Vilken hundras passar mig? Hjälp!
Hejsan hundrasexperter på forumet!
Jag har funderat på att skaffa hund i ungefär tre år nu men kan verkligen inte komma fram till en bra ras som passar mig och börjar bli tokig av detta då jag verkligen vill ha en kompanjon hemma med mig som jag kan dela livet med.
Jag är uppväxt med golden retriever men jag är ute efter en mindre hund då jag bor i en lägenhet (en 3:a). p.g.a. detta vill jag inte heller ha en vaktig hund som skäller och stör grannarna (dock är skall något jag kommer att träna bort.) men är ej optimalt att då välja en vaktig eller liten bjäbbig ras tänker jag.
Jag har inga djur men planerar på barn inom kommande åren. Jag har 100% distansjobb och vill göra min hund till min hobby och planerar därför på att delta i aktiviteter med hunden, kurser osv. helst agility men det viktigaste för mig är att jag ska kunna jogga en till två gånger varje dag med hunden med midjebälte och vill då inte att hunden ska kunna välta över mig och skada mig, då jag är en svag och kort kvinna men trots detta är jag ändå bestämd och väldigt envis att träna min hund och ett mål jag har är att få bättre kondition tillsammans med min hund. :)
Pälsvård är roligt och något jag gillar att pilla med. Jag vill helst det ska vara en mediumstor hund så att den klarar av skogsterräng och så jag slipper känna mig rädd sent på kvällarna när jag är ute med hunden.
Hundraserna jag är mest intresserad av är;
Miniature bullterrier som är min favoritras(men är rädd att denna hund ska bli distraherad när vi joggar av andra hundar och djur då jag hört de har stora tendenser till detta.)
Engelsk cockerspaniel (men läst att dessa är hundarna som har mest Rage Syndrome och eftersom jag planerar på barn är jag inte intresserad av detta men tycker annars att detta är en ras som passar mig utmärkt i alla andra aspekter.)
Papillon (egentligen för liten för min smak, vill ha en mer robust hund jag kan träna med och jag vill kunna känna mig trygg när jag joggar sent på kvällarna så en större hund vore bättre, plus dessa har tendenser att skälla en hel del men skulle annars passa min kroppstorlek, mina planerade aktiviteter med agility och joggning väldigt bra.)
Medium pinscher ( kanske för skällig?,vaktig, hög energi kanske hade mått bäst att även ha en trädgård?) Jag ansökte om att vara omplaceringshem åt en pinscher förra året men fick nekat då de tyckte att rasen ska ha tillgång till trädgård och mår bäst av att bo i hus, vilket jag förstår.
Vad ska man ta sig till? Jag orkar inte vänta i flera år till på ''rätt'' ras och känns inte som att jag blir klokare ensam, så nu vänder jag mig till er i hopp på en lösning.
Någon som har bra exempel på en hund i mediumstorlek som jag kan jogga med i skogen, inte har stora tendenser att skälla hela tiden och som fungerar eventuellt med barn i en mediumstor lägenhet med mediumhög aktivitetsnivå?
Ber om ursäkt om jag taggat inlägget fel och tar bort taggarna som ej stämmer överens med tråden.
- Redigerat 2022-07-19 07:44 av RemyLee
Skulle rekommendera att gå in på Purinas hundrasguide och tar testet.
Brukar komma upp bra alternativ:)
Du har inte funderat på whippet?
Storleken på hemmet spelar ingen roll. Man kan bo med great danes i en etta. Det är utomhus hundarna rör sig.
Bearded Collie passar nog alla kriterier som du vill ha med lång päls dessutom..
Den älskar att hänga med sin familj och gillar agility, springa och vad du än vill hitta på.
Den älskar människor -stora som små!
Den är i medium storlek.
Är inte vaktig/skällig..
En annan bra sak med beardisen är att den är väldigt följsam..
Den har i princip ingen jaktlust-det kan såklart skilja lite från individ till individ, men dom har inte lika mycket jakt lust som andra raser. (vilket är bra om man joggar med hunden och inte vill bli omkulldragen typ)
Det är också en rolig pajas 😊
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Har lite koll på cocker rage eftersom det är "min ras". Det visar sig oftast på hanar som är enkelfärgade, men det är inte för den delen vanligt. Det var vanligare förr. Sägs både bero på arv, genetik och miljö, men nu har man aktivt valt att inte avla på hundar som visat cocker rage (om man är noga med stamtavlan vill säga). Här är en kandidat-examen någon gjort där man kan läsa följande:
"Enligt en studie av Pérez-Guisado et al. (2005) har dominant människoriktad aggression hos engelsk cocker spaniel en heritabilitet på 0,2. I studien sågs att hanhundar generellt var mer aggressiva än tikar och att aggressiviteten hade ett samband med hundarnas pälsfärg. De enfärgade hundarna var generellt mer aggressiva än de flerfärgade och bland de enfärgade var det de gyllene som visade mest aggressivitet." https://stud.epsilon.slu.se/4171/1/elinlarsson%20kandidat.pdf
#3: Tyvärr är Beardisen fullständigt sönderavlad i dagsläget. Det har tillkommit mycket rasbundna problem som osäkerhet, aggressioner och problem med rygg, höfter och armbågar.
Däremot om du hittar en beardis som INTE är avlad för utställning, och som följer de orginala linjerna så kan du få tag på en fantastisk hund.
#5: Det är jätte tråkigt att höra 😒(vi har t.o.m tänkt på att skaffa en beardis senare på ålderns höst -😏för dom kräver inte lika mycket som brukshundar som vi haft/har nu)
Men har du sett ngr/någon bra kennel eller?
