Hundar iFokus

Hundar

Läst 482 ggr
soozen
0

Valp överbett

Valpen jag har reserverat har varit på veterinärgranskning idag och där framkom att den har ca 3 mm överbett. Hörntänderna trycker på i gommen.
Köpa eller inte? Vill ställa ut och det skulle vara roligt att avla på hunden (är ingen uppfödare och valpen är en hane men skulle gärna bidra till rasen om hunden visar sej bli bra). Har läst mej till att bettfel på valpar oftast rättar till sej, men hela 3 mm på en 6 veckors valp känns osäkert??

MonicaLagerquist
0

Vad är det för ras?

Stolt ägare till tre La permer

soozen
0

#1: schapendoes

Karmatarerskanise
1

Om det är för utställning hade jag inte chansat. Det finns stor risk att det inte blir bättre.

Mitchika
0

Jag tänker lite i samma bana som Nina i #3. Om det är en viktig del i hundägandet för dig att få ställa ut, meritera en bra avelshane och bidra till rasens framtid om hunden håller måttet och kanske även briljerar, då är det inte det bästa att köpa en valp som har en defekt på det viset.

Det kan rätta till sig, men om det inte gör det, kommer du fortfarande känna dig glad, lycklig och tillfredsställd med hundägandet? Eller kommer bitarna du inte kommer kunna göra i såna fall skava och fattas dig? Utgå från värsta scenariot, ställ dig dom frågorna, gå igenom hur du känner och svara ärligt åt dig själv så har du svaret.

Vad säger uppfödaren för övrigt? Har denna några tankar eller erfarenheter kring det? Jag tänkte om det kanske uppstått bettfel i tidigare kullar eller så som rättat till sig eller inte?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

soozen
0

#4: uppfödaren är ganska ung så hon har inte jättemycket erfarenhet ännu, men i en tidigare valpkull hade ett par valpar liknande bettfel som rättade till sej med tiden. Så oddsen ser ju inte jättedåliga ut ändå. Men, det skulle nog lämna och skava om jag fick glömma utställningarna. Nog för att det är agilityn som är prio 1, men jag har trivts förvånansvärt bra vid schapperingarna 🤭

Tea clarin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min tik hade underbett när vi köpte henne vid 4 månader och det har ju inte förändrats så jätte mycket. Skulle säga att när allt växt klart på hunden är det inte märkvärdigt men som valp syns det väldigt tydligt.

Jag skulle nog inte köpt en valp med någon ”defekt” om jag hade haft planer att ställa ut den.

Draken
0

Vill du ställa så hade jag inte chansat på att det går till sig. Kan du inte ta en annan valp ur samma kull, så kan de sälja den du skulle ha till någon som bara vill ha den som sällskap ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

ipopuma2
2

Har en hund med överbett. Har varit dyra veteinärkostnader som försäkring ej tar då det står på besiktningen att de har överbett. (Tänderna gick rakt upp i gommen)

Ska du avla och ställa ut hade jag personligen inte tagit valpen då det i alla fall mina raser räknas som fel.

Draken
0

#8: Det räknas som fel även hos mina raser.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis