Hundar iFokus

Hundar

Läst 1421 ggr
Kunstblumen
1

Svårt att hitta/köpa hund

Jag har drömt om att skaffa hund i flera år och har försökt få tag på en hund sedan förra året (2021) i höstas, då jag fick möjlighet att skaffa hund.
Har kontaktat olika hund uppfödare, läst på om olika raser och bestämt mig för vilka raser som passar mig och som jag vill ha.

Vissa personer som jag har kontaktat har svarat med att de ska höra av sig, sen har de aldrig hört av sig.
En annan sa att hon skulle omplacera en hund om hon hittade ett bra hem för den så jag beskrev min livsstil och miljö men hon svarade aldrig.

Imorse så skrev jag till en som säljer valpar och hon har läst mina meddelanden men inte svarat.

Jag är ung, bor själv, har inga andra husdjur, jobbar inte för tillfället så kan vara hemma mycket med valpen, bor i stort hus med nära till skogen och naturen, och har inte haft hund sen tidigare men har erfarenhet om hundar och är påläst. vill tillägga att de hundraser jag är intresserad av endast är hundraser som passar för nybörjare, alltså inga schäfrar eller någon liknande krävande ras.
De säljare jag har kontaktat har också endast bott några timmar från mig, allt från 2-5 timmar bort.

Så jag förstår inte riktigt varför jag har så svårt för att få tag på hundar, antingen så ignorerar de bara mig och säljer till andra istället på grund av något, och jag förstår inte varför isåfall!

Mitchika
8

Det är väl fortfarande ganska stor efterfrågan på hundar i och med "explosionen" under pandemin? Redan innan pandemin så tog det mig två år innan jag fick tag i min nuvarande hund och då letade jag riktigt aktivt under ett år samt stod i kö på valp hos en uppfödare. Har man otur kan det ta lång tid innan man hittar rätt.

Problemen jag har råkat ut för när jag har letat hund har bland annat varit att jag var för ung. En del uppfödare vill inte sälja till yngre personer för att livet generellt brukar ändras och förändras rätt drastiskt från slutet av tonåren tills man börjar landa i vuxenlivet oftast runt slutet av tjugoårsåldern. Det kan med andra ord vara ett ganska osäkert kort att chansa på enligt en del uppfödare, dock absolut inte alla.

Ett annat problem var just min arbetssituation och att jag kunde vara hemma med valpen hela första året utan problem. Vad skulle hända sen? Hade jag några som helst planer (inklusive reservplaner) för vad som skulle hända med hunden medan jag jobbade? En hund kan inte vara ensam åtta timmar, skulle jag kunna ta med hunden till framtida jobbet? Ha råd med dagmatte eller hunddagis? Lämna den hos familjemedlemmar? Jobba så att jag kunde spendera min lunchtimme hemma med hunden? Eller skulle jag bli tvungen att omplacera den efter det året för att jag inte hittade någon lösning? Oviss framtid, osäkert, inte populärt hos flera uppfödare.

Du är dessutom förstagångshundägare och ensam. En valp är fruktansvärt mycket jobb, mer än vad man oftast är beredd på och jag hade aldrig klarat mig igenom mina båda hundars valpperioder utan hjälp och stöd från familj och vänner. Det kan vara så att uppfödarna har erfarenhet av att sälja valpar till enpersonshushåll och därefter fått tillbaka valpen en kort tid efter för att personen inte orkade med och det var för mycket jobb med en valp själv. Därav att vissa uppfödare kanske inte vill ta risken, speciellt inte om dom har andra alternativ som dom bedömer som säkrare kort för valpen. En hund och speciellt en valp ska ju inte behöva flytta runt, utan den ska helst hamna rätt direkt.

