Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1942 ggr
Draken
1

Babbel och Bildtråd #2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gamla tråden börjar bli full, så fortsätt babbla här 🙂

Så skriv vad ni vill, posta bilder på allt mellan himmel och jord.

Håll god ton och sköt er i tråden 🙂

Gamla tråden finns Här :

https://hundar.ifokus.se/discussion/1534690/babbel-och-bildtrad.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Det här är sajten för alla oss som älskar hundar!Tanken med sajten är att försöka skapa en trevlig mötesplats för oss som har ett intresse för hundar. Här kan vi lära av varandra, dela med oss av våra erfarenheter, få råd och tips, visa vackra bilder och roliga filmer och diskutera allt som har med hundar att göra. Nybliven hundägare, lång erfarenhet inom hund eller bara intresserad av hundar. Liten hund eller stor hund. Renras eller blandras. Här är alla varmt välkomna!
  • Redigerat 2022-07-13 12:43 av Draken
Karmatarerskanise
2

Igår badade vi

• Redigerat 2023-03-31 23:27 av Karmatarerskanise
Draken
0

Jag har inte varit och badat ännu. Men både maken och barnen, samt några av hundarna har badat 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MonicaLagerquist
1

Trix badade både igår och idag.

Stolt ägare till tre La permer

Heddiz
0

#0: Tack för det! Det var ett bra beslut tycker jag då den gamla tråden var SÅ lång så den blev FÖR lång 😊👍🙃

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

MonicaLagerquist
1

16-18/9 ska vi på kennelläger.

Karmatarerskanise
0

Idag blev det täcke på killarna. Känns lite fel att behöva det i mitten av juli.

• Redigerat 2023-03-31 19:29 av Karmatarerskanise
Draken
0

#6: var kallt här imorse också. Det var 10 grader när jag gick ut med hundarna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

#7: är det inte ovanligt vid den här årstiden?

[Tismon]
0

Varför har jag fått för mig att boxrar är högre än labradorer?!? Jag trodde boxrar genuint var högre än labradorer men de är lika höga 🤯

[Tismon]
1

Jag har tydligen ingen labrador.
Han stod för fågel mot ett djur någonstans ute (mörkt och svårt att se). Jag antar att han är en stående fågelhund nu 😂

Han brukar också nästan alltid spåra som fågelhundar gör i sicksack mot vinden 😂😂😂 jag som var så säker på att jag skaffat mig en labbe

• Redigerat 2022-07-17 22:44 av [Tismon]
Karmatarerskanise
1

Idag hittade Monti en tetra vin och tyckte den skulle vara i sängen. När jag hittade den var den tom och både lakan, madrass och bäddmadras fulla med 1 liter vin…

Lagom glad just nu!

• Redigerat 2023-03-31 19:29 av Karmatarerskanise
Heddiz
0

#11: Oops fick han inte i sig något 😁Sorry inget roligt att fixa med, men det lät roligt och det kommer du nog själv tycka senare…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

#8: Det brukar kunna vara lite varmare, kring 14-15 grader på natten.

#11 Ajdå. Är det detta som kallas fyllehund 😜🤣

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

#12: han verkade inte ha fått i sig något, det var bara 2 vackra tandhål. Gissar att vitt vin var gränsen för vad han kunde stoppa i sig 🤣

#13 hahaha förmodligen 🤣

Heddiz
0

#15: A men han kanske vill ha fin champagne 🤣

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

20220625_210518.jpg
Efter kongsök igen så måste Algot ligga på parkbänken och bara slappa 😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Karmatarerskanise
0

#16: 🤣

Karmatarerskanise
0

Igår kom hannen över en stund med sin charmknuttte

• Redigerat 2023-03-31 19:30 av Karmatarerskanise
Heddiz
0

#19: Söt….Vad är det för ras…någon typ av bulldog-nej dom ser inte riktigt ut så/
bullterrier 🙈😄

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

20220722_182143 (1).jpg
Algot tränar apport med bock😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
1

#20: Bullterrier är de som ser ut som hajar i ansiktet 😁

Karmatarerskanise
1

#20: bullterrier har lång nos med en bulle ovanpå 😄
Han är en omplacering, men vi gissar fransk bulldog och någon typ av terrier, kanske border terrier.

