Skvallerträna
Jag försöker avdramatisera alla triggers och skvallerträna. Däremot undrar jag…
Min hund drar gärna mot dofter. Alltså han slänger sig/gör utfall mot dofter. Hur skvallertränar man det?
Om jag tajmar fel med klicket, belönar jag inte utfallen då?
Med synliga triggers kan jag ju hinna tajma innan han blir reaktiv. Men med dofter har jag inget sätt att veta.
- Redigerat 2022-06-21 20:45 av [Tismon]
Som… bajs? 😃
Jadu, ditt problem är inte lätt. Hur gör man när man tränar hundar att hitta nåt och markera, typ knarkhundar? Tänkte om du kunde belöna honom för att hitta skiten och markera den, men inte äta den. Finns ju rätt mycket att hitta förstås, så det kanske inte är världsbäst idé. 😑
- Redigerat 2022-06-22 02:12 av hemul
#1: Haha ja precis, som bajs! 😂
Min vovve är lite problematisk, det är tur att han är söt. Då är ju frågan hur man får honom att hitta något och sedan lämna det, som det ser ut nu är vissa frestelser för stora för belöningarna jag har i godisväskan. Ibland lyssnar han inte ens på klicken!
- Redigerat 2022-06-22 12:04 av [Tismon]
#2: Med utfall mot dofter menar du att han skäller mot doften eller ?
Utfall som hundar gör brukar vara oftast mot andra hundar - det är vanligt och sen är det vissa hundar som gör utfall mot allt från bilar, cyklister, människor, osv =allt som rör sig typ och då skäller dom eller/och försöker jaga efter triggern…Så jag antar att du menar dyker på som i att viljan att nosa/äta bajs kanske som Hemul skrev 😄🙃
Jag vet inte riktigt, men tror inte det är så jätte bra att belöna att han hittat bajs OM du inte har en belöning som han gör ALLT för - även låter bli bajset s.a.s .
DÅ skulle det kunna gå genom att du klickar annars kanske du "sliter" ut klickern om du klickar för mycket när han inte bryr sig…
Men du skulle kunna prova göra så att ett SPECIELLT ord betyder samma som om du klickar - och rösten har du ALLTID med dig!
Jag använder mig av klickerträning/shejping nästan jämt, men jag använder bara själva klickern ibland (tex vid inlärning inomhus) och så har jag YES som också betyder - Ja NU gjorde du rätt och jag säger det snabbt..eller FRI som betyder Bra+ nu är du fri att leka.
Eller så kan du träna så som när man tränar skvallerträning på ett ungefär genom att
- Lär dig läsa honom hur han agerar precis INNAN han dyker på "bajset" eller vad han än dyker på. Alltså studera honom vad han gör för skillnad/annorlunda då jämfört med när det inte är något att dyka på.
- Om du har svårt att se så ta med honom bort från doften och gå förbi igen, men nu provar du klicka innan han hinner ända fram och belöna och gå förbi igen och igen..
- Sen är det övning som gäller och det får man göra forever 😄
Enligt Kontaktkontraktet/Eva Bodfäldts metoder så finns det egentligen ingen direkt "valpträning" (förutom rumsrenhetsträning o att knyta första kontakten med valpen på ett bra sätt) eller unghundsträning - typ dra i örat 3 ggr och svansen 5 ggr sen har du en lydig hund - nej nej…
Träna måste man göra hela hundens liv och fokus bör ligga på att fånga det eller dom beteendena du vill ha och belöna dom och bygg vidare på det din hund redan är duktig på.
Jag vet inte om du läst Kontaktkontraktet, men om inte är det ett tips - det är mångas sk "hundbibel" för dom med valp till vuxen hund, nybörjare till dom som haft hund hela livet..Här är ett kapitel om skvallerträning..
https://evabodfaldt.com/vad-ar-skvallertraning-originalet/
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Du kan inte se/känna doften av bajset, det fattar jag. Men kan du se på honom när han fått upp vittring på godsakerna eller är han också oftast utom synhåll när det sker? Tänkte om du kunde klicka/belöna redan där, men risken är väl att han bara sett en gråsparv och börjar skvallra på precis allt.
