Valpen jagar våra katter (shithzu/Lhasaapso)
Hej på er! Vi har en valp på ca 5 månader som inte låter våra katter vara ifred så fort de visar sig.
Problemet är att de springer väg och då tycker valpen det är kul att jaga . Vill förmodligen bara leka men det vill ju inte katterna.
Vi valde denna ras ”shithzu/Lhasaapso ” då vi läst att det brukar fungera bra i hop med katter . Vi har två våningar ock valpen är endast där nere och katterna mest på övervåningen (de brukar slappa där om dagarna men blivit mer nu då de helst inte vill vara där nere .
Vi har försökt att avleda , fya osv och vi tycker väl det blivit något lugnare , men vad tror ni?
Kommer det att funka helt och hållet så att katterna lär sig att hon inte är farlig .
Skulle katterna fräsa ifrån så skulle det vara mycket bättre, men de är jätteflyktiga så fort de måste förbi valpen . Är det ett omöjligt uppdrag eller någon annan som varit med om liknande ?
Detta är vår första hund . Hon är hur go och söt och duktig på alla sätt och vis . Lättlärd, rumsren osv , men detta är det enda bekymret .
TS
Det är absolut inga problem! Jag hade samma problem och det var klickerträning räddade oss 🙂 Jag lärde en vuxen hund på 3 år att inte jaga vår kisse så det låter inte som några problem särskilt med en sådan ung hund.
Först och främst - när katterna springer iväg triggar det ett lekbeteende eller ett jaktbeteende, så för ovana hundar är det ganska normalt att vilja jaga saker i rörelse. Det man ska göra är då att avdramatisera detta.
Då det är din första hund antar jag att du aldrig hört om klickerträning?
- Redigerat 2022-07-19 13:33 av [Tismon]
#0: Tismon gav bra råd med klicker träning…
Om ni inte vet hur man klickertränar så lämnar jag en länk nedan för det är ju inte lätt att veta som 1a hunds ägare 😊
Sen är det inte optimalt att fya en hund….den tidens träning har i princip försvunnit…
Utan det är bättre att om valpen (som bara leker) försöker börja jaga katterna att ni då avleder med positiv förstärkning som leksak eller tom kasta lite godis på golvet
om+ev när valpen jagar katterna..
Då tror många, men då belönar vi ju att valpen jagar katterna…Nej ni gör så valpen får en positiv bild av katterna + att den lugnar ner sig när den får söka lite godis.
Sen att katten fräser ifrån är (beroende på hur ni menar) kanske inte är så bra!?
Vad jag hört från många andra hundägare är att om en katt biter el klöser en hund (el människa -som jag som blev sjuk av ett kattbett) är att det kan vara livsfarligt för hunden om den skulle få ett litet rivsår bara…
Men Tismon vet bättre för jag har ingen kisse…så det går nog bra och här är klicker länken .
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#2: Katter som fräser är ungefär som när hundar morrar - helt normalt och bara bra att de säger ifrån :) Ett rivsår vet jag inte om det är livsfarligt, infekterade sår är farliga vare sig det handlar om rivsår eller hundbett.
#3: Jag är inte så insatt i det här annat än att jag själv har blivit biten av 1 katt en gång i handen och dan efter så hade handen svullnat upp rejält och blivit infekterat..
Sen har jag blivit biten av hundar många ggr när dom varit unghundar o det gör ont och går hål ändå, men det har aldrig blivit infekterat eller svullnat upp.
Sen har jag läst att kattbett är "farligare" statistiskt sett (pga ngn bakterie) och hört andra berätta om katter som "attackerat" folk som kom och gick med sin hund och dom katterna hade satt sig på ryggen på hundar o folk o en kvinna tex som fick rivmärken och tydligen led av det än idag?
Plus att en del hundar som blivit rivna eller bitna blivit väldigt dåliga o t.o.m dött..
Det var någonting med att dom slickar sig om tassarna och därmed sprider samma bakterier som dom (katterna) har i mun till klorna- om du förstår vad jag menar. 🙂
Men hundbett kan ju också vara farliga beroende på vad det är för typ av bett-typ slitbett är nog inte att leka med, men jag har inte hört än så länge att det kan vara farligt att bli riven av en hund..