Draken
0

#19: Vilken sötnos 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Fick en smärre chock, men upptäckte sedan att termometern hade hamnat mitt i solen 😜🙈🤣

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tismon]
1
Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.
MonicaLagerquist
2

Fem 🐷 rosa 250 grams dummysar ligger nu och väntar på att bli använda.

Heddiz
2

image.png

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

20220625_205544.jpg

Solnedgång vid skogsstigen

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
1

#29: WOW vilken läcker bild 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MonicaLagerquist
0

Idag har vi varit och vägt Trix. 18,4 kg väger han drygt sex månader gammal

Karmatarerskanise
0

Jag sitter och äter min sallad till förrätt eftersom kycklingen inte var klar när idag skulle äta

Heddiz
0

#30:Ja visst var det en cool solnedgång 😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
1

image.png

Här sitter Algot som får sitta var han vill och så får vi sitta där det finns plats 🥰

Får era hundar sitta var dom vill?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

image.png

Hundarnas egna gamla soffa går utmärkt att vräka sig i också 😄🥰

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

image.png

Får ju inte glömma min andra hund Alf - obs han brukar ha 2 öron och jag vet inte vad som hänt där 🤣🥰

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

image.png

Här är min första brukshund en Lakke som jag hittade 2001 som 5 mån valp och jag visste direkt jag såg honom online att det var rätt hund-vilket det var - BÄSTA hunden…❤️❤️❤️

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
1

Varför ska stora hundar alltid trycka sig in mellan benen? Det är alltid stora hundar också 🤣 Vad vill dem åstadkomma där?

Draken
0

Vackraste Ouzo 🥰

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MonicaLagerquist
1

Idag skulle vår högt älskade och saknade Vic fyllt år.

Chilenita
0

#38: haha va kul! Trodde Tibbe var "ensam" om att göra detta.
Tibbe hälsar alltid genom att gå fram och tillbaks mellan benen på en och morra glatt, helst med en leksak i munnen 😁😍🐶

"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"

[Tismon]
0

#41: Jag har träffat många stora hundar som gör detta, min egna labbe gör det särskilt mycket haha! Tibbe låter underbar 😍

MonicaLagerquist
1

S här kan man också sova

Heddiz
1

#42: Brukar din hund sitta så här mellan benen också? 😅 20220911_190726.jpg

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#44: Han gör alltid så (fast stående) när jag står upp. När jag sitter ned gör han likadant fast från sidan av någon anledning 😂

Karmatarerskanise
0

#41: de flesta golden och labradorer jag stött på välkomnar med leksaker i munnen och intensiv glädje runt och mellan benen :)

Heddiz
0

#46: Min hund hälsar genom att ta tag i min HAND med tänderna och sen går han iväg med min hand en bit..

Ju längre jag varit hemifrån ju längre går han runt och håller fast mig - försiktigt, men det är som om han ska visa att jag varit stygg som varit borta SÅ länge..😅

Det är inte ofta jag är borta och det händer bara då

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

Våran Beardis gör också så där, han smånafsar även i fingrarna på oss och "grymtar"🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
0

Mira vill också snutta på handen (eller fingrar) när hon ska hälsa på mig (och sen ska hon upp i knät och kramas).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chilenita
0

Så Intressant.
Jag upplever Tibbe som "naffsig" som skall stoppa handen eller fingrarna i munnen. Detta görs framförallt när han är glad eller uppspelt, men även när han är frustrerad. Det skall då joddlas eller grymtas.
Han gör det aldrig hårt och har aldrig lämnat marken, sår, eller liknande. Men jag har aldrig uppfattat det som något positivt att han håller på med, utan vi erbjuder en leksak för honom att hålla i eller ger honom losskomando.

Men enligt era beskrivningar så skulle detta kunna vara positivt? Hur upplever främmande och andra som skall hälsa eller kommer hem till er när hunden försöker stoppa fingrar eller händer i munnen?

