Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigtvolontärrescues
Läst 454 ggr
Karmatarerskanise
0

Har du varit volontär?

Har du varit volontär åt någon förening/organisation som hjälper hundar?
Eller gällande andra djur?

Innan jag skaffade egna hundar var en dröm att åka till Spanien och vara volontär i något rescuehägn några veckor. Ett tag var jag helt inne på att åka till en grekisk ö var volontärer bodde i tält och hjälpte till när sköldpaddornas ägg kläcktes och ungarna behövde hjälp för att fort nå fram till havet. Det blev aldrig av för livet hände.

Men för ett tag sedan hjälpte jag en organisation genom att göra ett hembesök hos en familj som var intresserade av en hund från dom. Kändes kul att få bidra med något för behövande hundar.

Jag ska framöver hjälpa organisationen jag fick Monti via. Jag erbjöd mig att filma när hundarna träffar sina familjer för första gången vid lämnandet i min stad så familjerna får ögonblicket förevigat på film. Det är ju så speciellt!
Ytterst lite som krävs av mig i form av tid och ansträngning men som ger väldigt mycket. Och jag får uppleva det live några gånger per år. Win win!

Känner några som hjälper rescuehägn genom att ha insamlingar var man skänker hundmat, medicin, leksaker och kläder och sedan kör med det insamlade och delar ut till utvalda hägn för att hjälpa på plats. Ett bra sätt om man är emot import av rescues och vill hjälpa behövande hundar på annat sätt.

Om ni inte varit volontär, är det något ni är intresserad av? Eller kanske är du nöjd med att skänka en slant ibland?

Tarotstollan
1

På 80-talet hjälpte jag till lite på en avdelning av Djurens Vänner tillsammans med en kompis. Vi hjälpte till med att sälja lotter och köpa mat bl.a. till ett par som hade katthem hemma hos sig.
Såg en hel del hemska saker. Nu har jag ingen möjlighet att göra något där jag själv måste vara närvarande, får nöja mig med att skänka pengar när jag kan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2022-06-11 05:33 av Tarotstollan
Calcifer
1

I Tokyo har de ett EXTREMT problem med hemlösa katter, man ser i princip hemlösa katter överallt. Vi hade flera där jag bodde som jag såg varje dag, flera som var utanför skolan, osv. Jag ville jobba som volontär på katthem där men tyvärr hade just organisationen som fanns i Tokyo inget sådant alternativ som var möjligt. Det var även strikta regler i vårt hus mot att mata de hemlösa katterna, eftersom om man matade en så flockades katter i hoper där sedan, och det skapade problem i grannskapet så hade alltid dåligt samvete när jag var ute och tog morgonciggen och fick sällskap av den ena hemlösa katten som alltid ville mysa och sitta med mig och kuttra lite.

Jag har tidigare funderat på att hjälpa till med hemlösa hundar, när planen var att jag skulle studera i USA, men det blev aldrig av att jag åkte dit öht så blev ingenting. Här i stan finns det ingen möjlighet att arbeta som volontär eller något dylikt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Karmatarerskanise
0

#1: ja tyvärr sker det så mycket hemskheter med djur.

#2 Men usch vad frustrerande att inte ens få mata :(

MonicaLagerquist
0

Jag sitter i styrelsen för katthemmet i Enköping och jöbbsr även som volontär

Stolt ägare till tre La permer

Maleficum
1

Inte varit volontär (men tagit emot flertalet kanariefåglar som farit illa).

Hade tänkt bli jourhem åt kaniner (och/eller fåglar) via smådjurschansen efter att min förra kanin dog men så fick jag hem två räddningskaniner från annat håll (som haft det tufft i tidigare hem) så nu ligger all fokus på den kvarvarande av de två (ena fick tyvärr avlivas).

Kanske att det kan funka att vara jourhem i höst om Moira fått tillbaka sitt självförtroende tills dess (Wulfe gjorde henne extremt nervös och stressad så det känns inte lämpligt att ta in en ny kanin i hemmet än).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kalli
1

Var aktiv i Råtthjälpen, bland annat jourhem.

Även aktiv i Voov.

Tea clarin
0

#4: Gud va kul och vilket sammanträffande min närmaste vän jobbar som volontär där, jag själv har följt med några gånger och hjälpt till. Har hjälpt mig komma över en liten rädsla jag haft kring katter.💕

Draken
0

Jag har inte jobbat som volontär, men jag har tagit emot rescue reptiler som farit illa.

Hart även tagit hem ett par hundar som har farit illa, har en rescue här hemma just nu 🙂

Lilla Pepsi.

20220429_221522.jpg

Den vita som står närmast i bild. Hon är fortfarande fruktansvärt mager. Och då har hon dessutom gått upp i vikt sedan vi fick hem henne för några veckor sedan. Vi upptäckte även att hon har ett par illa läkta frakturer på revbenen 😞

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis