Fartfyllda aktiviteter
Jag läste någonstans att fartfyllda aktiviteter kan bli väldigt stressande för en hund om det är varje dag, exemplet som användes var apportering av boll. Man sa att det var bra att bara begränsa sådant till 2 gånger i veckan…
Stämmer detta? Vilka aktiviteter skulle räknas som för stressande? Om det är alla aktiviteter som höjer pulsen går det ju inte att motionera hunden? Eller är detta något som ni inte tror stämmer och att man motionerar hunden på det sättet som funkar bäst för var och en?
När vi är ute och går tränar vi. Jag vill ju kunna motionera hunden innan, och bollkastning funkar bra eftersom han får springa av sig. Övertänker jag kanske bara?
Jag skulle väl personligen säga att det beror på hunden.
Blir den nervös och riktigt stressad och det sitter i efteråt, så får man nog träna på den biten.
Har den en kul lekstund och sen kan traska vidare lugnt och lägga sig och sova, så ser inte jag att det skulle vara ett problem.
När jag hade hund, så var hon ett riktigt energiknippe som krävde enormt mycket stimulans både fysiskt och psykiskt.
I stallet när vi mockade, så kom hon springandes med morötter och äpplen som man fick kasta åt henne. När hon sen hade ätit upp dem, så la hon sig snällt i en box eller gick och snackade lite med katterna.
När vi bodde i lägenhet, så räckte absolut inte vanliga promenader åt henne, utan vi gick till parken med en boll varje dag för att leka. Och när hon följde med mig till skolan, så fick hon köra hästarnas terrängbana på lunchen några gånger i veckan.
Det viktiga där tycker jag, var att jag lärde henne att koppla av och inte bli besatt av att t ex springa efter en boll.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1: Det låter rimligt! Jag har själv stött på en tollare som var helt besatt av att jaga boll och aldrig slutade så det kanske är i sådana fall som man borde begränsa aktiviteten.
Min egna hund är absolut inte sådan och ligger sedan lugnt efter och vilar utan stress. Så då borde jag kanske inte oroa mig så mycket. Tack så mycket för svar 🌸
Håller med Tatsu, det är väldigt individuellt.
Har haft en hund som blev stressad av för mycket aktivitet, samtidigt hade jag en hund som var väldigt "lagom" i aktivitetsnivå. Man får anpassa efter varje individ! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Sen så beror det väl lite på vad man menar med daglig apportering. Två timmar intensivt i sträck varje dag, skulle nog vara för mycket.
Men en stund där hunden har kul och man avbryter om hunden börjar bli för ansträngd?
T ex när jag lekte med min hund, så var det i stallet inte konstant spring. Utan man kastade några gånger. Sen gick det två minuter till nästa gång. O.s.v
Och i parken så körde vi intensivt en stund. Sen gick vi våran promenad.
Just att kasta boll brukar vara stressande för många hundar och är inget som jag skulle råda någon till att göra varje dag. Har sett många besatta hundar.
#4: Ah jo, självklart. 2h i sträck hade jag nog aldrig försökt mig på med min hund att göra något överhuvudtaget. Kanske en 2h promenad men det vore väl det enda.
#5: Vad rekommenderar du då?
Min hund är inte besatt av bollar utom tvärtom måste jag motivera honom och övertyga honom att hämta bollen. Han springer gärna efter den men kommer gärna tillbaka utan bollen. Ingen suverän retriever, den där hunden 😂
#6 Nej jag tog ju ett extremt exempel, bara för att visa att man får ju tänka till i det dagliga livet och att bara ta "apportering" som exempel inte säger så mycket egentligen. Det är ju lite vad man gör det till. Men de flesta har väl sunt förnuft och känner sina egna hundar får jag hoppas 🤪
#7: Man kan ju hoppas!
Men då borde daglig apport inte vara någon fara för oss då, jag kanske kan få honom att apportera 10 min om jag har tur men han är väldigt svårmotiverad. Han bär gärna på filtar men det är ju lite svårare att "slänga iväg" 😂
Apporterar han inomhus går han bara efter bollen så där är det absolut ingen stress. Ibland går han efter bollen utomhus också. Oftast springer han efter bollen men sedan halvvägs får han vittring på något och springer efter det istället. Om något känns han besatt av dofter och spårning på en ohälsosam nivå.
- Redigerat 2022-07-21 18:54 av [Tismon]
#8 Då lär ju knappast bollen vara något problem för honom 😆
Min hund älskade sina bollar och att leka med dem. Men inte mer än att hon ständigt tappade bort dem 😂 Då var det bättre med äpplen på trädet, för dem kunde hon plocka själv och leka med tills de var bruna. Då skulle de ätas upp 🤪
#9: Hahaha så typiskt! Jag vet ärligt talat inte hur många leksaker jag köpt till Bismo genom åren som han lyckats slarva bort 😂
Som TatsuOni skrev är det individuellt, men det är å andra sidan också beroende på ras, mentalitet (hur mycket kamp/jakt-lust dom har- mina har hög drift för det-tex) sen beror det framför allt hur du tränar hunden i samband med aktiviteter med fart och jag tycker inte RIKTIGT det är samma sak som bollkast..
När det gäller stressiga lekar som bollkast (eller pinnkast som jag INTE är en fan av - då min man😒 hade kastat pinnar vid minst ett tillfälle om dagen när jag var sjuk i flera månader 2019)- så hundarna hade blivit pinntokiga 🙄🙈
Så jag fick "börja om från början nästan" med att träna dom att inte ta ALLA pinnar dom såg i skogen ( var HELT besatt av allt med trä i) SÅ..
Att motionera hunden med bollar/pinnar varje dag rekommenderar jag INTE, men det tror jag du förstår bättre än min man--han är inte så insatt i hund TRÄNING!
Jag tog bort alla pinnar - dom själv aporterade = hämtade pinnar/träbitar som finns överallt (nästan) så jag fick lära dom att dom inte fick ta pinnar från backen först..
Sen belönade jag med att dom fick söka sin mat ute varje dag + att dom fick hämta bollar el kong somjag ibland kastade och ibland gick och la ut i en vallad "Ruta" så fick dom vänta under tiden = bra lydnads övning "siitt kvar" o sen Söka bollen::
Så en hund blir lätt stressade av för mycket av just bollkast, men det beror som sagts på hunden och mängden , om det är varje dag och hur du lägger upp det..
När det gäller andra aktiviteter m fart i som ex agility eller uppletande/apportering så klart att hunden KAN bli stressad, men då tränar man mycket på att hunden ska kunna vara still också och vänta medans man bygger agility banan eller medans man lägger ut det hunden ska söka efter..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#11: Aha…!
Anledningen till varför jag vill köra bollkast är för att det är väldigt svårt att motionera honom annars. Cykla/springa kan jag inte utan att han börjar sticka efter dofter och cyklar jag drar han omkull cykeln… När vi springer blir det bara svårt att stanna när han sticker efter dofter. Antalet gånger han vält mig/dragit omkull mig genom åren kan inte räkna på mina händer 😂
Agility går faktiskt bra! Trots att han saknar motorik och välter alla hinder 😂 Sålänge han har roligt tänker jag.
Men agility och bollkast blir väl de främsta sätten för rå motion. Funderade på flirtpole vilket vi kört tidigare men han lyckades förstöra den 😂
Kämpar kämpar kämpar så mycket med hans doftbesatthet, målet just nu är att vid årskiftet kan jag börja gå med honom överallt utan att han slänger sig efter dofter, djur eller andra hundar! När jag fått ihop pengar och lyckats med mitt mål hoppas jag kunna börja på någon klubb igen 🙂
- Redigerat 2022-07-21 19:15 av [Tismon]
#6: Hade inte du en Labbe Tismon 🤣
Är inte det en APPORTERANDE fågel hund eller är jag helt ut och cyklar nu::
ska dom inte gilla att hämta och lämna saker?? 🤔
Jag skojade lite, men man kanske måste lära dom också att apportera föremålet som jag fått göra ….min hund är jätte duktiig NU på att Söka upp kong tex och att lämna kongen…..men vii fick träna på det -genom kliicker träniing för att han skulle lämna hos mig…men han är ego eller egennyttig -tror jag det kallas? SÅ han ville ha föremålet för siig själv::
Jag fick träna in det m 2 likadana bollar för att få honom att liiita på att han inte skulle förlora något…och det var det vi tränade mest på..
Hämta/söka var inga problem utan det var avlämningen vii kämpade med=han vägrade släppa bollen utan att få en annan boll att söka 😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#13: Jag tror inte att han vet att han är en labbe 😂
Alltså han är lite skum. Apportera i vatten älskar han! Apportera inomhus brukar också gå bra. Han har bara glömt hur man apporterar utomhus 🤣 Sedan just bollar är han inte jätteglad för av någon anledning, han föredrar pin-formade objekt. Vi har typ en dummy som han apporterar efter i vatten 🙂
Jag borde träna honom mer att bära hans apport jag blir bara smått frustrerad tror jag, han kan hålla den i några sekunder om jag själv håller i den. Jag har inte fått honom att hålla i den länge nog så att jag kan släppa apporten. Han tar den, håller i två sekunder, sedan släpper och väntar på belöning 😂 Försöker jag få honom att hålla lite längre släpper han ändå efter 2 sekunder och sedan blir han otålig och börjar tugga på den och sedan börjar han göra en massa tricks 🤣 Väntar jag länge nog börjar han gnälla och skälla
Jag har aldrig varit duktig på shejping 😂 Allting är så mycket lättare när man läser det på text men verkligheten går sällan som man vill 😭
- Redigerat 2022-07-21 20:42 av [Tismon]
#14: Det gäller att vara envisare än hunden 😏tro mig 😄 och typ bestämma innan att nu ska vi träna att hålla i apporten eller vad man nu vill använda och klicka när han håller i 1-2 sek i början och sen sakta öka tiden och
inte belöna för annat just då…det är som en seg tröskel man behöver komma över -den första tiden när dom håller apporten o det tar lite tid sen när man kommit över det första så blir det enklare…
Jag har en film här om hur en hundtränare klickar in en apportbock (går ju byta till vad man vill) om du vill se..
Man kan också börja med att klicka för att dom puttar med nosen på apporten om man kör med apportbock tex - så började jag + kasta 2 bollar en i taget- man sätter typ ihop det sen…
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#15: Jag ska försöka idag igen efter ett uppehåll på flera veckor med att bära apporten.
Det absolut knasigaste hände idag.
Jag har märkt att det är mycket lättare att motivera vovve att springa och hämta boll med korv. Det har börjat gå riktigt bra och han springer efter bollen med faktiskt motivation!
Jag slänger bollen, han springer efter den och hämtar den. Jag slänger bollen i högt gräs - inga problem - vovve hämtar med glädje. Jag slänger bollen och bollen hamnar under häcken - ingen fara - vovve dyker in i häcken och kommer ut med bollen igen.
Men så händer det! Jag kastar bollen, bollen hamnar mitt på gräsmattan, hunden springer efter. Och så stannar han, stirrar på bollen, börjar gnälla. Han gnäller och gnäller och gnäller och stirrar på bollen.
"Knasiga hund!" tänker jag "bollen är ju mitt framför dig!"
Jag går fram för att hämta bollen och när jag lyfter på bollen märker jag att den hamnat mitt på kattbajs.
Bismo är nämligen smått rädd för vår kisse och bajset måste väl ha luktat som henne för mycket.
Knasiga hund 🤣
Och nej, han försökte inte äta bajset 😉
- Redigerat 2022-07-22 17:48 av [Tismon]
#17 Fånigt roligt 😂
#18: Djur hittar på så mycket konstigheter hahahaha 😂
#19: Ja det händer att dom gör det, men det får man med sig i beskrivningen av produkten HUND att den kan hitta på saker för sig själva…Du köpte väl den levande varianten och då kan det förekomma 🤣
För dom som inte vill ha en hund som kan hitta på "knäpp" saker hittar säkert en gullig vovve på Rusta eller Ikea ??
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#20: Jag älskar knäppa, knasiga hundar. Det är det roligaste jag vet 😂 Det äe bara oväntat ibland vad de hittar på dessa lustigkurrar!