Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: träning-och-inlärninghundsport-och-aktiviteter
Läst 986 ggr
Ellen_
1

”Valpträning” inför eventuell assistanshund

Hej, jag har som dröm/ mål att kunna träna min hund till att bli min assistanshund. Jag har autism och har möjlighet till assistanshund och har nu en valp som är så en japansk spets blandning på 5 månader. Hon är extremt mån om mig och även lättlärd och naturligt kontaktsökande. Jag skulle dock önska övningar och tips för att stärka hennes självförtroende och självständighet. Har övat lite på att gå på stan och vara på lite rörigare ställen och då jobba med frivillig kontakt och berömmer all frivillig självständighet att nosa och titta på nya grejer. Vi har såklart gått valpkurs och jag vill gå vidare med vardagslydnad samt nosework och eventuellt förberedande för agility (om jag inte väntar tills hon är redo för agility-nybörjare) men om ni har några nyttiga och givande övningar får ni gärna kommentera! Samt saker som är bra att tänka på och fokusera på. Om hon inte skulle vara lämplig som tjänstehund så kommer jag såklart inte pressa henne utan fokusera på annat men drömmen skulle vara att ha henne både som assistanshund och även träna diverse hundsporten på fritiden!

Tacksam för svar och tips!

• Redigerat 2022-07-11 17:30 av Ellen_
Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En assistanshund skall ju vara fullt fokuserad på ägaren. Träna vanlig lydnad och kontaktövningar med henne. Vill du köra agility så gör det 🙂

Yngsta dottern har en terapihund (Chihuahua) Hon har autism och svår social fobi. Hunden är helt fokuserad på henne när han är med henne, även inomhus. Han gör sina behov ute men inget mer. Han har full fokus på dottern. Vore det inte för hunden så hade inte dottern gått utanför dörren.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ellen_
0

#1 åh vad fint att det fungerar så bra! Jag har också bland annat autism. Men jag tänker på att de trots fokus på förare eller mig då behöver ha självförtroende för att klara av stökigare situationer och miljöer. Plus att man måste ha godkänt bph där hunden ska ha genomfört och klarat alla moment så funderar på om det finns några idéer om övningar och träning just för att boosta hennes självförtroende. För när det kommer till förar-fokus så tror jag absolut inte det blir något problem då hon är extremt kontaktsökande oavsett vart vi är!

Heddiz
0

#2: Bra övningar eller rättare träningar som boostar hundens självförtroende är

• Balansbolls övningar och andra balans övningar-man kan börja med en balans kudde och låta hunden balansera på den med både fram o bak ben, + balansera på allt möjligt i naturen, osv..

• Låta hunden gå på många olika och en del"konstiga"underlag och ställen som vissa hundar kan tycka är lite obehagligt i början när man tex låter hunden gå på plåt
    om hunden tycker det är obehagligt så fortsätt gå över,under,(eller stå på) och belöna hunden varje g så tycker den inte det är obehagligt längre.
    Om du är lugn och trygg med hunden så känner hunden det.

• Lär hunden att söka efter sin mat/godis överallt inne och ute och lägg godiset både i fisk -fågel och mittemellan gömmor…

• Lär hunden Nosework och hunden kommer bli så glad när den får hitta gömmorna och självförtroendet höjs SÅ MYCKET av sånt -där vovven får vara experten och vi får bara titta på.

• Lär hunden Klickerträning eller shejping - där hunden lär sig att klick jag gör rätt och får en godis och att dom själva ska komma på vad dom ska göra…
    Det finns sidor online som lär ut hur man börjar med nosework och klickerträning om du inte vet hur man gör.

https://www.klemminghundar.se/hur-borjar-man-med-nosework/
https://www.tormarpalilly.se/klickertraning-for-nyborjare/

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Därför är nosework den mest populära hundsporten just nu.....
Tzuki
0

#1: Åh, så kul att han äntligen är utbildad! Men terapihund, jag trodde de bara jobbade med andra, inte föraren?

