Avlivning-veterinär - jägare
Såg nyss en kvinna skriva att hennes man kunde hjälpa till med avlivning om man vill slippa klinik 0ch sprutor.
Först tänker jag på det hemska om hunden skadeskjuts och lider livrädd i smärta innan fler skott och ett av dom träffar rätt.
Skulle aldrig förlåta mig själv om min hund dog på det viset och bilden skulle alltid sitta kvar på hornhinnan. Även om första skottet dödade så låter det högt.
Inget värdigt slut enligt mig.
Jag föredrar sprutor som ges i lugn miljö. Lugnandet fungerar inte alltid, vilket klart är obehagligt. Men med de stora överdoserna narkos lider djuret inte i smörtor och är med din älskade vi insomning.
Jag har själv sövts otaliga gånger och om han fick välja skulle jag vilja dö så.
Vad tänker ni kring det?
Jag ser inget fel med att personer väljer jägare. En bra jägare skadeskjuter inte på det avståndet och behöver absolut inte flertalet skott. Det du beskriver i inlägget är absolut ingen bra jägare som skulle ha jägarlicens.
Enda gången jag skulle ta till jägare är om det är akut, för att hunden inte ska lida. Men inte annars. Ser dock inte fel med att göra det. Jägare har tagit bort kaniner & katter för oss, som behöver slut, akut eller som absolut inte fixat veterinär & den stressen som blir
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2022-04-23 08:15 av Fridaaaa

Jag tänker att det säkert finns tillfällen när veterinärbesök är väldigt ångestladdat för hunden. Den känner av att situationen är annorlunda, att människorna är ledsna, att den har ont eller ibtr mår bra. I vissa fall, som vid akut olycka, skulle jag säga att det är många gånger mer etiskt att tillkalla jägare än att sätta sig och köra till en veterinär.
En skadeskjutning på nära håll med ett djur som står still är inte jättetroligt om man har en van och ansvarsfull jägare att ta till. Skadeskjutning sker ju ofta på håll och på djur i rörelse, om de sker.
Jag tror, och det är utan att lägga värdering i det och med all respekt för djurägaren, att det som känns fel i magen är snarare sättet. Det känns inte bra att skjuta sitt djur. Det känns ovärdigt och blodigt och inte så man vill se sitt djur avsluta sitt liv. Jag tänker att om man bortser från det och tänker att djuret dör omedelbart och platsen är en plats där djuret känner sig helt trygg och omedveten om vad som händer så känns det inte helt galet. Och vid en trafikolycka känns det inte alls galet att skjuta djuret.
Om jag, när jag är så sjuk att det inte finns något hopp, och helt ovetande om vad som väntar (för hunden var ju inte vad som väntar heller) blir tagen till en vacker plats, eller en plats där jag känner mig lugn och hemma kanske med något gott att äta och när jag minst anar det tar det bara slut… Jag ser inget hemskt i det.
En kompis 2 katter avlivades av jägare. Den ena dog inte utan sprang iväg flera meter skrikandes innan ett skott träffade rätt.
Vi något akut finns inget val.
Kan jag välja blir det veterinär hemma.
Låtsasfarfar hade taxar som han jagade med, när tiden var kommen för dem tog han bössan och hunden med sig ut i skogen och sköt. Hundarna fick en sista lyckorus, för de skulle ju ut och jaga på samma sätt som de hade älskat hela sitt liv, så även en äldre sjuk hund livade upp en sista gång. Tycker det var ett rätt fint sätt för dem att få somna in. Istället för stress fick de vara inställda på att göra det bästa de visste.
Däremot skulle jag aldrig göra det med mina egna om det inte blev en riktig jäkla akutsituation. Men jag förstår vvarför vissa gör det. Speciellt jägare med egna jakthundar.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Detta gällde inte en akut situation.
Någon frågade om det fanns hjälp med skjuts den dagen dennes hund ska avlivas och en kvinna sa att hennes man kunde skjuta hunden. Kändes bara så fel.
Är man jägare och hunden är som lyckligast i skogen kan jag förstå det.
Själv hade jag inte klarat det eller velat.
Kan jag välja blir det hemma i soffan.
#5 Nej jag skulle inte kunna göra det heller, (inte hemma i soffan heller, för -jag- skulle inte kunna leva med att veta att min hund dött här hemma, jag klarar knappt av att de dör hos veterinären) om det inte vore akut. Vad jag menar är att det är bra att det finns alternativ om det är så att det går käpprätt åt skogen och det inte finns möjlighet att hinna eller ta sig till veterinär. Tyvärr finns det ju inte nog veterinärer längre och bor man långt ifrån akutsjukhus tycker jag att det kan vara bra att alternativet finns, men i nödfall.
Eller som i fallet med låtsasfarafar (och säkert de flesta jakthundar) som fick tro att de äntligen skulle få komma ut och jaga igen.
Men för egen del vill jag att mina ska få somna in under en lugn situation hos veterinären.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag föredrar nog vetrinären själv, men jag vet att många som har draghundar och faktiskt använder dem till det de är ämnad för, tar med dem på en sista slädtur och ger dem ett sista lyckorus som skrevs längre upp i tråden.
Min bror arbetar med sina draghundar året om, och han avlivar (läs skjuter) dem när det är dags för dem att vandra vidare.
Jag skulle dock aldrig fixa det.
En av våra vänner som är jägare skjuter både sina hundar och katter när det är dags .
Han tar med dem ut på jaktmarken ger dem något gott att äta och sjuter dem.
Min man har avlivat grannens hamstrar men han tycker inte om det. Våra katter och hundar har vi avlivat hos veterinären.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
För hundens skull tror jag att ett välriktat skott är det bästa. Minst stress. Hänga med husse/matte ut i skogen och sen bara borta.
Min far, som är jägare, har själv avlivat sin hund och ett par av sina katter. Hunden fick komma ut i skogen, som hon älskade, och där sköt han henne. Katterna avlivades inte på samma "lyckliga" vis, utan instängda i en säck och sköts. Inte samtidigt, bör sägas, utan några år isär. Katterna var akuta avlivningar. Kändes otäckt att de fick ligga rädda i en säck, men detta var för att det inte skulle finnas risk för skadeskjutning och en katt som i panik sprang iväg skadad.
Själv går jag helst till veterinären för avlivning. Vet inte hur jag skulle göra i ett urakut läge.
#4: hört att det samma görs med vallhundar, du skickar dem på ett sista hämt att leta på fåren och på vägen ut så skjuter men dem. Känns enligt mig som den mest värdiga döden, att hunden får göra det den älskar en sista gång. (Om det inte är något akut)
Borde ju gå att göra med spår, lydnad eller vad som där man kan skicka iväg hunden en bit från sig ☺️
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#3 Då gjorde den jägaren grovt fel och kanske inte borde vara jägare
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är lätt att man blandar ihop sina egna känslor och hundens. Jag tror också skottet kan vara det bättre för hunden, men det är jäkligt otäckt för oss. Jag skulle själv inte kunna göra det.
Det här gäller inte sällskapsdjur utan köttdjur, men ändå relaterat. Hörde en gång en dokumentar på radio om en mönstergård driven av en Wachtmeister, i Skåne tror jag. Korna hade det jättebra, fick gå ut och äta gräs o.s.v. En gång i veckan eller så leddes de en i taget in i en byggnad där de fick tillsyn medan de fick en extragod tapp gräs att mumsa på. Så en dag när kon stod där och smaskade och blev ompysslade stod en man med ett gevär bakom en avbalkning. Pang och en ko dog lycklig. Det köttet skulle jag vilja äta. Men jag skulle inte klara att se min hund bli skjuten även om jag tror det är lindrigare för hunden.
- Redigerat 2022-04-23 17:33 av hemul
När jag var yngre hade vi en 35 årig gammal ponny. Han hade varit krasslig fram o tillbaka. En lördagskväll föll han ihop i hagen.
Där låg han.
Inga veterinärer fanns. Då åkte min dåvarande pojkvän dit som var slaktare med bultpistolen.
Det gick fort och smärtfritt. Då var det värre för oss människor.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag skulle aldrig klara av att se någon skjuta mina hundar❤️ och det skulle kännas som om jag lurade hunden att vi ska göra något han älskar och så blir det inte något kul utan tvärtom…nej, nej aldrig..
Som tur är bor vi väldigt nära flera veterinärer/kliniker.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#11 Jag vet att de som använder Beardisarna till vallning som de var ämnade till från början, skickar ut dem på hämtning och skjuter dem på vägen ut.
#15: Skjuter man och träffar rätt, vilket jag verkligen hoppas att de gör, så märker inte hunden något alls. Den får dö lycklig med vetskap om att den återigen skall få komma ut och göra det den verkligen älskar att göra.