Hund m
Hej,
Har en hanhund på 14 månader som haft en del problem sedan han var liten.
Han har haft problem med magen sedan han var liten och vi har nu genomfört en omfattande utredning som inte påvisade något avvikande.
Han hade även då han var liten giardia, som veterinären missade att återkoppla kring så han gick obehandlad längre tid innan behandling sattes in.
Han står på allergifoder men har ändå återkommande diarréer, kräkningar och en mage som knorrar vilket gör att han äter gräs i perioder. Han äter extremt dåligt och skulle jag inte hålla på och leka/lirka i han mat känns det som han inte skulle äta alls.
Vi har även testat ge han smärtstillande under en tid och han blir då en helt annan hund.
Utan smärtstillande är han reaktiv. Skäller på allt och allmänt orolig/stressad/stissig under promenader. Gör utfall mot okända. Lägger sig ner flera gånger under promenaderna och lyfter man upp han blir han tokig och hugger mot en. Kan inte låta någon annan gå med honom då det känns som dom inte vet hur de ska hantera honom..
Vi är fortfarande under utredning men jag håller på att tappa det.. vi har gjort diverse utredningar sedan han var 6 månader.
Är det någon som har erfarenhet av smärta hos hund? Hur har det gett utryck på era hundar?
Att han är reaktiv och att han blir helt annorlunda om han får smärtstillande, så skulle jag våga mig på att säga att han nog har mycket ont.
Vad är det för utredning han är under nu ? Om det inte är en smärtutredning, så skulle jag rekommendera att ni gör en sådan.
Det säger tyvärr min magkänsla med.
Dom har känt igenom hela kroppen men han ger inte ifrån sig några tecken för smärta. Nu har vi inbokad tid för att röntga lederna. Veterinären vill även göra ultraljud på hjärtat?
Idag ville han tex inte gå ut. 11.30 blev första promenaden och han gick fint första 10-15 minuterna. Därefter började ”symptomen” komma. Skällde på allt och kroppsspråket förändrades helt från ledigt och avslappnat till mer spänt och alert.
#2: Det låter inte alls bra. men det tyder ändå på att han har ont någonstans.
Det är ju svårt att avgöra om han inte har visat upp tecken på smärta när veterinären har känt och klämt genom honom.
Har de bara kollat leder eller har de även kollat mjukdelar (muskler, mage etc.)
#3:
Min känsla är att något spökar.
Veterinären kände igenom honom häromdagen och påvisade smärta i ena höften och mer markant mot muskelsena/senorna där. Höftröntgen gjorde men höfterna såg fina ut. De nämnde också någon kota vid ländryggen var lite avvikande men han visade ingen smärta när dom kände igenom honom utan var främst vid senorna vid benet/höften. De trodde att det kunde vara någon muskelinflammation. Så fått smärtstillande utskrivet mot nervsmärta att testa en tid.
Vi har även tidigare gjort ultraljud av magen/buken utan anmärkning.
Han är nu dålig i magen igen med mycket slem och grå avföring. Hackar även som tänderna till och från. Vill inte äta.
Börjar känna mig så otroligt frustrerad och hjälplös och känner mig så otroligt dum som fortsätter propsa på att något inte stämmer. Dom hittar ingenting riktigt och gå på och alla utredningar görs en i taget.
Jag hade förstått om det alltid var så att han var bråkig osv. Men det verkar som ”smärtan” eller obehaget han upplever går i skov och han blir då extra känslig. Och att tex inte vilja gå på promenader, att hacka tänder och smaska/spy/illamående och ha diarré oftare än fast avföring (trots allergifoder) är för mig inte normalt.
Vet bara inte vad jag ska ta mig till för att få svar..:(