Maleficum
0

#50: Mira brukar inte försöka stoppa främlingars fingrar i munnen (hon är rätt avvaktande också så hon är inte den som springer fram och hälsar på främlingar i första taget).
Är väl främst bara mig hon gör det med (jag är hennes "favorit"), går man barfota kan hon dock gå på och slicka på tårna om hon är uppspelt och vill hälsa (men då främst på andra och inte på mig :P).

[Tismon]
2

#50: En glad hund upplever jag inte negativt. Om inte andra tycker om hans beteende så behöver de inte hälsa på honom. Mitt hem är hans hem och kommer folk på besök får de tåla att min hund gärna pussas och "håller hand"

Man kan ge leksak när de håller på så det är helt okej. Men i och med att han aldrig biter eller håller hårt tycker jag inte att det är några problem. Det är ju hans sätt att utforska världen, genom munnen :)

Chilenita
1

#52: tack, detta har givit mig ett nytt perspektivet på detta beteende. Nafsandet har blivit mycket bättre (att han inte nafsar lika mycket) men nu vid 10mån och mitt uppe i tonårsfasoner så har det återkommit.
Skall fundera på hur jag gör framöver

Ibland krävs något litet för att få nya perspektiv 😊

[Tismon]
1

#53: Är han såpass ung är det ju inte alls konstigt. Mänskliga bebisar stoppar ju allt de får tag i munnen, skillnaden är ju att hundar inte har några händer att ta saker med så de har ju bara sin mun utforska med. Det är ju olika för olika individer men för min hund så kan det vara stimulerande och lugnande att använda munnen, ha saker i munnen, vidröra andra och få närhet på det sättet. Och min hund är 5 år gammal 😉 Vissa hundraser är också mer benägna att vilja ha saker i munnen såsom retrieverhundar eftersom de är avlade för att apportera.

Ett tips är att försöka utgå från din hund och hans personlighet när du funderar kring olika beteenden, försök föreställa dig hur han upplever världen :)

Chilenita
0

Jo, vet att valpar bits, massa 😬, men han är inte valp länge även om han självklart är ung.

Tibbe är inte en retriever men ingår i samma grupp som dem (Grupp 8) och han älskar att bära runt på saker, allt från leksaker till random saker han hittar ute som fallna äpplen, pinnar, tomburkar, kvarglömda klädesplagg (som handskar) osv.

Men händerna har alltid varit ajaj, tror inte jag själv är bekväm med att han använder munnen mot händerna. Eftersom han också gör det vid frustration.

Men skall ändå försöka tänka på beteendet som mindre negativt 😊

[Tismon]
0

Hur övertygar man sina gamla föräldrar på 60-70 år som inte kan något om hundar att de kanske inte borde skaffa en schäfer eller en husky…?

Karmatarerskanise
0

#56: det gör man inte för hundens skull 😆

[Tismon]
0

#57: De verkar inte förstå det, grannen har ju en husky så då tror de att de kan ha en… Jättejobbigt när de inte fattar att allt grannen gör med sin husky utanför promenaderna kanske man inte känner till. Särskilt mammas pojkvän som är över 70 vill ha en husky nu efter att sett en säljas billigt på blocket 🤦‍♀️

Karmatarerskanise
0

#58: sorry, jag läste fel. Trodde det stod hur man övertalar dom om att skaffa en, missade ordet inte 😂

Jobbig situation. Dom borde ju lyssna på förnuftet och förstå att det är väldigt krävande raser när du berättar om dom. Och valpar, det är oerhört påfrestande även om man är ung och erfaren.

[Tismon]
0

#59: Lätt hänt!

Nä det känns som den enda anledningen till att de ännu inte har en husky är för att jag står i vägen. Mamma vill gärna ha en hund och för den delen tror jag en liten sällskapshund hade passat dem, det hade också varit skönt för min del eftersom min mamma inte kan släppa mig och behandlar mig fortfarande som ett barn. Har hon en hund att gulla med kanske jag får lov att växa upp 😅 Hon var intresserad utav en mellanpudel.

Problemet är att pojkvännen vägrar skaffa en hund som inte är en husky…..

• Redigerat 2022-10-12 14:54 av [Tismon]
Maleficum
0

#60: Du känner ingen "galen" husky de kan passa någon dag så får de ju känna hur jobbigt det kan vara?

