Få bort bajsdoft
För ett bra tag sedan så rullade min hund sig i bajs. Jättetrevligt. Slängde selen i en hink med vatten och diskmedel och glömde sedan bort den ett tag.
Jag bestämde mig för att tvätta den. Handtvätt och tvättmedel. Doften sitter kvar.
Kör hygientvätt 3h i tvättmaskinen med tvättmedel och sköljmedel. Doften sitter kvar och nu luktar även min tvättmaskin bajs
Jag fyllde en hink med vatten och ättika som selen har fått vara i över natten - DET LUKTAR FORTFARANDE BAJS!
Jag blir galen. Hur får jag bort denna doften? Det är en bra ergonomisk sele som jag har lagt pengar på så jag kan inte slänga den…..
- Redigerat 2022-07-05 22:07 av [Tismon]
Vet inte om det fungerar, men citronsyra brukar kunna fungera för att få bort andra dofter. Vet dock inte om det tar bort/maskerar bajslukt.
- Redigerat 2022-07-05 22:25 av Draken
#1: kan pröva!
Ush….Vad jobbigt!
Tyvärr har jag inget tips så här på rak arm är ute på promenad…
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Bikarbonat sägs vara bra på att ta bort lukt. Kanske testa lägga selen i en påse och hälla på bikarbonat och sen "massera" runt det och låt ligga under natten och sen skaka av allt (ute) och sen kanske tvätta igen.
Vet inte vad för material det är på selen och vad den tål men annars är ju så varmt vatten det bara går (så nära kokande som möjligt) ett förslag (om den tål och tvättmaskinen klarar det så tvätta i 90 grader med lite ättika istället för tvättmedel).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4: Tack! Jag får pröva
Det är Dog Copenhagen och på själva selen säger tvättlappen max 40 grader
Ättika i både tvättmedelsfack och sköljmedelsfack. Räddar både tvätt och maskin :)
#6: körde tidigare en tom tvätt i bara ättika (i sköljmedelsfacket och tvättfacket) och fick i alla fall bort doften från maskinen.
Selen har ju legat i "ättikabad" i ett dygn. Tror du maskintvätt med ättika hade gjort en skillnad?
För närvarande hänger bajs-selen och torkar så att jag kan dränka den i bikarbonat imorgon.
Såpa, tror det är grön som ska funka, annars testa pissoff eller Tomatbad (sås/pure/ketchup) är ju det man kan använda om man blir skunkad
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Såpa har jag också lyckats med. Med det finns bara en sorts såpa numera. De färgar dem olika bara. Alltså vanlig såpa, typ Grumme. Man kan nog köpa riktig gammaldags såpa på specialställen.
Tismon, det är inte som för mig då när jag kletat ner cykeln? Jag tyckte det luktade fast det inte gjorde det. Fast selen är textil antar jag? Det lär ju suga åt sig.
Har faktiskt ett tips. Vanish. Min daghund som var gammal och sjuk fick ibland sprutdiarré. Helst på min jättestora trasmatta. När jag inte orkade tvätta den direkt en gång torkade jag av det jag kunde och sprayade på Vanish. Den bruna fläcken försvann och det luktade inte längre. Det bryter ner organiska grejer på nåt sätt. Spayen är mkt effektivare än pulver! Funkar det så funkar det jättebra. Har även trampat in blåbär i en ljus matta. Försvann helt med Vanish och jag slapp tvätta den.
- Redigerat 2022-07-06 00:35 av hemul
Tandkräm verkar få bort bajslukt väldigt bra.
#7: skadar ju inte att testa i alla fall:)
#9: Jag gick precis och lukta på den igen och nä, den luktar verkligen bajs och ättika 😅 Precis som du säger är den av tyg så doften sitter!
Men då har jag en plan! Tyvärr har jag ingen såpa men….
Jag lägger den i bikarbonat över natten. Sen häller jag citronsaft på den, gnuggar ketchup, sköljer, gnuggar tandkräm, sköljer och slutligen lite vanish på.
Sedan in i tvättmasking med ättika och har doften inte försvunnit vid det laget så blir jag nog galen på riktigt 😂
- Redigerat 2022-07-06 13:58 av [Tismon]
Du kan också köpa pulvret Odormute från Häromi. Enzymer som bryter ner doftämnen.
Kan användas på textilier, golv, busken som står i solen som hanhunden pinkat på, ja det mesta.
Efter 20 år som uppfödare har jag lång erfarenhet av Odormute :-)
Det slår överlägset alla andra medel jag prövat som utger sig för att ta bort lukt.
Däremot har jag inte använt det i tvättmaskinen. Odormute ska blandas i varmt vatten men har för mig att det inte får överstiga 70 grader för då fungerar det inte längre. Det kan heller inte stå i en hink eller bytta hur länge som helst, det bryts ner och är då bara att slänga.
Torr kaffesump är också bra på att dra åt sig dålig lukt.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#15: menar du överbliven kaffesump efter man bryggt kaffe?
#14: Tyvärr har jag inte detta men det ska definitivt införskaffas när jag har råd! Även om jag lyckas få bort doften så lär det inte vara sista gången vovve hittar på något. Även bra när katten felkissar. Tack så mycket för tipset!
#16 Precis 🙂
Kanske är försent för Vanish. En sak jag märkt, dock med fläckar, inte doft, är att man ska använda Vanish INNAN man tvättar eller i första tvätten om man har pulver. Har man redan tvättat plagget innan man upptäcker fläcken så funkar inte Vanish för mig. Men kan ju hända att det tar doften ändå. Det har jag för det mesta inte problem med.
En annan bra produkt är galltvål. Det bryter också ner på nåt sätt. Finns båda som tvål och flytande. Bl.a. Classe har det. Men det har jag inte testat på bajsdoft, bara fläckar.
En annan sak som är värt att prova är aktivt kol. Har det bl.a. till att bli av med sill- och gurkdoft i burklock. Det tar ett tag bara. Jag har en sån där burk de säljer lösgodis i med nån cm aktivit kol på botten. Där slänger jag in alla stinkiga lock. Efter ett par veckor är de helt doftfria. Vill du prova så kan jag skicka om du vill. Har en större mängd som det hamnat skräp i, men det kvittar ju för detta syfte. Skicka PM om du vill ha.
Enda problemet är att selen lär bli svart av koldamm. Vet inte hur lätt det är att tvätta bort. Kanske funkar att knyta in den luftigt in nåt tunt tyg och sen lägga paketet i kolet.
- Redigerat 2022-07-07 15:33 av hemul
#17: hur torkar man det efter man bryggt kaffe? 🤔
#18: bra att veta! Skadar ju inte att testa i alla fall 🙂 Jag har i alla fall vanish hemma, både den väldigt starka i burk-spray och den vanliga sprayen.
Selen ligger fortfarande i bikarbonat men efter ridningen ikväll ska jag skrubba skrubba skrubba och försöka få bort doften med alla era förslag!
- Redigerat 2022-07-07 15:31 av [Tismon]
#19 Använder du vanliga kaffefilter, så är det enklast att bara ställa hela filtret i en bruk/glas. Annars så kan man strö ut det på ett fat eller tidningspapper.
#19: Läs min #18 igen! Du hann svara medan jag redigerade.
- Redigerat 2022-07-07 15:34 av hemul
#21: 👍 svarade ditt PM
#20: Aha då förstår jag, tack!
Jag har faktiskt fått bort det mesta av doften på selen, bortsett från en specifik del som är gjort av annat material. Där doftar det väldigt vagt men den finns fortfarande enligt min sambo så inbillar mig inte 😂
Det går åtminstone att leva med hahaha
Tack för alla hjälpsamma svar!
- Redigerat 2022-07-11 23:14 av [Tismon]
#22: Skönt det blivit bättre :) Förhoppningsvis försvinner resten av det med tiden.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#23: Tack! Haha ja, tidigare var det outhärdligt och jag trodde nästan först att lukten kom från avloppen 😂
skönt att du har fått bukt med det mesta av lukten 🙂
#25: Tack! Det lär nog inte vara sista gången min hund har fuffens för sig 😉😂