Några måste det väl finnas 🤔
Vi skaffade våran från en bra kennel, men det var en äldre tant som hade sin sista kull tror jag…Hon hade fina och trevliga Beardisar och det var nere i Blekinge- vi bor i Stockholm, men det var värt resan såklart och så hade hon en valp träff när vår hund Zwinto m bröder o systrar var ett år och alla var jättefina och trevliga.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag skulle rekommendera en Staffordshire bullterrier. De är aktiva och smarta så de fungerar väldigt bra till bruk men är samtidigt väldigt hängivna mot sin familj och nästan dyrkar dem. Jag känner många som bor i lägenhet och som har barn som har den rasen som är väldigt nöjda med sitt val av ras.😇
#6: Undvik de större kennlarna, Farmaren, Allistair, Old Smugglers m.fl . Kolla även om de avlar för utställning. Om de inte är inriktad på utställningslinjerna, så kan du få tag på en bra hund.
Det var väl inte Marie Ulatti , Honeytaste kennel ?
- Redigerat 2022-07-22 11:25 av Draken
#8: Old Smugglers kände jag igen från stam tavlan! och kollade på deras sida och uppfödarens Mamma var Barbara Vrethammar som hade en av Sveriges äldsta Bearded kennel -Trollflöjten - det var där vi köpte våran Beardis..😊
Men det stod att dom var en liten kennel som ville ha hundar man kunde jobba med och fungerar i familj, mm, men jag vet inte.?..hundarna såg fina ut-den ena såg precis ut som våran Zwinto t.o.m 🤩 men det ska man ju inte bara gå efter…
Vi kan skaffa en till Zwinto 🥰nu har jag fått valp frossa
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Barbara Vrethammar är bra, eller hon var det i varje fall.
#10: Ja hon var bra, hennes dotter födde upp i USA då, men nu i Sverige och alla hundar härstammar från samma stamtik som Barbaras.
Jag kollade upp meriter, osv och hon hade massor av olika (förutom utställning)+ BHP, mm och sju generationer bearded collie-tikar med godkända vallanlagsprov, något dom är ensamma om i Sverige (50 st)=fler m gdk vallanlagsprov (och BHP) än utställningsCH + lydnads, bruks, agility, rally, viltspårs meriter..
Och att hundarna är friska så hon verkar ju verkligen se till helheten 😊
Tydligen fanns det också 2 st som var LEDAR hundar i USA-coolt!
Henne ska man/jag kanske kontakta 🤔
Eller TS om hon vill ha en glad hund)
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#10: Tack för tipsen iaf…jag hade inte tänkt på dottern annars…
eller tycker du att det är en kennel som sönderavlar beardisen..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#12: Kör hon på samma principer inom aveln, så är hon mycket bra.
Jag har inte varit så mycket i svängen de senaste åren, så hur det är idag vågar jag inte uttala mig om, men jag hoppas innerligt att hon kör på samma princip nu som då.
#13: Bara en sista fråga -vad menar du med "kör hon på samma principer inom aveln, så är hon mycket bra".Menar du som Barbara gjorde--ärliigt var jag inte så insatt i hennes avel, jag visste att hon avlade på sunda, glada, arbets villiga, friska och fina hundar .
Tiil TS -Ber m ursäkt- om jag stört ii din tråd…samtidigt så är det vi pratar om egentliigen bra att kolla med uppfödare mer eller miindre beroende på ras..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#14: jag menar precis som du själv skriver. Kör hon med samma principer i sin avel, så har hon friska och sunda hundar. Hundar som man kan använda till det mesta.
Beardisen är/var en allroundhund, det enda de egentligen inte dög till, var jakt och skydd. 😉
#15: Tack.. för svaret!
Nej just det B.C är den enda rasen utan jaktlust o nu har jag hundar med massor av jaktlust o skydds lust 😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#16: Jo är du ute efter dom instinkterna, så skall du absolut inte ha en Beardis 😜🤣Skall vara att de pussar ihjäl någon då 😁😂
#17: Nja det räcker att man har en större hund så skrämmer man bort de flesta och beardisen har ju lite vakt egenskaper tyckte jag - eller så hängde han på dom andra 2 som var Belgare när tex det kom försäljare IN på tomten fast vi hade en skylt att "här vaktar vi 🐕 kom in på egen risk" typ
Då sprang alltid vår Lakke fram först sen nästa belgare o sen Zwinto och så satte sig 1a lakken så nära"säljaren" så han inte kunde röra sig med dom andra bakom som en triangel…tills någon av oss kom fram och sa att bra det är ok ni kan chilla 🤣 Vi hade absolut INTE lärt dom att göra så-utan det tar dom på sig som en självklar uppgift om vi pysslar med annat hemma…
Säljaren ville sälja - dammsugare osv…min man blev vansinnig på dessa säljare som återkom och sa bla "kan ni inte läsa att vi har hundar som vaktar
och tur att du inte rörde dig för då hade du haft en arm mindre som funkade"🙈
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Hade helt glömt bort denna rasen men har du kollat på schapendoes? Vi passade en nu i veckan. Den är några cm större och ett par kilo mer än en cocker spaniel, men storleken är helt lagom i min värld. Kan inte säga jättemycket om rasen ur personlig erfarenhet eftersom detta är enda schappen jag träffat, men större mamma-gris än honom får du leta efter. Rolig att motionera och köra lite lydnad med, men kan slappna av hemma. Vet att ägaren tränat en del nose-work och spårat.
Just denna hunden har stenkoll på omgivningen och larmar vid skumma typer vilket gör att han känns väldigt trygg att ha med sig, de flesta viker av när de möter en skällande hund. Vet inte om det är rasbundet eller bara just han dock.