[Tismon]
0

#61: Åh vilken bra ide! Tyvärr så är den enda huskyn jag känner ganska väluppfostrad. De skulle få testa att passa en understimulerad unghund till husky…

Maleficum
0

#62: Då blir det ju lite svårare.

[Tismon]
0

#63: om du eller någon annan känner en galen husky i Skåne så får ni gärna tipsa mig hehe

Karmatarerskanise
0

#60: Vad säger hennes pojkvän att han kommer erbjuda hunden då? Ska han låta den dra? Träna seriöst med någon hundsport?

Vet han hur en hund kan förstöra hem när den inte får vad den behöver? River upp tapeter tuggar sönder möbler, elektronik osv. Och att valpar kräver konstant övervakning, är jobbiga länge innan dom kommit förbi jobbigaste åldrarna. Vet han hur rasen kan låta i tid och otid om man får en av de som pratar mest? Vet han hur mycket rasen fäller och att pälsen kommer flyga runt över allt?

Varför vill han ha en draghund om han inte sysslar med drag? Förstår han att raser har olika behov och vissa är mer utpräglade i vad dom avlats fram för och det därför är elakt att vara självisk och köpa en ras förr att den är fin utan att erbjuda den vad den är avöad till att göra?

[Tismon]
0

#65: Enda anledningen till att han vill ha en husky är för att de ser vackra ut. Det finns bonstavligen ingen tanke bakom det, trots att han vet att de är slädhundar som kan dra flera mil om dagen.

När jag bodde hemma och min valp växte upp var jag den som skötte allt och ingen av dem behövde hantera det jobbiga med unghunds och valptiden. De fick bara uppleva den söta delen.

Han vet att de kräver jobb så varför han fortfarande insisterar på en husky är bortom min förmåga att förstå. Har visat videos på när folk blåser bort husky päls med en lövblåsare under fällningsperioden men det är som att han förtränger den faktan.

Karmatarerskanise
0

#66: alltså sådana människor gör mig så förbenade. Det är just därför unghundar av tex huskeys så ofta omplaceras. Man skiter I allt viktigt för hundarna är fina.

Vi får leta fram videos på hur det ser ut när huskeys är understimulerade och inte får göra det som är framavlade för. Vilka beteendeproblem dom ofta får med aggression mot både människor och djur.

[Tismon]
0

#67: Ja precis :( Håller helt med dig tyvärr så lider huskys pga sitt utseende och attraherar människor som inte ska ha den typen av hund alls. Sedan omplaceras de billigt på blocket när de når 6 månaders ålder pga "ändrade familjeförhållanden" eller "plötslig allergi".

Får försöka hitta videos och visa honom… Men jag vet inte om jag kommer lyckas övertyga honom om något.

Karmatarerskanise
0

#68: nä tyvärr låter han som en typisk sådan som inte går att påverka :(

Draken
0

Hoppas att han/de tänker om. Det finns massor av andra trevliga raser som inte kräver hälften av vad en Husky eller Schäfer gör.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Ja nu står Kung Bore runt husknuten. Snart kommer det förmodligen vara ett vitt Norrland. Vad har ni för väder runt om i Sverige ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
0

#71: Blåsigt på västkusten (som vanligt :P)

Draken
0

#72: Det blåser smådjävlar ute. Det känns som om taket skall lätta.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Turast
0

Börjat träna Kongsök med Sälen, hon är redan sjukt duktig och sniffar på som bara den!

Funderat lite på mögelhund men verkar inte finnas någon klok certifiering? 🤔 Långt kvar tills jag ens behöver fundera på det såklart, men hade varit skoj att utbilda till det 😇

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Draken
0

#74: Ta kontakt med din lokala brukshundsklubb, de borde veta om det finns någon bra certifiering 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vovve123
0

#44: :)

Karmatarerskanise
1

Måste bara visa min julgran. Den får stå på balkongen eftersom min galgo bär runt på den annars ;) Min stora tomte drar han runt så fort jag inte tittar.

• Redigerat 2023-03-31 19:32 av Karmatarerskanise
Draken
0

#77: 😂 Nackdelen med stora hundar 😂

Skall bli spännande att se hur min reagerar på julgranen, han är spökig som sjutton just nu, så jag bävar 🙈

Jättefin gran 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

#78: tack :)

Du borde filma första mötet med julgran, kan bli hur kul som helst 🤣

Draken
0

#79: Risken är väl att jag kommer skratta så jag viker mig dubbelt om ha reagerar. han har väldigt mycket krumbukter och rusningar för sig mellan varven 🤣

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Turast
1

Säljäveln har bitit sönder min penna till min ritplatta 🙃 höll på med vykort som skulle skickas till alla gamlingar i släkten till jul, men blev icke nåt med det. Det är en tidigare version som utgått så ny penna går inte att få tag i verkar det som 🙄 hon är billig nu 😫

Draken
0

#81: ibland är de bra billiga 🥴

Jag fick jaga min ena runt i huset då han hade fått tag på en toarulle som var JÄÄÄÄÄÄÄtterolig att dra ut genom att ta tag i rullen och rusa i full fart genom vardagsrummet 🥴

Två av de andra tyckte de skulle hjälpa honom att tugga sönder beviset, så de for efter och slaktade det papper som han rullade ut 😵🥴

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Turast
0

#82: haha ja toapapper och hushållspapper får vi hålla på bra avstånd från lilla skitungen annars blir det massaker 😂😂 hellre det än fyra där som jag verkligen behövde just nu med 😫

Fick ta och beställa en ny ritplatta, så nu är prutthunden skyldig mig ett par tusen 😉😂

Draken
0

#83: Fattar bara inte vad som är så roligt med just toapapper eller hushållspapper 🥴🙈

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kung Bore har återkommit , efter att ha varit "bortrest" i ett par veckor.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har jag städat ut julen. Det känns rätt skönt faktiskt 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu är det dags att ta itu med vardagen, akvariumet som har stått helt orörd sedan början på December t.ex😊🙈

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

Jag blir så avis på er som har snö. Här har regnat i 2 veckor. Bara lera, blött och grått.

Draken
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#88: Här har vi snö så det räcker och blir över . men för en gångs skull har de varit duktiga att skotta utanför entredörren och på parkeringen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
3

Nu har Odd kommit hem 😭

• Redigerat 2023-03-31 19:32 av Karmatarerskanise
Chilenita
0

#90: nä men nej, 😔😞

Beklagar så mycket, smärtan är något många av oss kan relatera till på något sätt. 💕
vad har hänt? (om du orkar skriva om det)
🌹

Turast
0

#90: vilken fin plats han fått ❤️❤️

Garm
0

Ibland vill livet annat än en själv vill. Har kontakt med en helt underbar uppfödare och de fick nyss valpar, men de förlorade den valp som potentiellt kunnat bli vår :( Samtidigt brakade vår bil ihop och nästan alla våra hundpengar försvann till den, så det hade varit svårt att bli med hund ändå. Inte menat denna gång, men vi kommer bli med hund så småningom. Har ingen panik, men saknar hundlivet en hel del.

Turast
0

#93: tråkigt! Hoppas det löser sig med allt så att när nästa kull dyker upp så klickar allt! Får man fråga vilken ras?

Garm
0

#94: Tack, det gör det säkert. Det känns trist just nu, men det kommer bli jättebra i slutändan.
Det handlar om pinscher :)

Draken
1

Så fint du har gjort. Beklagar verkligen av hela mitt hjärta 💖

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-01-12 09:57 av Draken
Turast
0

Sambon är borta en vecka och åker skidor, jag har varit smånervös för att lämna valpis (som blir 1 år om en månad så kanske inte så mycket valp längre 😂) medan jag är och jobbar på natten.
Men hon är väldigt duktig på att vara ensam (hon har ju gamlingarna med sig också) och det gick hur bra som helst, ingen död, inget förstört! Egentligen var det väntat men kan inte låta bli att bli nervig 😂

Draken
0

Mitt lilla Troll är väldigt billig just nu 😒😣

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
0

Hshaha 😅

Draken
0

#99: Ja skratta du 😒 Jäkla hundskrälle 🥴🙈

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

De flesta människor barnsäkrar sina hus. Vi hundsäkrar Julgran och Julklappar 😜🤣🙈

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.