Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 879 ggr
Frida-L
0

Hjälp, skaffa hund.

Hej!

Nu är det så att familjen funderar på att skaffa hund :) Så vi skulle behöva lite hjälp med vilken ras som passar bäst.

Vi skulle vilja ha en lättskött (inte långhårig) liten hund (runt 30 cm i mankhöjd) som passar som familjehund, samt att kunna träna agility med. Viktigt är att den inte är agressiv dels mot mina utekaniner eller mot vår katt

Vi har funderat på dansk/svensk gårdshund, men vet inte om den passar in på beskrivningen ovan. Därför behöver vi lite hjälp med vilken ras som skulle passa bra :)

Mvh Frida

Therese_Melberg
0

Ja, jag har ingen egen erfarenhet av dansk/svensk, men de är ju korthåriga, små och passar nog bra som agilityhundar. När det gäller kaninerna och katten kan man nog lära det flesta raser att acceptera dem med rätt och tålmodig träning…

blackangel
0

Hmm en dvärgpincher kanske

Silenos
0

#2 Dvärgpinscher är ju råttfångare, kanske inte så lämpligt om den ska vara tillsammans med kanin.

Frida-L
0

Läste att även dansk/svensk var "en eminent råttjägare med välutvecklat jaktsinne". Skulle det kunna gå att vänja den vid katt och kanin?

Zebben
0

Cainterrier, fransk bulldog, mellanpinscher, funderar på några fler och återkommer.

paivi
0

En del cairn jagar oxå… Men jo, fransk bulldog kunde funka!

emelieA
0

Kanske en Cavalier king charles spaniel?

NU har de ju en del päls, men inte så mycket och den är väl rätt lättskött ändå? Man behöver ju inte borsta dagligen iaf..;) Och snälla med små djur också..:)

blackangel
0

dvärgpudel hehe

Therese_Melberg
0

#4 ALLA raser går att vänja med med andra djur, börjar man när de är valpar och vänjer dem så är det ingen fara. Vår jackrussel (som också är en hundras som gillar att jaga) har vant sig med katterna, och han var helt katttokig när vi fick honom. Han skällde, pep och hängde i kopplet om han såg ett annat djur överhuvudtaget. Visst jagar han katterna fortfarande om han är lös och katten springer, men han är MKT lugnare och då var han ändå 1,5 är när vi fick honom…Jag är lite anti mot att säga att en ras kan inte göra si eller så, alla raser kan, de behöver bara olika mkt träning och ställer olika mkt krav på sina ägare.

KajsaM
0

#9 Håller med, våran jämthund kan vara med kaninen (alltid under uppsikt!)

lena1
0

håller helt med dig therese…jag har ju haft både hamster katt och andra djur tillsammans och inte har något hänt för det,det går att lära hundar så mycket

HannaM
0

Och min hund bor och leker och sover med illrar så det går=)

nobsan
0

# 0 Rådfråga SKK. Dom kan nog hjälpa er att hitta en lämplig ras som passar er. Om ni tänker köpa en blandis, så tänk er för. Då kan ni få två raser(minst) i en hund och det kan krocka lite. Lycka till i sökandet. (inget ont i blandisar,men eftersom ni söker så specifikt)

Silenos
0

#9 Visst kan man lära dem att vara med kaniner. Men om man vet från början att man vill att hunden ska kunna umgås med kanin, då är det ju enklare att välja en ras som inte har så utpräglad jaktinstinkt.