Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigthälsavalparveterinärunghund
Läst 313 ggr
Josephine98
0

Behöver h)älp! Diarré och blod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej! Min hund på 7.5 månad , har haft diarré i ca 1 dygn. Idag har han bajsat ca 10 gånger, och spytt två. Nu efter han spydde och bajsade 3 gånger på 10 minuter upptäckte jag en blodfläck på golvet. När jag undersökte var det kom ifrån kom det från hans rumpa. Då gick jag ut och kollade noga i hans bajs. Det är även blod i avföringen, bifogar bilder nedan. Han tuggar pinnar när vi är ute och äter dem också. Han har bajsat ut pinnar ibland. Vad kan detta bero på? Är det farligt? Måste jag åka in akut nu inatt? Eller avvakta tills imorgon ? Snälla!! All hjälp uppskattas

[EM_L]
1

Kontakta veterinär omedelbart och åk helst till akuten! Blod i avföring kan betyda många saker och inget man ska vänta med.

Calcifer
1

Jag skulle direkt säga åk in direkt. Faktiskt. Jag är noga med att inte ge det rådet om jag inte menar det, men jag tror det skulle kunna vara säkrast i ditt fall. Det kan tyvärr gå hemskt fort gå fel om det vill sig illa och gäller olika djur. Jag har t:ex själv haft katter som bajsat blodblandad avföring och jag har direkt åkt in för man vet ju inte. Det kan vara inget - det kan vara akut. Hellre att man åker in en gång för mycket än en gång för lite.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Josephine98
0

#2: även om hundens allmäntillstånd är som vanligt?

[EM_L]
1

#3 Ja även om hundens allmäntillstånd är som vanligt. Kan vara något allvarligt med magen eller tarmarna och många djur visar inte symptom i beteende förens mycket senare även om de lider på innansidan.

Som #2 säger. Bättre att åka in en gång för mycket än för lite.

• Redigerat 2022-04-27 22:44 av [EM_L]
Calcifer
1

#3: Ja, absolut. Ett djur kan inte som en människa säga om något känns fel, och många djur har nästan som "default" att de ska agera normalt. Så ja, om du sett så pass mycket blod som du påstår så absolut åk in. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Josephine98
0

#5: ser du inte bilderna jag bifogat här? Där finns blodet Jag sett; jag har bokat möte hos firstvet nu om 20 minuter.

Josephine98
0

#4: videosamtal med veterinär på firstvet om 20 minuter

Calcifer
0

#6: Ja jag ser bilderna och tycker det är otroligt bra att kontakta vet. När det gäller t:ex människor kan det också vara akut om det gäller blod i avföring, men man kan då oftast reda ut varför eller hur det lett till det. Men när det gäller djur kan de ju inte förklara, därför jag säger det är bättre att söka hjälp en gång för mycket än för lite. Det kan vara ingenting, eller så kan det vara något extremt allvarligt. Är ju bättre att riskera att åka in av "ingen anledning" än att låta bli att åka in och ens djur avlider som anledning till det.

Heddiz
1

#0: Jag håller med dom andra att åk in till vet!

Min hund jag hade förut fick något liknande och vi bokade tid hos veterinär till senare på kvällen för att vara på den säkra sidan.

När vi åkte in så somnade han i min famn och när vi kom fram så vaknade han inte, men levde…

Vi sprang in till vet med han sovandes, men det var försent och vi fick låta honom somna in 😭.

Min bästa hund ❤️❤️❤️för alltid!

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

#5: Ja det är som om dom inte vill visa in i det längsta att det inte är något- fast min hund som jag skrev om måste ha haft ont så "sa" han ingenting.

Sen anklagar man sig själv om det var något som i min hunds fall att man borde ha märkt något tidigare…speciellt eftersom det i hans fall gick så himla fort mellan vaken och normalt beteende förutom lite trött möjligen till att han somnade och inte vaknade.

Annars brukar hundar vilja dö ensamma om dom KAN som en annan hund jag hade som var ca 15 år och hade ålderskrämpor bara, men sen en nyårsnatt så hade han passat på att "rymma" till grannens garage för att dö…Det var grannen som hittade honom på morgonen…
Hur kunde vår hund VETA att han skulle dö ? Det fattar jag inte.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

MonicaLagerquist
0

Hur har det gått?

Stolt ägare till tre La permer

[Lilium]
0

Undrar samma som #11

Draken
0