Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 253 ggr
emmaamaariaa
0

Aggressiv hund

Vår lilla blandras på 2,5 år är 95% av tiden en mysig och snäll liten kille.
Han har alltid varit osäker på nya människor, men det brukar gå okej och han har aldrig varit aggressiv mot någon ny på det sättet.
Men vi har ett problem med han, och det är att han ibland blir aggressiv mot oss, mig eller min sambo. Det är inte ofta, utan någon gång i månaden eller två. Kan inte hitta något direkt sammanhang, men kan va att han inte vill gå ut och gå och då fräser till när man ska ta på kopplet, eller om man lyfter upp han och han inte vill eller om man stör han när han exempelvis luktar på kiss under en promenad. Blir alltid lika förvånad när han reagerar så, han visar tydligt att han inte vill och fräser till ordentligt, han har dock aldrig bitit oss eller så.
Men vi vet inte hur vi ska hantera situationen när den uppstår. Ska man bara låta han va och ignorera eller ska man bli arg och visa att det inte är han som bestämmer?
När vi försökt att säga till han att det inte är okej när han blir sådär blir han bara ännu mer arg och aggressiv.
Skulle uppskatta alla tips ni har ☺️

[Tismon]
1

Inte jättekonstigt med en hund som morrar när den inte vill bli upplyft. Vissa hundar har mer integritet än andra. Vad händer om ni lyssnar på honom och respekterar hans vilja?

Man kan ju också försöka bygga positiva associationer och övertyga honom, det blir mycket roligare för er båda :)

• Redigerat 2022-07-20 21:06 av [Tismon]
Nephi
0

Skulle tagit hjälp av någon tränare i närheten, är svårt att svara på när man inte ser hunden och händelserna som startar reaktionen.
Om ni vet att det ofta är i samband med promenad så skulle jag börjat där ihop med tränaren

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Zadeira
4

Det låter inte agressivt, utan mer att han vill ha sitt space och göra saker på sitt sätt. Alla situationer du beskriver låter som typiska exempel på att hunden behöver tid att få tänka efter före han gör det ni säger åt honom. Kan ni förbereda honom på att gå ut genom något kommando eller en speciellt rutin? Lära honom ett kommando för att gå vidare från kissfläckar osv.

Att agera med att bli arg är absolut inte lösningen. Du behöver vara lugn och trygg för hunden.

Heddiz
0

Det hjälper inte att bli arg!

Det skriver du ju själv att om ni blivit arg någon gång så har han bara blivit argare så det är ju inte att rekommendera…
Om det är så sällan som 1-2 ggr /mån så är det svårt att veta varför han gör så, men det låter inte som ett stort problem som behöver förstoras upp…

Hundar kan säga till beroende fr individ till individ utan att det behöver betyda mer än det dom försöker säga--jag vill inte just nu, eller låt mig vara lite/vänta lite jag är inte klar med att nosa tex…det behöver faktiskt inte betyda mer än så..

Då är det ju bättre att ignorera honom och samtidigt så kan ni kanske beroende på hur ni har det med hunden i övrigt börja träna något som passar.
Ni kan ju tänka på hur bra är förhållandet/bandet till hunden och om ni behöver stärka bandet med träning, aktivering, lek, gos, osv.

Och sen är det alltid bra att träna kontakt övningar med hunden så att ni tex belönar honom när han tar ögonkontakt, går fint bredvid er, sitter osv.
Eller hitta på olika aktiviteter ni gillar 😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"