Har försökt hitta en källa 😁men det är icke lätt, men jag hittade något så ..
https://www.kattproblem.se/kattbett-ar-inte-att-leka-med-sa-har-gor-du-nar-olyckan-ar-framme/
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#4: usch stackare :(
Nä jag tänka mig att kattbett kan vara farligare än hundbett, om jag inte är ute och cyklar tror jag att katter har mer bakterier i munnen. Har själv fått mig några klös-sår (av misstag) från kisse och det har inte varit några problem, men det kanske är som du säger att det ändå innebär mer fara om de slickar sig om klorna.
Har också blivit riven av hunden en hel del eftersom han saknar nomal kognitiv förmåga (😂) och där har jag heller inte haft problem 🙂
- Redigerat 2022-07-19 17:32 av [Tismon]
#5: Ja det är ju farligare att bli biten…och jag tror att det generellt är farligare att bli biten av en katt just pga deras bakterier i munnen..
Klös är nog inte lika farligt men det KAN vara det- sen beror det ju på hur djupt osv.
Klös från hund TROR jag inte är farligt så länge han inte klöser djupa sår…
Jag visste inte ens om att klös från en katt kunde vara farlig förrän dom på ett bruksforum började berätta "skräckhistorier" dom varit med om där katter flygit på deras hundar och satt sig fast med klorna i hundens ansikte!? 😮och dom hade fått lov att slita bort katten och en del katter reste sg bara upp och attackerade deras hundar igen..Så dom fick sparka bort katterna..
Sen var det kanske något fel på dom här katterna? Eller så såg dom stigen/vägen osv som sitt revir…jag har aldrig hört att katter attackerar, men det var många som skrev om hur ngr hade blivit rivna som tex kvinnan som skulle skydda sin hund från katten och själv blev på flugen av katten på ryggen och hon hade ff men pga det…
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#6: OJ! Det har jag aldrig hört om 😮
Jag är ingen kattexpert men kanske var de katterna okastrerade? Katter som inte är kastrerad brukar vara väldigt revirhävdande. Däremot så tycker jag det låter lite skumt för åtminstone min egna hund hade lätt kunnat döda en katt, katter som är både bytesdjur och rovdjur måste ha självbevarelsedrift. Som mest kan min katt slå till min hund om han exempelvis råkar snubbla över henne (hans utmärkta koordination 😉) men hon klöser ju inte direkt.
För att gå tillbaka till ämnet så TS, om du inte vet vad klickerträning är och vad det innebär så förklarar jag det gärna. Men med klickerträning så finns det en övning som heter "engage disengage" (kallar den "peka" på svenska) som gjorde under och fick vår hund att sluta jaga kissen helt och hållet! Jag förklarar gärna hur man gör 🙂
#7: Vad är det för klicker träning ? Det låter lite som target träning när du säger att det kallas peka - att man använder någon pinne och pekar där hunden ska lägga sig eller nej jag vet inte …jag bara gissar 🤔😄
TS vill säkert veta 👍
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#8: Ah nä det är en typ av skvallerträning 😃 alright jag får ta och skriva lite om det då!
Så vad är klickerträning?
Klickerträning är ett sätt att träna där du fångar ett beteende. Det gör du med en liten knapp-apparat som kan se ut såhär, och när du klickar på den så gör den ett snabbt klick-ljud. Skillnaden mellan klicker och vanlig träning är att det tar en sekund att klicka medans det tar några sekundar att berömma en hund. Med en klicker kan du i sekunden berömma hunden vilket gör träningen mycket mer effektiv. Klickerträning är faktiskt såpass effektiv att vetenskapen har bevisat att alla djur - katter, fiskar, fåglar osv - går att klickerträna och inte bara hundar!
Hur fungerar klickerträning?
Genom att skapa ett ljud, i detta fallet ett klick, och para det ljudet med en belöning (godis) så associerar hunden ljudet med godis. Då förstår hunden att den gör rätt.
Innan man börjar klickerträna måste man "klicka in hunden". Det gör du genom att ha en klicker, klicka, ge godis, klicka, ge godis, klicka ge, godis, osv tills hunden har fattat. Det brukar gå ganska snabbt.
När du sedan använder klickern i träningen så klickar du sekunden hunden gör rätt. Det är viktigt att det alltid kommer en belöning med varje klick, även om du råkar klicka av misstag. Klickern kan annars börja förlora trovärdighet och hunden kanske slutar lyssna.
- Redigerat 2022-07-19 22:04 av [Tismon]
"Peka" eller "Engage disengage"
Jag kommer kalla det peka i denna texten. Peka är en typ av skvallerträning och som all skvallerträning så är målet att "desensibilisera" hunden, att avdramatisera det som triggar hunden.
I ditt fall hade jag rekommenderat att, till en början, alltid ha hunden kopplad när den är i samma rum som katterna. Detta är för att vi vill kunna ta kontroll över situationen och hindra hunden från att göra det oönskade beteendet (jaga katten).
När man pratar om desensibilisering så pratar man om en tröskel. Det kan också liknas vid en hink med vatten. När hunden upplever stress eller känner sig exalterad så fylls hinken med vatten. När hinken är fylld och rinner över så har du kommit över hundens tröskel vilket innebär att hunden inte lyssnar längre.
Det du gör är att du ska hitta ett avstånd där din hund kan se dina katter utan att reagera. Helst ingen reaktion överhuvudtaget (vet inte hur stort hus du har och avståndet är olika för olika hundar). Hunden ser katten, du klickar och ger hunden godis. Klicka, ge godis några gånger när hunden tittar på katten. Till slut kommer hunden börja titta på dig. Då klickar du när hunden tittar på dig. Sedan kommer hunden titta på katten och sedan på dig igen, klicka när hunden tittar på dig. Hunden "pekar" nu på katten. Gör övningen några gånger till - hunden tittar på katten, tittar på dig * klick *, hunden tittar på katten, tittar på dig * klick *
Fungerar detta inte alls, att du inte alls får hundens uppmärksamhet överhuvudtaget så krävs det längre avstånd och kanske en smarrigare belöning. Ju närmre ni är katterna, ju lättare är det för hinken att rinna över. Ju smarrigare belöning desto lättare är det att lyssna på dig.
Du kan sedan gå närmre katterna, kör peka övningen igen. När hunden pekat några gånger och är lugn så går ni lite närmre igen. Var försiktig att inte gå för snabbt fram, annars måste ni backa till ett avstånd där hunden inte reagerar och börja om igen.
De första dagarna kanske ni inte kommer jättenära katterna så pusha inte träningen utan avsluta när det går som bäst! Till slut kommer hunden kunna stå bredvid katterna helt intill dem och peka på dem utan att vilja jaga dem. Då har du lyckats.
Denna övningen är verkligen effektiv och vår hund som inte kunnat vara i samma rum som katten på ett halvår kunde sedan sitta bredvid henne efter bara 2 veckor 🙂
- Redigerat 2022-07-19 22:41 av [Tismon]
Tack för bra tips. Verkar ju väldigt effektivt.
Jag har köpt en klicker nu, så ska köra igång idag och träna. Hon är lite svartsjuk oxå(när vi klappar katterna) men det har börjat bli bättre tycker vi.
Jag uppdaterar här hur det går framöver 🌼
TS
#12: Ja gör det 🙂
#6 Jag har varit med om det. När jag var kanske 12 o hade en cavalier. Vi var på semester och hyrde ett hus. När jag gick förbi grannhuset som hade upphöjd tomt med en liten mur kom deras katt farande däruppifrån och satte sig som en kardborre på ryggen på hunden och försökte klösa honom i ansiktet. Jag reagareade väl instinktivt och ryckte bort katten och slängde tillbaks den över muren. Men det kom igen. Och igen. Minns inte hur det slutade, antagligen sprang vi väl därifrån och när vi var tillräckligt långt borta var vi väl inte längre ett hot. Märkligt nog hade hunden i stort sätt inga skråmor alls, men min arm var ganska stimlad. Kattrackan rev mej ju när jag tog tag i den. Så jag fick åkta till sjukhus. Behövde inte sy eller nåt, men de tvättade rent och jag fick en stelkrampspruta.
Min överbeskyddande mor var väldigt upprörd och ville polisanmäla och jag tyckte bara allt var pinsamt som man gör i den åldern. Det rann ut i sanden ivf. Men lite senare hörde vi att katten hade avlivats. Den skulle ha angripit några barn. Så kanske var den knäpp. Vi var ju knappast nåt hot där vi gick på gatan när katten befann sig 1½ meter upp bakom en mur. Men det tyckte den tydligen.
Vi har också blivit attackerade av katter som flugit ut från buskar. Som tur är utan allvarliga skador.