Nervös reaktion?
Var och klippte min hund igår. Var tvungen att raka av allt pga tovor. Allt gick bra men på kvällen var han väldigt orolig. Kunde inte ligga stilla någon längre stund utan for omkring. Slickade sig intensivt på pungen, så nu är den väldigt röd. Kan detta vara en reaktion på klippningen? Vi fick använda lite milt våld vid ett tillfälle när magen skulle klippas. Då reagerade han lite hysteriskt, men det gick över fort.
Varför tar du inte och borstar honom lite oftare så att du slipper raka hela hunden? Vad har du för ras?
Hur reagerade han när ni klippte honom på magen?
Det kanske som "skaver" när han har fått så kort päls?
Han är 11 månader och en Bichon Havanaise. Jag har borstat o kammat med 2-3 dagars mellanrum. Men han hade fått så mycket underull så jag kom inte ner riktigt. När han väl lugnat ner sig gick det bra att klippa på magen. Det skall få växa ut igen.

Skulle bada honom ordentligt. Få bort allt "stickigt" hår som lossnat när han klipptes. Hur kort har Ni klippt? Nerklippta Bichon Havisar finns det gott om, så det är inget konstigt att vilja klippa ner dem
Han är helt snaggad. Han skall få bada. Det kan ju vara som du säger att där finns stickigt hår. Vi var tvungna att ta så hårt denna gången.
Men havanaiser ska man vällah borsta typ varje/varannan dag? Nu försöker jag inte anklaga dig för att missköta din hund eller nåt för det tror jag inte att du gör, så ta inte detta på fel sätt men jag blir så fundersam på varför man skaffar en så pass pälsig ras som nu havanaisen är om man ska klippa ner den?..
Om du kommer att ha den långhårig senare så kom ihåg att bena ordentligt varje liten centimeter av pälsen och att helst göra det varje dag eftersom att det inte hinner bildas så mycket tovor. Havanaisen har juh en otrolig päls som kräver mycket omvårdnad. Sen så ska den juh badas typ var 10-14:e dag.
Sen så kan jag juh tips om att stålkam är bra att reda ut tovor med, om du nu inte redan har en sån..
Det räcker att borsta dem varannan var tredje dag. Nu är det ju så att i den åldern han är nu har de mer eller mindre med underull, som lätt tovar ihop sig. Den försvinner ju sedan. Jag har skaffat den rasen för att den är sk allergivänlig. Tidigare var det inga problem med tovor, de har kommit nu. Han har dessutom väldigt tjock päls, därför har det varit svårt att komma åt underullen. Strålkam har jag redan.
Nu frågade jag om det var en nervös reaktion på klippningen som gjorde att han slickade sig så på pungen, men jag har sett att där var ett litet sår efter klippningen. Han är lite orolig nu emellanåt men han saknar väl pälsen. Kan förstå att det känns konstigt.
Ok. Men inte försvinner juh underullen på havanaiser. Du kan räkna med att du hädanefter (om du ska ha den med päls) kommer att ha en jobbigare päls på din hund. Det första var juh valppälsen och den kommer inte tillbaks. Vuxenpälsen är myclket jobbigare och jag tror att du kommer att behöva borsta din hund varannan dag istället för var tredje annars så kommer du att vara tvungen att klippa ner den igen.. Tro mig.