Jag ställer mig lite frågande till "rutinerna", eller vad man ska kalla det… Jag tolkar det som att han bara rastas, inga promenader eller aktivering och dessutom jobbar dygnet runt? Min uppfattning från andra är att hundarna bara jobbar ett visst antal timmar per dag utom i särskilda situationer och det därför är så viktigt att använda täcke så de vet när de är lediga. Men det kanske är annorlunda med terapihundar?

molam
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått bygga upp min lilla Chihuahua från botten då han har haft extremt lågt självförtroende han har precis fyllt ett år och träningen inför att bli en assistanshund har börjat på riktigt.
Hittills har han fått vara med mig på jobb varje dag, vilket verkligen hjälper i mitt fall, så han kan rutinerna, men träningen att få ordning på han på riktigt har bara börjat, dessutom ska han undersökas för bla diabetes innan jag kommer börja hoppas.
Om man ser på assistanshund så är det ju viktigt att dom lär sig tecknen på ditt mående, assistanshund är ju ett hjälpmedel för psykisk ohälsa, och ska man ha en hund som ska snappa upp när det blir sockerfall eller liknande då är det SERVICEhund som det ska vara, och den träningen ser väldigt annorlunda ut, då ska man träna dom med ett "proffs".
Men tillbaka till assistanshund, det är ju i princip att hunden ska känna av när ditt mående blir sämre, och det är ju redan en självklarhet för dom flesta hundar, det som kan vara jobbigt är att dom ska lära sig hur man stöttar dig som person i dessa fall, och det innebär att hunden måste lära känna digg och ditt mående och sen agera efter det.
Så egentligen ska ju hunden kunna vara med dig 24/7 för att lära sig.

Det som sen är avgörande är alla tester, dom ska prövas i sociala sammahang, dom får inte ha nån "utfallsproblematik" varken emot människor eller andra djur, dom ska kunna följa dig "blint" och inte distraheras av tex köttdisken inne på affären när ni är där, dom ska inte bli stressade i nya situationer och måste vara anpassningsbara.
Dessa saker är judet som kan vara jobbigt att få till särskillt om man har en väldigt låg hund, då får man först av allt göra allt man kan för att bygga upp hundens självkänsla på dom sätt som behövs, är det hundproblematik måste man lösa det, är det osäkerhet måste man lösa det osv.
Sen måste ju såklart bandet mellan dig och hunden vara smärtfritt ^^

Bra sätt att bygga upp hunden och även bygga upp bandet mellan dig och hunden är balansövningar, Kontaktövningar, positiv förstärkning osv.

Jag började med att träna upp min welsh för detta och han är exceptionell gör allt rätt, MEN han kommer inte att kunna godkännas då han har lite "utfallsproblematik", vissa hundar blir han alldeles galen på, och jag har inte uppfattat några sammankopplingar, så det är nog bara hans personlighet som är lite explosiv (plus att han har dåliga höfter och ett snett bäcken så det är nog lite smärta inblandat också då han får medicin till och från). Så därför har jag fått börjat träna upp en av mina andra hundar.

Draken har missuppfattat, hon kallar alltid Azzy för Terapihund, men han är EGENTLIGEN en icke utbildad assistanshund för henne.

Här har vi den som är under träning nu, ska söka fonder för att göra proven snart.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lizelda
2

Okej, nej, backa bandet här. Toppen att ge råd men se till att ha rätt info för det är lite saker här som är helt åt helvete fel. Vi börjar med att reda ut begreppen.

Terapihund - Jobbar ihop med föraren som ett ekipage inom t ex vården. Hunden jobbar inte ÅT föraren utan MED till andra personer.

Assistanshund - Jobbar åt föraren på grund av något slags hinder, t ex NPF, PTSD eller andra hinder så som rörelsehinder eller dylikt.

Servicehund - Samma som ovan i praktiken. Finns lite formella saker som kan skilja men i mångt och mycket same, same but different name. I de flesta länder så används det även som ett samlingsnamn för alla assisterande hundar men inte terapihundar.

Larmhund - Jobbar åt en förare med t ex diabetes, epilepsi eller blödarsjuka där hunden behöver larma vid ett anfall.

Träningen för servicehund och larmhund är i princip samma utom "hjälpmomenten" men det skiljer sig ändå från hund till hund då det anpassas till förarens behov. ALLA varianter SKA utbildas av eller med ett proffs.

Det finns absolut mycket som man kan träna med sin hund innan den gör lämplighetstestet och påbörjar sin utbildning till servicehund. Kontaktövningar, allmänlydnad och miljöträning t ex. Passitivitet är oerhört viktigt.

Även om din hund är en servicehund så är den fortfarande en hund och måste få vara det, annars håller den inte i längden. Jag kan inte vara nog tydlig med hur viktigt det är att använda tränings- och jobbtäcke för att hunden ska kunna skilja på när den jobbar och när den är ledig. Tänk dig själv om du aldrig visste när du var ledig eller inte och alltid behövde vara på helspänn ifall något händer, du hade blivit utbränd på en kvart.

