Äta bajs
Hur får man sin hund att sluta äta bajs? Allvarlig fråga. Han äter det periodsvis och jag är orolig att han ska få i sig någon parasit. Men saken är att vi bor mitt ute i ingenstans och det finns inga gatlyktor där vi bor, så på kvällen och natten är det omöjligt att se om det ligger bajs :(
- Redigerat 2022-05-11 12:59 av [Tismon]
Nu bor jag dock i en "stad". Har lärt in ett nej kommando.
Munkorg kanske är ett alternativ om ovan ej fungerar för dig
#1: Hur lärde du ett nej kommando?
Jag har ett "lämna-det-ifred-kommando", vilket oftast fungerar. Men fungerar inte om frestelsen är för hög.
När det kommer till bajs så slänger han dock i sig det utan att man själv hinner reagera och blir ju särskilt svårt i mörkret.
Har tränat att ha munkorg på vilket han accepterar att man sätter på honom men när vi går ut med munkorgen slänger han sig ned på marken och försöker "skrapa bort det". Slutade med att han fick skrapsår i ansiktet
Det är en vuxen hund va? Tänkte på att unghundar kan ha sånt där för sig och sedan lägga av, men sån tur har du väl inte om jag minns rätt.
#3: Ah nä, han är 5 år :/ Höll på med sådant mer när han var unghund och sedan har han perioder när han äter bajs och perioder när han inte äter det alls. Märker att han äter mer bajs när han tappat vikt men tycker han har ganska bra hull just nu 🤔
Känner med dig, men har inga tips. Mina har om de alls gjort det lagt av.
En gång när jag hade segelbåt och vi hade lagt till vid en liten ö där många båtar stannar för övernattning låg en båt med två schäfrar ombord bredvid vår. På kvällen hör vi ett vrål ur mörkret. Hundarna hade kommit om bord med skit runt hela nosen och hade hunnit kleta av sig både här o där innan det upptäcktes. Till saken hör att folk gick i land för att göra sina behov och tog inte reda på efter sig och det var ett litet skär bara så det vär rätt tätt minerat så att säga. Var liksom inte harbajs de ätit… 🤢
#5: ahhh usch 🤢
Var det som hände igår kl 10-11 på natten. Vi gick i en alle och där fanns en parkeringsficka… Vovve slänger i sig något. Något stort och ljusbrunt. Alldeles för stort och konstigt format för att vara hundbajs… Vägrar släppa. Misstänker att det också var människobajs 🤢
- Redigerat 2022-05-11 15:04 av [Tismon]
Är så jävla äckligt! Jag lyckades kleta ner mig själv en gång. Spelar ett GPS-spel och det var en kontroll bakom en kyrka där stadsmissionen eller vilka det är ordnar måltider för hemlösa. Alltid fullt med missbrukare därikring och folk t.o.m. campar utanför. När jag satt mig på cykeln igen kände att det luktade bajs. Hade klivit i nåt, fått det på händerna när jag skulle spänna fast fötterna och sen lyckats kleta ner styret o.s.v. Inget att torka mig på. När jag vänder mig om får jag se en stor korv ligga mitt på stigen, tillplattad i ena änden där jag klivit och med en hög toappapper bredvid. Höll på att spy flera gånger på vägen hem. In och duscha, ut med rotborste och såpa och skrubba hela cykeln. Fick lov att be en grannpojke lukta på pedalerna och avgöra om cykeln var bajsfri, för jag hade lukten kvar i näsan. 🤮
Hoppas du lyckas med nej-kommandot, för det där låter inte kul. Men det blir nog svårt om du inte ser när det är nam-nam på gång.
- Redigerat 2022-05-11 15:15 av hemul
#7: Åh nej fyyy 🤮 Vad skönt att du fick bort allt skit i alla fall. När det inte är djurbajs är den f-n det värsta.
Den enda trösten är väl att det lär inte ha lika stor sannolikhet att innehålla parasiter…
Ja, jag får nog öva på det här. Om jag har något riktigt köttigt som doftar mycket kanske det är mer spännande än bajset, kan man i alla fall hoppas 😅
Men om det är i mörkret? Hur ska du se bajset innan han upptäcker det?
En av mina åt bajs till upp till 10 månaders ålder sådär. En gång när han var liten grävde han upp nedgrävt och halvruttet kattbajs. En knäpp granne hade en katt som stod bunden vid en liten koja, helt sjukt. Ivf märkte ju inte jag det. Inte förrän han spydde upp det inne. Det luktade nästan värre än människoskiten och var inte lätt att få upp blandat med sån där vitt slinkigt hundkräk. Det var massor, han verkligen tömde magen. Sprang i skytteltrafik med mellan hallen där olyckan skedde och toan med papper med vidrigheter på. DÅ spydde jag också. 🤮
Var roligt det var att prata bajsminnen! 😂
- Redigerat 2022-05-11 18:24 av hemul
#9: Nä men då lär inte ett nej-kommando hjälpa mig i mörkret heller. Men i dagsljus kan det hjälpa mig :) Eller kanske kan jag åtminstone få honom att spotta ut det…. Vilket inte alls går i nuläget. När den äckliga höndelsen skedde försökte jag bryta upp hans mun och skaka ut bajset 🤮🤮 blev bara biten istället (inte med mening) och sedan var det hem och tvätta händerna 2478 gånger 😅
Whaat aldrig hört om en katt som är fastbunden! Fy vad äckligt det låter 🤢🤢
Haha ja, ibland måste man snacka lite skit 😉
#2: lärde in det med omvänt lockande
#10: Vet. Det var djurplågeri. Stod där t.o.m. på vintern i många timmar. Skäms än för att jag inte gjorde nåt. Men jag var ung, hyrde i andra hand och hade en hund som störde ibland och kattägaren var "the boss" i huset.
#0: Om du provat allt och "låt bli" (TYP ;)) brukar funka när det är ljust, men inte i mörkret - ja då blir det svårt, men inte omöjligt dock!
Du får sätta på dig ordentliga sk ficklampor.. ex som är kanon bra och lyser upp rejält i mörkret är PANNLAMPOR!
Det är perfekt att ha när man går ut med hund, osv i mörket…
Och du ser iaf såna här riktigt äckligt människobajs som kan ligga varsom 🤭💀😏
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Läskigt förresten att han råkade bita dig. Antar att det inte gick hål. För då måste ju infektionsrisken vara enorm.
#12: Var ju inte ditt fel så du behöver inte skämmas… Synd om katten verkligen men det är inte alltid lätt att säga ifrån :(
#13: Japp verkligen, skitsvårt! 😅 Använder pannlampa men den lyser inte starkt som en strålkastare direkt, så det är fortfarande väldigt svårt att se! Särskilt när det är bakom en buske eller i högt gräs haha
#14: Nä som tur är gick det inte hål! Han försökte ju inte bita mig men snarare tugga skiten innan jag hann få ut det eftersom det var segt och gammalt 🤢 Eftersom han verkligen inte ville så blev det mer att han tuggade maniskt för att få ned det och då råkade han bita mig ganska hårt
Jag visste inte att det kunde bli segt! 🤣
#16: Man lär sig något nytt varje dag 😉😂
💩💩💩🐩🐕🦺💩💩💩😁