan ju vars allt från flytt till just den hunden till smärtpåverkan. Ju snabbare desto bättre. Man vill ju absolut inte hamna i statistiken som förlorat sin hund pga hundben. Men man vill verkligen inte vara den som varit orsaken till det heller. Ingen vet vad som hänt om inte hundarna delats på. Hon kanske bara hade markerat och släppt sen. Eller mycket värre.
Du vill ju självklart kunna lita på din hund till 100% igen.

Karmatarerskanise
3

Ta hjälp av någon som kan hund irl. Direkt.

minezza
0

Tänker ju kanske först och främst på dominans och de uppgifter som rasen har framavlats för har börjat synas. En rottweiler, som alltid gått bra tillsammans med andra, men vid 2 års ålder inte gör det längre (din andra hund). Gör utfall, hon har blivit vuxen och tycker sej nu ha ett större ansvar för att försvara flocken. Absolut bör någonting göras nu, för att hitta en ny balans i ert liv och jag tror att någon med erfarenheter av både fysiskt och psykiskt starka hundar bäst kan hjälpa dej.