Om servicehunden har en relativt högfungerande förare så klarar den absolut en hel arbetsdag men är det väldigt intensiva dagar, t ex läkarbesök med mycket panikattacker, så är ca 4 timmar mer rimligt. Detta hänger givetvis på hur dagarna ser ut, hur gammal hunden är och hur länge den varit utbildad så det är inte satt i sten men en ungefärlig riktlinje. Enstaka tillfällen med hårdare jobb är inte inräknat.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
0

#4 han är alltid med dottern när hon skall gå utanför dörren, vare sig det är till skolan eller det är "ut och leka" Dottern är bara 14 är gammal, men hunden är hennes allt. Han hart en sele eller täcket som används när han "jobbar". Annars brukar jag ta med honom på promenader och andra aktiviteter med de andra hundarna. Då har han varken täcke eller sele på sig.

Det händer ibland att dottern vill följa med, och det får hon självklart. Men då har hunden på sig ett vanligt halsband och koppel.

Jag kan ha blandat ihop begreppen Assistanshund/Terapihund som molam påpekar högre upp i tråden. Men han hjälper dottern med hennes psykiska mående. Så egentligen är han en psykisk ohälsa hund.

https://www.1177.se/Vasternorrland/behandling--hjalpmedel/hjalpmedel/syn/ledarhundar-och-assistanshundar/?fbclid=IwAR3ZkHBd0a-2DNNcA8n1pQ0KneCjpwhmsCiH_mBuR_cbtXSdPOrDMCKJvQ0

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ledarhundar och assistanshundar är hundar som kan hjälpa dig i vardagen. De är särskilt utbildade för att utföra vissa uppgifter.
Ellen_
0

#3 tack för väldigt bra förslag! Vi tränar mycket på olika underlag och har tränat en light-version av nosework genom att spåra tepulver utomhus! Sedan är hon såklart redan inklickad så känns skönt att veta att jag verkar vara på rätt väg!

Ellen_
0

#5 Åh vad kul att se en Chihuahua som blivande assistanshund. Jag blir lite nyfiken på vilka moment den ska utföra/ hjälpa till med? Tänker att exempelvis dpt blir mindre effektivt i och med att det inte blir någon ”tyngd” men samtidigt är det ju extremt smidigt om man ska någonstans. Jag tror min hund skulle vara väldigt bra lämpad för hon har aldrig någonsin gjort utfall eller visat sig stressad runt människor och hundar utan hon är väldigt glatt inriktad. Och det som är ännu en fördel är väll att hon samtidigt inte har ett så stort intresse av andra människor och hundar utan hon håller fokus på mig.

Nu är hon bara 6 månader så vi leker ju fram träningen och bara korta pass. Jag tycker själv hon verkar ha rätt personlighet och temperament för att kunna ha det som krävs av en assistanshund men det kan ju komma och förändras innan prövning inför ”riktig träning” men som jag uppfattar det blir hon bara stabilare och bättre för varje vecka!

Ellen_
0

#6 tack så jättemycket Lizelda! Jag blir lite förvirrad av alla olika svar och det är som sagt just assistanshund för min autism som hunden isåfall skulle utbildas till.
Jag är redan nu noggrann på att skilja på promenaderna då sele betyder att det är ”kravlöst” och halsband betyder att jag vill ha henne med ”slakt” koppel (flexi vid sele och 2m koppel vid halsband) och det fungerar väldigt bra. Hon ÄLSKAR att träna så jag får snarare bromsa henne för att inte överträna.

Jag är som man säger ”högfungerande” men kommer verkligen inte kräva av hunden att den konstant ska jobba utan vill ju såklart att hon ska vara ledig från jobbet och göra mycket annat också! Om du skulle ha några tips om saker man kan träna på får du självklart gärna skriva det.

Min tanke är att jag leker fram beteenden jag önskar och tränar väldigt korta pass och tar med henne mycket i nya miljöer och då över passivitetsträning och sedan får jag väll se efter bph om hon är lämpad att vara assistanshund och då kommer jag självklart ta hjälp av proffesionelltränare! :)

molam
0

#9 För mig så är det viktigt att jag har säkerheten/tryggheten i hunden oavsett om det är en liten hund, jag har högfungerande Autism Grad 2 tillsammans med lite annat skit, hundarna ger sån trygghet och glädje till mig att dom avvärjer om det blir "mörkt" dvs att mitt mående går till en mörk plats, anledningen till att jag ens lever idag är pga en annan hund.
Friki som liten heter har lärt sig mig, han har lärt sig när matte blir nedstämd, osäker, ledsen eller liknande, och då släpper han det han har och ska upp upp upp och se till att jag mår bättre, sen är han så sjukt charmig, så människor "ser" inte mig utan endast hunden xD så det är också extremt hjälpsamt.

Jag blir väldigt osäker och "fryser" i sociala sammanhang, hunden ger mig tryggheten att kunna fortsätta "framåt" eller vad man ska säga =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus