Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1061 ggr
RackarFia
0

Passar labbe oss?

Hej!
Jag och min sambo går i skaffa-valp-tankar. Vi båda är förtjusta i labradorer, men är öppna för andra förslag på andra raser också. Allt för att det ska bli bäst för alla 3. Tänkte att jag skriver lite om oss och hoppas på att det finns någon ras där ute som passar ;)

• Vi bor nära hav, sjö och öppna ytor att härja loss på
  • Båda har mycket god hundvana
  • Jag vill gå kurser med hunden
  • Jag är nyfiken på nose work, älskar att träna trix, och lite andra typer av träning
  • Min förra hund var ganska envis och självständig, söker en hund med iaf mer will-to-please än honom
  • Vi vill ha en lite mittemellanstor hund. Sambon är van vid boxer, schäfer osv medan jag har haft en liten sällskaps-blandis (och en retrievermix på deltid). Vi tänker att labben är lagom.
  • Hunden kommer i princip aldrig vara själv. Jag är heltidssjukskriven, sambon jobbar nätter och vi bor nära svärfar som också är en hundälskare.
  • Svärfar har en schäfer som jag/vi hjälper till att passa flera ggr i veckan så vår framtida valp kommer få en "storebror".
  • Hunden kommer få följa med på i princip allt vi gör. Vi vill ha en riktig kompis som både vill följa med ut i skogen, bada, vara ute länge men ändå uppskattar att vara hemma och gosa i soffan

Så ja, vad tror ni? Skulle en labrador trivas hos oss eller ska vi kanske tänka om?

/Fia ☁️

Karmatarerskanise
0

Labbe passar säkert. Eller golden. Pudel också.

Lona
0

Släng in apporteringsträning (superkul med rätt hund!) och ett spår emellanåt också så kan nog en utställningslabbe vara ett bra val. 👍🙂🐾
Likaså en golden eller kanske någon av springer spanielarna.
Golden har fördelen gentemot labbe att det finns en större bredd inom rasen. Labbe är väldigt uppdelad på jakt vs utställning/sällskap och det kan vara svårt att hitta en "förig och aktiv sällskapslabbe" medan golden finns i hela registret från mer eller mindre soffpotatis till jaktmaskin.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tismon]
0

Ja labrador hade nog passat er! 🙂

RackarFia
0

#1 Ja, golden är jag väldigt förtjust i! Men sambon föredrar labbe av de två. Men det är absolut värt att kika närmare på golden också. Pudel går bort pga pälsvården och att sambon inte står ut med deras utseende, haha. Annars tycker jag de är roliga hundar!

#2 Apportering och spår har jag noll erfarenhet av, men det finns väl säkert kurser för det också tänker jag? Golden är superfina, en av mina andra drömraser.
Ja, jag har märkt att det är ganska så uppdelat. Och jag vet liksom inte i vilken ände man börjar när man letar labbevalp. Vi vill absolut inte ha en jaktmaskin, haha.

#3 Tack för svar! :)

/Fia ☁️

MonicaLagerquist
0

Vi har ju haft en jaktlabbe.
Han var en aktiv och lyhörd hund men absolut ingen jaktmaskin.
Vår nuvarande hund är en jakt golden och där kan man snacka jaktmaskin.
.

Stolt ägare till tre La permer

RackarFia
0

#5 Jaså? Det är precis vad vi letar efter. En aktiv sällskapshund!

En släkting till mig har haft både en jaktgolden och en labrador. Labben var precis vad vi är ute efter. Lyhörd, snäll och glad, will-to-please, älskade att jobba men även att slappa, och hängde med på allt. Deras jaktgolden var också en fin hund men precis som du säger om din, en jaktmaskin.

Drömmen är ju för oss båda en labrador, och jag hoppas på att finna en som passar oss. Men som sagt känns det ju som en himla djungel :(

/Fia ☁️

Karmatarerskanise
0

Min erfarenhet är tvärt om. Jaktlabbarna har visat mer jaktinstinkt än jaktgoldens.

RackarFia
0

#7 Jag blir bara mer och mer snurrig haha.
Men jag gissar att om man skulle höra av sig till en uppfödare och berättar om sig själv och sådär, får man snabbt höra om nån av deras valpar skulle passa eller ej?

Kikar runt på mängder av uppfödares hemsidor och på vissa står det att de avlar för jakt, på andra är det lite mer oklart. Djungel, djungel…

/Fia ☁️

[Tismon]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det handlar nog en del om vilka linjer man kollar på 🙂 Hittar du någon smäcker utställningslabbe rekommenderar jag dem! Då får du inte jakten och utställningslabbar är ändå väldigt aktiva, lyhörda hundar som kräver motion och få arbeta. Bifogar bilder på min egna utställningstyp. Av någon anledning har vissa fått för sig att utställningslabradorer är lata vilket inte alls stämmer, min egna är ingen soffpotatis och mår inte bra när han inte får jobba.

Sedan är jag också av den åsikten att jag hellre sätter större krav på "utställningsuppfödarna" och pushar den aveln i rätt riktning än att vattnar ut jaktlabbarna.

RackarFia
1

#9 Jösses så fin vovve!!

Ja, jag har märkt det också, alltså att folk tror utställningsvarianten är lat och tråkig. Det är ju fortfarande en hund liksom, de behöver få jobba och utvecklas. Min lilla sällskapsblandis som vi ändå kallade "pensionären" mådde inte bra av att göra ingenting, så jag ser inte hur en labbe skulle må bra av att leva som en soffpotatis, haha.

Jag har kollat upp en del golden-uppfödare nu också och läst på flera av uppfödarnas hemsidor. Jag tror absolut att en sällskapsgolden skulle trivas hos oss. Av det jag läser så prickar vi in många punkter de önskar se hos en valpköpare. Både golden och labbe.

Jag har aldrig haft valp, endast adopterat lite äldre hundar. Så jag har aldrig gått igenom allt vad det innebär att skaffa valp. Det är spännande, mycket att lära och väldigt mycket att tänka på. Men! Hjälp vad vi längtar! :)

/Fia ☁️

[Tismon]
0

#10: Tack! Jag bifogade bilderna på honom för att visa att det finns smäckra utställningstyper även om de kan vara lite svårare att hitta. Vissa har också fått för sig att alla utställningstyper är breda, tjocka och formade som "tunnor", vilket många är men inte alla.

Ja men precis! De är verkligen inte lata soffpotatisar även om de kanske uppskattar att mysa i soffan efter en hel dags arbete 😁

Åh vad jag kan känna igen mig! Egentligen var jag ute efter en golden labbe blandis, det var originalplanen när jag letade hund. Men när jag hittade min pälskling så blev det en labbe haha 😊

Aha! Samma här. Detta var faktiskt min första egna hund som jag uppfostrat! Med retrievervalpar som ser extremt söta ut så lär ni bli stannade konstant av andra som vill klappa. Bara en varning! Inte alla frågar heller och många är faktiskt rent ut fräcka i min upplevelse 😐

Eftersom ni aldrig haft valp och skulle ni skaffa en labbe måste jag bara understryka vikten av passivitetsträning. Jag gjorde det misstaget att jag aldrig övade på det. Eftersom andra uppfattade min hund som understimulerad (han var svarare överstimulerad!) så fick jag rådet att stimulera honom mer och arbeta med honom mer såpass att han aldrig lärde sig att hitta sin av-knapp. Jag tolkar det som att goldens har lättare med detta men det kan säkert vara individuellt. Men det jag vet är att många labradorer har detta problemet. Så jag tipsar verkligen om att försöka hitta lugnet innan ni börjar med en massa aktiviteter som kan stressa och att fokusera på passivitetsträning samt impulsträning som också är extremt viktigt för att varva ned.

Labradorer är fruktansvärt härliga hundar med så mycket att ge. Men de vill så mycket att det snarare slår fel ibland och de blir uppstressade.

• Redigerat 2022-06-12 21:45 av [Tismon]
RackarFia
1

#11 Sambon är uppväxt med hundar sen han var liten, så han har hjälpt till att uppfostra valpar. Vilket känns tryggt för mig! Min omplacering kunde ingenting, inte ens sitt namn. Allt han så småningom kunde, hade vi lärt oss tillsammans :) det var som att ta över en rumsren valp.

Ja absolut, både passitivitetsträning och impulsträning kan jag tänka mig är viktigt att jobba på.
Och det där med folk som oförskämt tar sig friheten att hälsa. Jösses. Blir irriterad bara jag skriver om det.

Usch och hjälp vad jag är valpsjuk nu! Haha. Längtar nåt så ofantligt tills det är dags :)

/Fia ☁️

[Tismon]
0

#12: Jag förstår det, vad skönt att sambon kan hjälpa.

Precis, eftersom de har så himla lätt att bli överstimulerad och stressa upp sig så tror jag att det underlättar väldigt mycket för dem att kunna varva ned innan man börjar köra på med lite mer fart och fläng 😊

Jag har också haft lite valp feber på sistone 😭😭😭 Här var min vovve när han var valp. Mitt hjärta alltså 💖

Snapchat-2055541993.jpg

• Redigerat 2022-06-12 23:45 av [Tismon]
RackarFia
1

#13 Nämen herregud så söt!!

/Fia ☁️

[Tismon]
0

#14: Tack! 🐶

RackarFia
1

Efter att ha plöjt nätet på info, pratat med 2 uppfödare (vars valpar tyvärr allihop var tingade) kändes det absolut som att labbe är "vår" ras.
Sen fann vi en annons som kändes bra. Vi åkte och hälsade på idag och allting kändes toppen! Om 2 veckor hämtar vi vår lilla tjej. Oj vad vi längtar!

/Fia ☁️

[Tismon]
1

#16: Förstår! 🥰🥰 Uppdatera oss sen!!