Boerboel - livsfara?
När jag var ute med hund träffade jag en granne som varnade oss för att gå förbi ett hus längre nedför gatan. Hon sa att de hade sydafrikansk mastiff och när jag googlade på det kom boerboel upp. I vilket fall som blir de helt rabiat när man går förbi dem och de har två st. De har dem inhägnade men grannen säger att de tacklar staketet när man går förbi och var orolig att de kan lyckas tackla ned staketet. Är boerboel verkligen så aggressiva, borde jag vara rädd för mitt och min hunds liv? Vet nu inte om jag vågar gå där 😐 Hon sa att hon litar inte på att staketet håller om 100kg ska konstant tackla ned det.
- Redigerat 2022-06-29 19:26 av [Tismon]
Vet inget om Boerboeler men när jag sökte och av vad jag läste om dem så skulle jag nog inte våga gå allt för nära förbi där med min hund om man inte är säker på att det är ett ordentligt staket.
De ska ju tydligen vara avlade som vakt och jakthundar mot hyenor och stora kattdjur och vad jag hitta på några sidor så kan de vara väldigt revirhävdande och aggressiva mot andra hundar.
Hade kanske gått förbi nån gång utan hund och se hur det ser ut innan jag eventuellt gått förbi med hund (speciellt då också för vår hund tycker andra hundar är läskiga speciellt om de skäller).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
De är väldigt vaktiga och självgående. Men jag tycker inte du ska lita på att dom kastar sig utan gå förbi och kolla. Kastar dom sig kan ett prat med kommun vara bra. Man ska kunna gå förbi hus utan att känna fara för livet.
Jag har gått förbi tidigare men eftersom min hund själv har utfallsproblematik har vi tagit avstånd och gått långt ute på åkern varje gång men aldrig varit nära nog för att se vilka raser hundarna är. Jo, de slänger sig som tusan och skäller trots att vi gick långt ute på en åker. Om de är kapabla att lyckas tackla ned stacketet spelar det nog ingen roll hur långt bort vi befinner oss….
- Redigerat 2022-06-29 20:37 av [Tismon]
Som övriga säger så är det en vakthund, vid god mental hälsa så ska dom bara vakta om det behövs. Vid hot alltså annars ska dom vara ganska obrydda.
Det sa en boerboel uppfödare iallafall.
Eftersom dessa inte är särskilt obrydda så är de inte sunda antar jag. De blir verkligen rabiat även om jag håller ett sådant avstånd och anledningen till att jag vågat gå där tidigare var för att jag inte visste att det rörde sig om 50+ kg hundar. Tycker ni att jag ska sluta gå där?
- Redigerat 2022-06-29 23:28 av [Tismon]
#5: Vad jag har läst och sett av just BoerBoel så skulle nog jag sluta gå förbi där. Det är en väldigt teritoriel hund, och de skyr inga medel när det gäller att vakta sitt eget revir ……..och även andras som de anser vara deras territorium/revir.
#6: Usch, hemskt :(
Mitt problem är att jag bara har tvp vägar att gå. Höger och vänster. Går jag andra hållet har en gård sin gårdshund (liten bjäbbig terrier) lös konstant utan inhägnat. Jag får väl ta väldigt korta promenader
Kan du istället prata med ägarna och berätta lite hur duktigt de vaktar sin tomt/sitt hem men att staketet också får gott om stryk? Eller skriva ner på en lapp med ditt nummer i brevlådan? Jag tror ju inte ägarna heller vill att deras hundar tar sig ut och skadar varken människor eller djur med tanke på konsekvenserna vid en sådan händelse med såpass stora hundar. Ibland behöver man bara vara ödmjuk mot sina grannar så löser det sig ❤
Han/honom
Vansinne att ha sådan vaktras i ett bostadsområde. Jag hade blivit galen av deras oväsen!
Han måste ju skärma av gatan så dom inte ser allt där.
#8: Åh hur gör jag detta utan att dö? Har social ångest 😅 Räcker det bara att jag skriver allt på en lapp?
#9: det är på landet men det är längst en allmän väg med bilar. Det finns liksom inga andra vägar man kan gå eftersom allt annat är åkrar som såhär års odlas på.
#10: aha. Du får spana på hur brevbäraren gör ;)
#10 Ett trevligt, icke dömande brev duger absolut! Jag har också massvis med social ångest så för mig hade det också varit lättare med ett brev. För egen del hade jag uppskattat om jag fick läsa varför det blev ett brev istället för face to face, en del människor går automatiskt i försvarsläge vid en sådan situation. Klart hundarna ska få vakta sitt slott, de tar uppenbarligen sitt jobb på stort allvar, men det ska vara säkert för andra att gå förbi utanför.
Han/honom
#12: Tack så mycket för jättebra tips! Jag ska ta mig lite tid att formulera ett ödmjukt brev 🌸
#13: lycka till, hoppas att det går bra. 🌻
#14: Tack 🌸
Det är stora hundar som kan göra mycket skada om de kommer lösa och är i vakt-mode. Om jag hade möjlighet att inte gå förbi där så hade jag valt bort det och gått en annan runda. I alla fall tills jag hade pratat med ägarna och det skett nån åtgärd för att förhindra att hundarna kommer lösa. Vågar du inte prata med dem face to face hade jag lämnat en lapp och berättat om min oro att hundarna kommer lösa, kanske lägga till ett telenummer eller en mailadress de kan nå dig på om de vill diskutera.