Freestyle
Freestyle kan du börja med när som helst. I grund och botten är freestyle tricks, och det kan man lära hundarna under hela deras liv :)
Det enda du behöver tänka på är kravnivån och att inte begära för mycket under tiden kropp och knopp utvecklas. En del tricks kräver större krav på hundens balans och kroppskontroll vilket tar olika tid för valpar att utveckla och är något vi måste lära dem.
Precis som skrivet här ovan. Träna och lära hunden trix och kommandon kan man göra från början. Men ställ inte för höga krav på henne. Och större hundar bör man ju vara mer försiktiga med.
Våra beardisar har vi börjat att träna redan vid 8-10 veckor men har undvikit trappor och andra övningar som kan vara påfrestande för höfterna.
Mina 2 Chi , den ena 2 år och den andra 11 månader, började jag "träna" med redan efter nån vecka när de hade blivit hemmastadda, och kände sig trygg med oss.
Hej! Tack snälla för era råd, börjar lite försiktigt redan nu. Känner att hon behöver mer mental stimulans än jag gett henne så detta blir nog perfekt för henne. Hon är smart och lättlärd så tror hon kan bli riktigt duktig på detta. Tack igen!
#3: Mental stimulans är jättebra och man brukar märka när det är understimulerade. Mina Chi vill inte gå ut när det regnar eller är blött, de gör det de skall, men inget mer.
Sånna dagar brukar jag ta en näve torrfoder och kasta ut över golvet, så får de leta efter det. Det fungerar jättebra på mina. Även Welshen och beardisen brukar vara med och leta ibland 🙂
- Redigerat 2022-07-09 10:32 av Draken