Rastypiska egenskaper en myt?
Ny forskning. Man har tydligen kommit fram till att egenskaper man brukar koppla till vissa raser inte är så rastypiska som man trott. Antyds lite att det beror på uställningsaveln.
Obs att man inte tittat på arbetande hundar. Alltså inte fråga om jakt- vall- och skyddsinstinkt och sådant, utan mer allmänna egenskapar som glad och social, sprallig, ettrig…
Tror man kan läsa någon artikel utan att logga in?
https://www.dn.se/vetenskap/hundrasernas-typiska-egenskaper-ar-overdrivna/
Själva studien ligger här. Man kan ivf läsa abstract.
https://www.science.org/doi/10.1126/science.abk0639
- Redigerat 2022-04-28 20:35 av hemul
Intressant, tack för bra länkar och ja, det går än så länge iaf att läsa DNs artikel utan inloggning.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Min tibetanska terrier har inte läst din rasstandard speciellt bra 😬
Vi läste på mycket om rasen innan hon flyttade in (omplacering) och tänkte:
-tjoho vilken skogs-kompis hon kommer bli.
Eller inte…
Hatar allt vad skogen heter, det är ju smutsigt och äckligt där. Hon sitter hellre hemma på bron i solen och jäser.
☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️
Sajtvärd på Lenormand
Vår labbe var allt annat än en typisk labbe, hon hata att apportera och att bada gav hon inte mycket för (om det inte var en gyttjepöl uppe i bergen).
Var mer som en katt än en hund (väldigt självständig).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: Jag skrattade högt för mig själv när jag läste ditt inlägg. 😂
Kunde inte öppna artikeln tyvärr. Däremot så kunde jag läsa den andra länken, om studien. Den var jättebra.
#2 Skrattade gott jag med 😂 men förstår frustrationen. Jag har Chihuahua och de skall ju vara reserverade, skälliga och skakiga. Våra har inte läst den rasstandarden. De älskar folk, de älskar att vara ute och busa med alla andra hundar. De skäller en gång när det ringer på dörren, bara för att säga till att någon står utanför och vill komma in, de springer dock mot dörren och sitter där och väntar. De bryr sig överhuvudtaget om höga ljud eller skrammel.
Jag kör både nosework, lydnad och mental träning med dem, de är med på precis allt. De hatar att ligga i en väska, de vill vara på backen och utforska omgivningen.
- Redigerat 2022-04-29 14:32 av Draken
Jag tycker att rasbeskrivnigen för min ras och mina vovvar faktiskt stämmer…sen kanske det är lite man skulle vilja lägga till som att den :också är rolig, påhittig, men också ganska så stolt 😊
Belgisk vallhund
Malinois
Rasen är vaksam och aktiv, mycket livfull och alltid redo till handling. Förutom sina medfödda anlag som vallhund har rasen också värdefulla egenskaper, som gör den till en utmärkt vakthund. Om så behövs, tvekar den inte att försvara sin ägare. Rasen förenar alla de egenskaper man kan önska av en vall-, vakt-, skydds- och tjänstehund. Dess livliga och vakna temperament och dess självsäkra sinne, utan någon rädsla eller aggressivitet, avspeglas i kroppshållningen och det stolta och uppmärksamma uttrycket i de gnistrande ögonen.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Kunde inte läsa artikeln men…
Citat från rasstandarden: "Chinese crested dog är gladlynt och aldrig ilsken"
Cain var ju definitivt inte rastypisk, haha (århundradets underdrift).
Läser man om rasen i övrigt (vad gäller temperament osv.) så står ofta att de är knähundar och gillar att sova under täcket osv. vilket stämmer toppenbra på mina nuvarande blandraser (de älskar att vara nära konstant)… men absolut inte på Cain.
