Begrepp (??)
Vad betyder förarvek?
Jag vet en hund som är förarvek, han tar till sig allt matte säger och är extremt känslig för tonläge. Blir hon upprörd så kan han lägga sig och sluta fungera, så på honom så är det främst kommando på vallpipa som gäller 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
- Redigerat 2022-06-06 17:25 av Nephi
#1: innebär det att han alltid är "vek" för allt matte gör riktat mot honom eller är det allt matte gör i allmänhet??
T ex blir jag ledsen och börjar gråta blir min hund hysterisk och börjar skrika, även om det inte har något med honom att göra. Det är inte att vara förarvek?
Främst mot vad hon gör mot honom men även ibland vad hon gör mot andra hundar i närheten 😅 Hon har skällt ut min efter notor några gånger när han betedde sig som en idiot kring fåren (hon brukar hjälpa mig i vallningen) och då backar hennes ibland
#3: Då förstår jag! Då tror jag inte min egna hund är förarvek. Will-to-please och förarvek är väl inte samma sak?
#4: Det skulle jag personligen inte säga efter dem hundar jag träffat. Däremot känns det som dem Förarveka ofta har ett will to please, om inte förarvekheten går så långt att dem låser sig på minsta ändring i tonläge.
Gjorde några mindre ändringar i #1, insåg att jag kunde formulerat det bättre
Aha, tack för svar!
En kompis till mig har då en förarvek hund. Det räcker att man blir arg på henne och hon kissar nästan på sig, jättekänslig för toner i rösten. Hon lägger sig oftast på rygg med magen blottad hela tiden också
- Redigerat 2022-06-06 18:11 av [Tismon]