Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 422 ggr
Mimmi2020
0

Promenader

Har en snart två-årig westie som inte gillar att promenera i närområdet. Hon sätter sig och baravtittar på mig när vi ska gå. Försöker hitta på saker som kan vara roliga men kommer bara om jag lockar med godis. När vi är på nya ställen går det bra så förstår ju att hon tycker att det är tråkigt att gå runt kända kvarter.

Vad ska jag göra för att vänja henne av med detta tycker ni?

Draken
0

#0: Fortsätt att gå i närområdet. När hon märker att det inte är någon mening att protestera, så tror jag det löser sig. Det är du som bestämmer.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fridaaaa
6

Samspel. Handlar inte om "vem som bestämmer".

Testa dogparkour? Få henne att tänka på annat? =)
Leksaker?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
0

Har du haft henne sedan hon var valp och har hon betett sig så här hela tiden?

Heddiz
4

Jag håller med Frida !

Det handlar om samspel och att skapa en bra kontakt och RELATION till sin hund!

Att vara hundägare nu för tiden handlar inte längre om att vara någon typ av LEDARE som ska bestämma ALLT…det handlar om att vara en Vägledare o ledsagare.

I det här fallet är det ju solklart att hon vill ha roligare promenader..och kanske också en djupare relation.

Så som Frida skrev börja med ngr roliga aktiviteter i ditt närområde som parkour - låt henne hoppa upp/över stenar, pinnar o balansera på stockar/parksoffor, osv.
Låt henne söka köttbullar i träd eller på backen.
Låt henne göra små tricks längs vägen/utanför dörren.
Börja med klickerträning så lär hon sig fortare..O lär in tass-target o nostarget o då kan du lära in det min hund kan "viska i örat" inkallning m nos i hand🌞och snurra runt o massor med skojiga saker.

Jag tänkte om du åker iväg o gör saker som hunden tycker är roligt -vad gör ni då-eller beror det enbart på att det är en "nyare" miljö att hon gillar att gå längre hemifrån?

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

MonicaLagerquist
1

För mig är det skillnad på promenad och rastning.
Vid rastning bestämmer Trix lite mer vart vi ska och vilken takt
Vill han stanna och grävs lite i skogen eller titta på något spännande då stannar vi en stund. Då är det lös hund eller långt koppel som håller.
När det är promenad så är det kort koppel och min vänstra sida som gäller

Han får stanna och kissa men gör övrigt ska han gå vid min sida.

Stolt ägare till tre La permer

91Marran
0

#4 Jag hade inte velat lära in min hund att ta köttbullar ute. Då kan hon ta köttbullar som någon lagt gift i. En hund märker inte skillnaden. Du har säkert bra erfarenheter av det och det är ju bra. :)

Mvh
Mig