Det måste inte vara någon av ovanstående anledningar, men jag tog upp några som jag själv stötte på som satte käppar i hjulet för mig. Det betyder inte att det är omöjligt för dig att hitta en valp, inte alls! Det kan bara ta längre tid och vara svårare då det gäller att hitta rätt uppfödare.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

MonicaLagerquist
5

Vi väntade i två år på vår första hund och ett år på Trix som flyttade in hos oss för två månader sen.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Draken
3

jag har ibland fått vänta ety eller ett par år för att få tag på den hunden jag vill ha. Jag är vuxen och har en stabil ekonomi samt ett stabilt hem för hunden. Dessutom har jag många års erfarenhet av den ras jag ville ha.

1,5 år tog det innan jag kunde få tag på den valp som jag ville ha.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
3

Jag vet inte hur ung du är, men som Mitchika skrev så kan nog det att du är ung och bor ensam och att ha valp ensam är jätte jobbigt samtidigt som iaf jag tyckt det varit JÄTTE KUL!

Jag har växt upp med hund vilket var ett + när vi skaffade vår första hund sen var jag inte ensam och dessutom så har jag varit hemma sen första hunden och det var ett stort + .

Våran 2a egna hund var en Belgisk vallhund Lakke som kräver att få jobba och kan bli jätte jobbiga om man är nybörjare…
Men första uppfödaren som hade den valpen jag ringde dom om sa att det är bara att komma och hälsa på valpen och det gick bra…Jag sa att jag ville träna och tävla och att jag var hemma hela dagarna..vilket dom tyckte var bra.
Sen ville dom att vi tog med våran 1a hund, en Beardis för att se om dom gick ihop och vi gjorde det någon d senare vilket gick J-bra..
Sen efter valpen besiktats (han var 5 mån) så hämtade vi honom.

Nästa o nästa o nästa hund ringde jag också upp och bokade en tid för att titta på dom små valparna
och det gick bra och senare fick vi hämta valpen/valparna bruks hundar - Malle.

Och på den vägen har det varit för mig!
Men det var ett tag sen jag köpte en renrasig hund nu och det har säkert förändrats på 10 år …. sist köpte jag en blandras och det är bland den bästa hund jag haft..

Men jag har själv börjat tänka på att skaffa en renrasig hund igen .men om det ska ta flera år när jag vill ha en valp så vet jag inte vad jag gör…Kanske tar en blandras igen…för alla hundar är ändå först och främst individer.

I vilket fall vissa föredrar att man mailar först och vissa att man ringer…och om du ringer har du frågat om att få komma och titta på valparna/valpen?
Vissa väljer också beroende HUR mycket intresserad är du av JUST deras valpar…
Dom kan ju tro att du har en hel lista framför dig med olika kennlar du tänkt ringa…
precis som du tror att dom har en hel lista med valpköpare att välja mellan, men det är mer ok för dom vill sina valpars bästa..

Förstår du vad jag menar…fokusera på att ringa 1 kennel för att du vill ringa och träffa valparna och om dom inte är födda så VILL du träffa föräldrarna…DET måste du nog förmedla när du kontaktar en kennel..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

trullan
3

Har du ringt på annonser eller kontaktat seriösa kennlar?
Föreslår att du funderar på vilken ras du vill ha och sedan kollar upp uppfödare.
MEN det är ofta kö på valpar hos seriösa uppfödare, plus att det varit extrem åtgång på hundar senaste åren pga covid.

Vi letade över ett år efter ras och uppfödare som kändes bra, sen hade vi sån tur att hon haft en oplanerad parning, tjuvparning som inte var med i planeringen och därför fanns det två otingade valpar att välja på, annars hade vi fått vänta 6-9 månader på vår tur

Kunstblumen
1

De flesta uuppfödare jag kontaktat har jag bara mailat till, eftersom jag inte haft deras kontaktuppgifter och inte vill ringa utan att de föreslår det.

Hörde nyligen av mig till en kvinna som sålde blandras- valpar, hon ville att jag skulle ringa så jag gjorde det och vi pratade en stund, sen lovade hon att hon skulle höra av sig om några dagar men det har hon inte gjort.
Valparna skulle vara leveransklara nu idag men hon har bara tagit bort annonsen och inte hört av sig..

Mitchika
4

#6: Då vart du helt enkelt inte vald som en av köparna. Det är jättetråkigt, men sånt händer. Jag blev bortvald så många gånger också och aldrig kontaktad igen även om det sagts. Det är "bara" att svälja besvikelsen, försöka skaka av sig känslan och leta vidare.

Jag har hört skräckhistorier om valpspekulanter som blivit extremt otrevliga och även hotfulla när uppfödare kontaktat dom för att meddela att tyvärr, dom kommer inte sälja en valp till dom så jag har viss förståelse för att uppfödare inte återkopplar om dom inte har beslutat för att sälja en valp till personen ifråga.

Det är en viktig sak att ha i åtanke, förresten. Uppfödare och hundmänniskor pratar med varandra och uppfödare varnar varandra för "dåliga" valpspekulanter. Bli inte personen som börjar ifrågasätta uppfödarens beslut, blir upprörd eller arg över att du inte blev vald som valpköpare, oavsett kommunikationsform. Både för att det är oerhört otrevligt och respektlöst, men även för att det kan komma tillbaka och bita dig själv i baken senare.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Kunstblumen
2

#7 Okej, det förklarar en hel del, det har jag inte tänkt på.

Skulle såklart aldrig falla mig in att bli arg på en uppfödare för att de inte vill sälja till mig, men har kontaktat så många som gjort samma så jag blir lite fundersam och börjar tro att det är något personligt mot mig, att de tycker att jag verkar oseriös och ansvarig eller något liknande.

starcastle
4

Ibland kan det vara så enkelt att uppfödaren har en oerhört lång väntelista som väntat länge. Och sannolikt är det många på den listan som får valp först och främst.

I många raser får man räkna med att stå på väntelista eftersom tillgången är mindre än efterfrågan.

Heddiz
4

#6: Jag kan ha fel; men jag tror det bästa är att ringa och "boka" in ett besök hos uppfödaren vars valpar du är intresserad av…
Min moster är uppfödare av shelties och hon vill ha valpköpare som är intresserad av shelties och också just hennes kombinationer och valpar och efter att ha varit uppfödare lääänge så känner hon på sig det eller om personen "bara" är intresserad av en valp kanske t.o.m en annan ras och då tar hon. mfl dom som är genuint intresserade. Det är bara så vissa är.

Sen så vill hon veta tex
Varför du vill ha hund nu och-följer hunden med dig i ditt liv när det förändras- då du är så ung
varför du gillar rasen och var du har träffat på shelties,
hur du bor och lever hur länge du kan vara hemma med valpen.
hur du ska göra sen..hunddagis, ta med hunden etc
hur och vad du tänkt aktivera hunden med - behöver inte vara något jätte krävande..men motion såklart och typ lydnads träning och lite agility. Sen brukar hon ha valpträffar, vilket många uppfödare har, men inte alla.
Sen är det ju bra om du berättar om du har erfarenhet av hundar o även andra djur..
Om du exvis har hållit på med hästar eller något intresse inom sport kan väl berättas:

Men vad vet jag? Det är nya tider nu och alla vill ha hund tydligen…ville bara hjälpa till att försök tänka vad dom tänker. Men det kan ju vara lång kö och då tar uppfödarna dom som dom tycker passar bäst helt enkelt, MEN jag personligen TROR INTE att det är kö till alla uppfödare just nu när folk har börjat ångra sina valp köp under plandemin och säljer unghundarna..

Ett alternativ är ju att ta en omplacering eller ev en valp från hundstallet men då ärdet oftast blandraser, men jag har en blandis också och han är underbar och så smart..
Jag har själv tänkt på en ny liten valp och efter år av brukshundar så tänker jag ev på Tollare..

Vilka raser är du intresserad av föressten? Hundar som passar nybörjare? Igen så beror det på vad du vill ha hunden till, men de flesta från sällskapshunds gruppen som Pudel - dom passar perfekt till nybörjare och är enkla att träna i allt från lydnad till agility. Sheltie är grupp 1 vallande hundar och lite mer krävande än pudel…Sen finns det ju jätte många bra nybörjar hundar..Undvik brukshundarna som en 1a hund så går det nog bra. 😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Kunstblumen
1

#10 Finns många hundraser som jag skulle vela ha, men många av de är inte lämpliga som första hund. trots att jag har viss erfarenhet av hundar så tror jag inte det hjälper, bli nog fortfarande svårt att få köpa en sådan hund.

Har funderat på bland annat berner sennen, border collie, blandraser, finsk och lapsk vallhund. Men just nu är jag inställd på att skaffa lapsk vallhund eller en blandras. 😊

Maleficum
4

Vår första hund var vi fodervärd på till hundskolan (en labrador) då hon inte klara testet (för att bli ledarhund eller narkotikahund) så fick vi köpa loss henne.

När vi var redo för ny hund efter att hon dog så kolla vi först på Löwchen och mina föräldrar var även och träffa en uppfödare, men där vill de flesta uppfödare att man ska vara utställningsintresserad (vilket vi inte är) så där blev det inget. Då vände vi oss till Pudel istället (trots att mamma inte ville ha Pudel egentligen men de hade alla de egenskaper vi ville ha) och såg en annons på SKK att en uppfödare hade valpar kvar (detta var 2019 så precis innan pandemin) så mamma kontakta uppfödaren. Uppfödaren ville vi skulle komma och kika på valparna och dessutom helst ganska direkt medan hon hade pappan hemma (han skulle flytta till fodervärd dagen efter vi var där) och hon sa direkt att hon nekade många spekulanter (så det var vi beredda på). Vi satt och prata ganska länga med uppfödaren (och gosa med valparna) och när vi sen skulle gå därifrån så sa hon att om vi var intresserade så fick köpa en av dem (vi fick dock inte välja utan hon valde ut en åt oss som hon trodde skulle passa bäst). Så vi hade väldigt tur! Uppfödaren berätta också att hon ville att folk skulle komma och träffa hundarna innan hon bestämde för tex hade hon nekat några där barnen uppenbart var rädda för hundarna och även folk som inte alls verkade speciellt intresserade av att engagera sig i de vuxna hundarna (till skillnad från mig som direkt satte mig på golvet och fick en sjukt kramgo pappa hund i knät direkt 😍 och sen senare fick en av de andra hundarna som försökte gömma sig i mitt knä när de skulle bli utestängda (så mamma och valpar kunde vara ifred med oss). Uppfödaren sa också att hon tyckte mamma lät bra redan när de prata i telefonen så att ringa om du har möjlighet är nog ett bra tips och visa intresse på att få träffa valpar (och de vuxna hundarna).

När några i mamma och pappas område skulle skaffa Pudel rekommendera mamma uppfödaren och det var under pandemin och då hade uppfödaren över 100 intresserade (till skillnad från det mer "normala" 20-25 stycken)! Men dem blev också godkända så det finns ett "syskon" till vår i området.

Annars är väl tipset (som någon annan gav) att kolla omplaceringar för dem finns det ju gott om just nu (och personligen tycker jag det är otroligt skönt att ta över en redan vuxen hund när man bor själv, slippa springa upp på nätter och 500 gånger under dagen för att kissa).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Heddiz
0

#11: Är det bruks blandningar eller typ såna här akita/stafforshire bull terrier (pit bull) blandraser el större liknande hundar fr sk "urhundar" så vill dom nog helst inte sälja till nybörjare…
Sen beror det ju på hur erfaren du är. Har du varit hundvakt i en lite längre period…så är du ju lite mer erfaren än om du bara hälsat på hundar..

Men finsk spets tycker jag låter bra den gillar aktivering..
Eller blandras…min är väldigt personlig, lättlärd och supergo..
Absolut inte BC-då måste du ha får så den får valla..OM du inte köper en omplacering och inte vill valla.

The more I love my Dog
"Mark Twain"