Förutom att Cain var komplett galen (inte en överdrift, haha) så fullkomligt avskydde han (förutom i vissa undantagsfall) att få på sig en filt eller dylikt. Han klev direkt upp så fort man försökte bädda ner honom (även om han bokstavligen låg och skakade för att han frös). Han ville normalt inte sitta i knät (utom i pappas knä hos veterinären, i mitt knä efter epilepsianfall och vid ett fåtal andra tillfällen) och det fanns alltid en ganska hög risk att han plötsligt bestämde sig för att istället försöka "äta ens ansikte" de få gånger han satt i knät.
Näe, han var inte rastypisk, men han var en unik, rolig tokstolle som jag trots alla gråa hår (och tårar, ärr m.m.) aldrig skulle ha velat vara utan. Han var inte en Chinese Crested Dog…han var en Cain och en väldigt typisk sådan 😉
När det gäller "rastypiska" egenskaper så får man ju inte glömma att alldeles oavsett så är ju alla hundar individer. Det är kanske mer troligt att man får vissa egenskaper hos en viss ras, men det är ju inte säkert. Hundar är ju levande varelser och därmed kan man inte förutspå allt, alldeles oavsett hur föräldrarna är, hur rasen brukar vara osv.
Min bc/aussie är långtifrån rastypisk.
Livrädd för får. Älskar att apportera dummies på land och i vatten, bära saker.
Men får, det måste vara fruktansvärt läskiga djur då står man bakom matte o uffar.
Den tibetanska spanieln vi har på dagis jagar. En jägare testade honom på vildsvin och han tvekade inte en sekund. Kan inte vara lös ev sekund. En gång kom han hem med en fågel han fångat.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Ha ha! Denvildsvinsjagande tibetanska spanieln tar nog priset! 😂
Sankt bernhard
Att de skulle bara vara lata nallebjörnar som inte gillar att jobba eller inte kan gå långa promenader
Vår var precis tvärtom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min Rottispottis är precis som rasstandarden ska vara, vakten är inte ”uravlad” utan han är nog den vaktigaste hunden jag träffat. Hatar människor som inte är familjen🙈
Stamtavla å utställningsavlad👍
Meow:3
#11: Amen vet du icke att hundar icke KAN hata 😂
Dom vet inte hur man hatar eller vad hata är utan agerar som vakt - som mina hundar Malle el Belgisk vallhund och Malle/Schäfer blandras-som också vaktar NÄR människor går för nära allt som dom tycker är vårat eller deras…
Kanske det är hat? eller kanske inte? vem vet - vi får fråga någon som kan prata med djur eller gå en kurs i det själva om det finns…allt verkar ju möjligt idag.
Det värsta är väl om någon går nära BILEN och något fönster är halft öppet oj och dom stoppar ut halva huvudet och får till ett vrål skall så personen som går förbi nästan kissar på sig 😁🐕
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#12: han gillar inte människor han inte känner över huvudtaget, aggression inte vakt
#13: Fast det är ju inte rastypiskt, en rottis ska inte vara aggressiv eller "hata" folk, vaktegenskaper (och dådkraft) är en annan sak.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#14: han är vaktig plus ogillar människor
#15 Låter som osäker hund med vakt
Vår sankt bernhard litade bara på fåtal personer under stora delar av sitt liv.
Men inte samma sak som att de hatar människor :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16: kan vara så ja. Men vaktig är han då han vaktar som han ska:)
Han vaktar massor när vi inte är hemma, släpper inte in familjemedlemmar till oss som han inte känner, vaktar när vi är hemma osv👍
#16: Det har dom faktiskt forskat på och kommit fram till något många av oss redan visste eller har märkt att hundar har och kan känna precis samma känslor som människor som sorg, ångest, rädsla, men framför allt glädje, kärlek - därför är det bra att titta i hundens ögon - det ökar kärleken mellan oss och gör hunden lugnare..
iaf så var det en sak dom inte kunde känna och det var HÄMD el HAT..