- Redigerat 2022-06-22 22:00 av hemul
#3: Med utfall menar jag att han slungar sig/slänger sig mot dofterna 🙂 Han blir ibland nästan som helt besatt om han får vittring på något och då blir han "döv". Om man inte är beredd kan han verkligen börja springa efter doften så man måste alltid se till så att man håller hårt nog och inte tappar honom, annars är han borta 😅
Precis! När det kommer till dofter och bajs vet jag inte om det finns högre belöning för honom i ärlighetens namn, han är en riktig spårgalning. Du vet hur matglada labradorer är? Han älskar mat och tuggar inte maten utan nästan sväljer allt helt, så matgalen är han MEN inget slår dofter. När jag prövat lägga upp ett spår så bryr han sig inte jättemycket om belöningen i slutet av spåret utan vill ofta fortsätta spåra bara för spårningens skull 😵
Jag vet inte hur jag ska få honom att lyssna på mig när han inte lyssnar på något. Han blir så uppslukad av dofter att han blir döv 😅 varken klicker eller röst funkar när han hamnar i sin egna värld haha
Mitt problem är att han från ingenstans slänger sig. Det finns liksom inget i hans kropp som visar. Man kan säga som så: det är som att av ren impuls slänger han sig såfort det är en tillräckligt spännande doft. Alternativet är att inte låta honom nosa alls på promenader och det känns ju väldigt taskigt 😐
Jag har inte läst den men tacl för tipset! Den ska jag definitivt läsa 🙂
#4: Han slänger sig efter doften på ren impuls. Det är svårt att beskriva men han går med nosen nere i marken och från ingenstans slänger han sig. Han behöver inte ens ha nosen i marken heller utan kan ibland gå "fot" bredvid en och från ingenstans slänger han sig till sidan om någon lukt fångar hans uppmärksamhet. Det är långt gräs på många ställen så man ser heller inte alltid om det finns bajs där. Kanske kan jag försöka få det på film 🙂
Detta är anledningen till att jag aldrig lyckats med koppelträningen trots att lag lagt år och månader på det. Han kan gå fint men han kan inte hindra sin impuls när han får vittring på något. Jag har aldrig heller lyckats med inkallning av denna anledningen och vågar aldrig ha honom lös.
- Redigerat 2022-06-23 18:52 av [Tismon]
Juste!
Ibland har jag lyckats få honom att stanna när han vill till en doft vilket jag tycker är skönare än när han slungar sig från ingenstans. Men bara ibland gör han detta. Problemet är att han stannar och väntar på godkännande att få nosa på det stället och när jag ger honom godkännande slungar han sig då istället. Jag önskar att han kunde gå med ro till det stället, jag förstår inte varför det är så bråttom 😐
Sedan måste jag begränsa hur mycket han får dofta runt, om inte börjar han spåra istället och då springer han som en galning efter spåret 😅
Jag vet inte hur man tränar detta
#3: Förresten, länken du skickade mig så stod det detta
Sedan gick vi vår första promenad, i syfte att lära Trix att sluta jaga vilt. Hon var kopplad så att jag skulle kunna kontrollera situationen. Snart stötte vi på en vittring i marken som fångade hennes intresse. Hon rörde sig med korta zick-zackslag och snabbt viftande svans. Jag klickade omedelbart när jag såg beteendet. Trix vände sig genast om. Då slängde jag hennes favoritboll så långt bakom mig som flexikopplet tillät. Varje gång Trix markerade en vittring under promenaden belönade jag hennes beteende. Jag belönade alltså att hon reagerade på viltdofter; det var min avsikt.
Mitt problem är väl att han inte ens lyssnar på något när han börjar spåra 😅 Jag kan inte belöna honom när spåret i sig är en större belöning än vad jag kan erbjuda så tappar han intresset helt i att lyssna på mig. Jag är också rädd att om jag klickar såfort han får vittring på något så kommer jag ju också belöna att han slänger sig?
- Redigerat 2022-06-23 19:08 av [Tismon]
Du får ha en påse med favoritbajset i fickan! 😂
Förlåt, jag förstår att det är asjobbigt och skulle jättegärna hjälpa om jag kunde, men som du märker är inte mina idéer så bra. Funderat på proffshjälp? Är väl dyrt förstås, men kanske värt det? Du skulle ju kunna höra först om de tror att de kan hjälpa.
#8: Det var konstigt att du bara fick upp ett exempel hon hade skrivit vid sidan om för det var ett helt kapitel jag skickade hmm 🤔
När jag klickar på länken så får jag upp kapitlet om skvallerträning…så det är konstig..
Om du provar den här länken då får du klicka dig vidare..om det funkar.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#10: Ah, nej jag fick upp hela kapitlet. Men just den texten som jag citerade var ju samma problem som jag hat, en hund som börjar sticka efter spår och därför citerade jag den 🙂
#9: hahaha nä det är inte lätt 😂 För närvarande har jag inte riktigt råd med alla priserna överallt som höjs men jag gick till en hundtränare tidigare. Det kändes dock svårt när det inte var så strukturerat och vi träffades ganska sällan. Om världen blir normal igen och jag lyckas spara ihop en summa igen så har jag definitivt velat gå till en tränare 🙂
Men du, nu kom jag kanske på en sak. Om du samlar ihop lite mumsigt bajs och placerar ut det så DU vet var det finns, du skulle ju t.o.m. kunna markera med en snitsel eller nåt, det fattar ju inte hunden. Sen kan du ju träna på din egen snitslade bana där du har full kontroll. Kanske ska du använda hanskar så inte din doft distraherar.
Vad tror du? Skulle det kunna funka? Tänker att när du vet var bajset är borde du se på honom när han får upp vittringen och då kan du ju köra skvaller, klicka direkt när han reagerar på frestelsen.
- Redigerat 2022-06-25 17:15 av hemul
#12: det hade nog kanske funkat… Men menar du att jag ska bajsa i en hink eller? 😂😂
Tur att vi inte har många grannar här då! 🤣
P.S. Rekommenderar att du gör det i skogen och inte på Stora torget.😁
Det ÄR ett allvarligt förslag även om jag inte kan låta bli att skämta (bajs är kul! 😋). Jag är inte erfaren nog för att veta om det är ett bra förslag, men tycker att det borde funka. Så gör man ju med annat, kantarellsök t.ex., så varför inte bajs? 😀
#13: Nä, då kan han ju låsa på ditt bajs. Men är det inte all sorts skit? Du får ta upp bajs efter andra hundar helt enkelt, samla harbajs o.s.v. Du kan ju fråga andra hundägare om du kan få deras välfyllda påse… 😂
Fortfarande allvarlig… 😑
Det du beskriver att han slänger sig mot dofter låter mer som ett "lydnadsproblem"
Missuppfatta mig inte med att jag tycker att du ska bestämma allt och din hund måste lyda bara för att han är en hund…
Nej jag menar mer att vi är likvärdiga jag och mina hundar som ett ex.
precis som jag respekterar dom så respekterar dom mig och om dom drar iväg på det sättet så respekterar dom inte mig - genom att slita av armarna typ ..
Så då skulle jag fundera om min hund behövde något annat så han slutade dra till (det kan vara något annat också)
Du säger själv att han älskar spår så skulle han bli bättre tror du om ni spårade mer spår som du lagt…
Och om han struntar i matbelöning - är tipset att hoppa över att ge honom mat i matskål…
Japp jag är t.o.m med i en fb-grupp som heter VÄGRA MATSKÅL 😁🙃med syftet att ge hundarna mat på andra sätt som ger dom aktivering o berikning (som aktivering fast något hunden vill och gör naturligt)
Så din hund är en labrador som gillar spår naturligt och att lägga spår kommer ge honom berikning eller/och lägga godisar så han får söka ordentligt i en vallad ruta i lite högre gräs..
Om du samtidigt tränar lydnad genom först och främst överraska honom med godis-spår eller godis sök (behöver inte vara vallad ruta - det går att bara slänga ut godiset eller sätt godisar/mat i ett träd- belöning när han gör rätt av sig själv….
Sen kanske genom att locka honom..
Och sen genom att visa en godis/boll eller något han älskar (förutom bajs då=)) och göm det sen bakom ryggen och belöna när han går fint…
Om han slängt sig till en doft så ta honom därifrån och VISA honom hur du vill att han ska gå..
I slutänden så ska hunden alltså förstå att den inte ska få ryck och dra och går den fint så blir belöning spår, sök eller annat kul…tex apport gillar väl labradorer och det skulle också vara en berikning för honom..
Så får han bra berikning/aktivering och du slipper drag attacker = ni respekterar varandra 😊
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag kan skicka om du betalar portot! 🤣
#11: Jaha ok…jag missuppfattade det om länken.
Du skulle också kunna träna detta som om han attackerade/gjorde utfall mot bilar och cyklister typ..
Hur skulle du tränat då?
För hundar som gör utfall mot bilar och cyklister utgör ju en fara för både sig själva och andra i trafiken..
Jag har tränat bort ett sånt beteende, men jag SÅG ju iofs bilarna osv…men man ser inte alltid cyklister i mörkret eller om dom kommer bakom en kurva..
Så då får man vara beredd hela tiden och ta bort det beteendet ändå.
Genom att först 1 låta hunden ta "en paus" från cyklister genom att gå där inte dom finns..var finns det mindre bajs 🤔
Och 2 ge hunden den berikning den behöver beroende på ras och individ…Han gillar spår så spår, men även sök och apport.
Sen 3 lära hunden fot eller sitt, stå ligg eller vad du vill.
Och 4 när en cyklist(eller bajs) dyker upp så säger du vad ni har tränat in hemma - tex sitt fint..och säger åt honom att sitta fint istället - vilket belönas med det jag skrev ovan tex spår, apport, sök🙃eller för all del annat bajs…
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Förresten vad äter han för bajs?
Mycket bajs snack i den här tråden 🤣
men jag läste precis om hundar äter bajs efter växtätare är det naturligt, men något man kan träna bort om man vill.
Dock kunde hunden ha näringsbrister om den åt andra rovdjurs bajs - alltså bajs från andra hundar, rävar, katter, osv (människa är delvis rovdjur och det finns ju även människobajs liggande i skogen ibland) som mina hundar gillar att rulla sig i och DET STINKER..ush
Här är en del av artikeln - Obalans i fodret
Äter hunden sin egen avföring (koprofag) eller avföring från andra köttätare kan det vara ett tecken på en obalans i fodret. Jycken kan sakna proteiner, spår-/näringsämnen och försöker råda bot på bristen genom bajsätandet. Ett veterinärbesök ger säkrast svar på om hunden lider brist på något. Det kan även finnas andra veterinärmedicinska orsaker bakom detta som bör utredas. Prova att ge hunden ett rått färskfoder istället för exempelvis torrfodret från den lokala mataffären. Många slutar med bajsätandet efter det. Om hunden äter avföring för att den vant sig vid det som valp, kanske har den fått för lite mat hos uppfödaren, är beteendet svårare att råda bot på själv. Här kan professionell hjälp av hundpsykolog behövas. I de flesta fall krävs kompletterande träning och omöjliggörandet av beteendet under en period. (det jag skrev om att ta "en paus" från att gå där cyklister/bajs finns genom att byta miljö och gå där det inte dyker upp alls eller mycket mindre- FÖR att lugna ner triggern för just det och liksom "lära om" )
Här är hela artikeln https://www.harligahund.se/experten-svarar-hunden-ater-bajs/
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#0: Här är det stora problemet med skvallerträning - det kommer aldrig funka när du inte kan erbjuda hunden något den hellre vill ha 🙃 Bajs är helt enkelt jäkligt gott och mycket mer intressant, och den får ju bara fördelar av att strunta i att lyssna på dig och äta bajset istället.
Jag menar verkligen inte att raljera nu och kan ha missat att du skrivit om det, men har du provat att lära vovven att det inte är okej att den slänger sig i kopplet?
Alltså att felbeteendet blir själva dragandet i kopplet (alltså utfallet), inte att det är just efter bajs den slänger sig.
Jag har löst problemet genom att dels lära min hund att hon inte får dra i kopplet = alltså hon får belöning när jag spänner till lite i kopplet och hon kommer till mig. På det sättet lär hon sig att drag i koppel = kom till mig -> leder till belöning. När vi tränat det massor så att hon verkligen kan det men väljer att dra i kopplet ändå - ja då får hon en tillsägelse. När hon lyssnar på tillsägelsen så får hon positiv förstärkning för det. För att Ta bort ett beteende, alltså inte bara att hunden väljer att göra något annat den får mer fördel i utan att den faktiskt inte utför ett beteende för att det får negativa konsekvenser, behövs också negativ förstärkning. Det kan räcka med ett "ajjabajja", en blick eller så behövs det mer för att hunden ska ta åt sig, beror helt på individ. Man tjänar absolut inte på att vara elak eller för hårdhänt, då kommer hunden bara vilja ha avstånd från dig.
Alternativt lär in ett ord som betyder att hunden ska bryta allt och komma till dig. I praktiken en inkallning och att hunden har så pass hög förväntan på den att den släpper allt. Jag har lärt min att ett visst ord betyder "spring till mig så får du en leksak" som hon har väldigt hög förväntan på, funkar för att bryta utfall.
Som i all träning får man såklart göra det enkelt i början och öka svårighetsgraden, i koppelträningen kan du tex med fördel gå i ett tråkigt industriområde där det inte finns bajs tillgängligt.
Tror det kan fungera ändå bara man kan belöna på ett väldigt tidigt stadium. Alltså om man lyckas se redan när hunden får upp vittringen. Ungefär som med hundar som gör utfall. Det gäller att ta det när de får syn på fienden på långt håll, innan instinkterna tar över.
Jag håller fortfarande på att snitslad bajsbana är värt ett försök! Om du sen kan filma det hela och lägga ut på tuben så vi får se vore det ett plus! 😂
Obs! Första meningen i stycket ovan är seriöst menad.😌
- Redigerat 2022-07-05 14:44 av hemul