Så att en hund skulle kunna vara arg på en specifik sak/människor/hundar borde den egentligen inte riktigt kunna - det ligger på gränsen till hat..så det kan mycket möjligt bero på osäkerhet…
Men det kan bero på ett vakt och vid utfall typ ett vakt el vall beteende för vall hundar eller så vill dom bara leka😁
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag fick nyligen höra att en studie (som liknande denna) som sa istortsätt "du uppfostrar hunden till hur den är, har inget med ras att göra" inte stämde, inte ens ifrån forskarna som prata i den. De som skrev artikeln hade vridit och vänt allt dom sagt så det passat med deras syfte, och personen som berätta detta (rätt säker på att det var denise fenzi) var bekant med personerna som "forskat" till artikeln.
Vet inte om det är samma studie för jag har inte kollat någon av dom, men… var försiktig vad man tror på…
#18: Sedan gammalt hette det att man inte skulle titta hunden i ögonen, då det kunde uppfattas som ett hot från hundens perspektiv. Men jag har aldrig upplevt att hundarna har känt sig hotade om jag har tittat dem in i ögonen.
Så jag tror ju hellre på vad som kommer fram i studien angående att ha ögonkontakt med sin hund.
- Redigerat 2022-05-05 12:59 av Draken
#20: våran ena hund sneglar när man stirrar för han ser det som utmaning, andra börjar leka för hon ser det som lek. Tror hundar uppfattar det olika per individ
#20 De flesta gör nog inte det, när det kommer från en människa. De har ju lärt sig att tolka vårt kroppsspråk under 30000 år sådär.
#21 #22 Ett par av mina hundar genom åren har vikt blicken när jag har tittat dem in i ögonen. Så det gjorde jag inte efter det. Men de flesta hundar jag har/har haft, har inte reagerat om jag har haft ögonkontakt med dem. Jag använder mig mycket av ögonkontakt och tecken när jag kör lydnad med dem.
Tycker de brukar titta tillbaks också, använder alltså vårt kroppsspråk. Sen är det nog skillnad ifall man råkar vara arg/irriterad och stirrar hunden i ögonen. Men när man är kärleksfull har mina kunnat titta tillbaks. Speciellt en. Vi brukade ligga och mysa i sängen innan vi skulle sova och titta varandra djupt i ögonen. Är säker på att det betydde samma för honom som för mig. 😍
Min hund beter sig väldigt rastypiskt tycker jag och nog de flesta som känner honom.
Är jag biased och bara inbillar mig?
En labrador som älskar att bära saker, älskar att apportera i vatten, är överglad och älskar alla människor. Väldigt lätt att kidnappa eftersom han tror gott om alla.
Det enda icke-rastypiska är väl hans utfallsproblematik med andra hundar men han blev attackerad som valp… Sedan är väl han inte jätteglad för att apportera på land av någon anledning utan det ska vara vatten 😂
Cain som ju var extremt osäker (och som ju var allt annat än normal…minst sagt) tyckte att det var väldigt jobbigt att titta mig i ögonen (han tittade jättesnabbt upp ibland, men var svår/omöjlig att lära att ta ögonkontakt).
Han kunde dock stirra ibland och då var det mer än dags att ta sig ifrån honom fortare än kvickt (om man ex. satt ner vid honom i hans höjd så att säga) för då var han på väg att få ett "rageutbrott" (och försökte bita i ansiktet). Att råka titta för länge på honom kunde trigga honom till att attackera, så för hans del så var det definitivt att betrakta som hotfullt att titta/bli tittat i ögonen.
Jag tror att det är en väldigt individuell sak hur en hund uppfattar ögonkontakt, är den osäker så är det nog större risk att den tar det som ett hot; än en självsäker hund som man har en god kontakt med och som vant sig vid att titta i ögonen är en bra sak.
Hade han rage på riktigt eller liknar du bara hans anfall vid det? Tror inte jag hängde med riktigt på slutet i historien om Cain. Cain är förresten att jättehäftigt hundnamn.
#26: Man ser ganska enkelt på min ena chi som kan bli reaktiv mot andra hundar. Han spärrar upp ögonen, och eftersom han har typiska chi-ögon och skelar dessutom, så är det väldigt enkelt att se när han är på väg att göra utfall.
Däremot så är han helt lugn i blicken när någon av oss tittar honom in i ögonen 🙂